Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är en luft-luft ett vettigt alt. för mig?  (läst 1675 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NyJämte

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är en luft-luft ett vettigt alt. för mig?
« skrivet: 02 december 2021, 23:35:19 »
Råkade köpa en gammal kåk i Jämtland i somras. Ca. 7 mil norr om Östersund. En gammal timrad kåk med stående panel och någon slags isolering invändigt. 2 våningar på 55-60 kvm vardera. Inte speciellt öppen planlösning p.g.a. murstock i mitten av kåken och massor av väggar och dörrar. Men det går att förbättra avsevärt genom att faktiskt ta bort en del onödiga väggar i.a.f. på bottenvåningen.

Kåken är tänkt att användas som fritidshus och primärt på vintern. I dagsläget har kåken gamla rejäla vattenradiatorer och en gammal vedpanna (som ej är använd, sotad eller brandskyddskontrollerad sedan 2010) med en rel. gammal elpatron. VVB'n (anno 50-talet) som också går på elpatronen kastade in handduken straxt efter att jag köpte kåken och på inrådan av den lokala El/VVS-gubben så är jag på väg att installera en elberedare. Den gubben tyckte även att jag borde fundera på att byta till LLVP för uppvärmningen och komplettera med elradiatorer eller elda i vedspisen vid behov. Eller rättare sagt så tyckte han att jag i första hand skulle satsa på jord/bergvärme men det är i dagsläget inte ett alternativ p.g.a. kostnad OCH att jag inte riktigt vet ännu vad jag ska göra med kåken på lång sikt.

Själv tänker jag att det som är surt är att betala onödigt mycket för att underhållsvärma kåken med elpatron när jag inte är där men självklart måste uppvärmningen få kosta när jag använder kåken.

Således är frågan om en luft/luft är ett rimligt alt. för mig oavsett om den används enbart för underhållsvärmen eller för all uppvärmning. Förstår att det är svårt att svara säkert på utan mer information så jag nöjjer mig förstås med kvalificerade gissningar :-)

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Är en luft-luft ett vettigt alt. för mig?
« Svar #1 skrivet: 03 december 2021, 05:09:33 »
Jag hade satt in minst en LLVP som var inställd på 16-17 grader och högsta fläkthastighet, öppna dörrar överallt utom ytterdörren ;) som säkerhet hade jag även haft elradiatorer inställda på 10 grader ifall LLVP skulle stanna/krångla.

Var rädd om det gamla vattenburna värmesystemet så det inte fryser sönder.



 
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad NyJämte

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är en luft-luft ett vettigt alt. för mig?
« Svar #2 skrivet: 03 december 2021, 10:31:40 »
Jag hade satt in minst en LLVP som var inställd på 16-17 grader och högsta fläkthastighet, öppna dörrar överallt utom ytterdörren ;) som säkerhet hade jag även haft elradiatorer inställda på 10 grader ifall LLVP skulle stanna/krångla.

Var rädd om det gamla vattenburna värmesystemet så det inte fryser sönder.

Japp, självklart är mitt mål att vårda det gamla vattenburna systemet. Sen har jag för avsikt att låta EL/VVS-gubben göra lite annat när han ändå är där och installerar elberedaren som t.ex. att göra en översyn av det gamla vattenburna systemet eftersom ett par radiatorer är helt iskalla medans andra blir riktigt varma & goa, byta termostater, pytsa i lite glykol etc. Eftersom jag har nästan obegränsad tillgång till gratis ved så vill jag förstås så långt det är rimligt behålla nuvarande system. Men som sagt, så långt det är rimligt och det innebär förstås att förstås sota, göra branddskyddskontroll och se över hela skiten inkl. murstocken, vedpannan etc. Det är framförallt att använda en gammal elpatron som sannolikt inte är speciellt energismart för underhålllsvärmen som svider lite.

Frågan är dock om en luft/luft funkar så långt upp i landet, eller rättare sagt funkar lär den göra utan frågan är snarare om det blir någon större besparing jämfört med nuvarande uppvärmning att använda en luft/luft. Och huruvida det är vettigt att använda den för antingen bara underhållsvärme på ca. 10 grader eller kanske t.o.m. för nästan all uppvärmning så långt det är möjligt. Men jag har ju förstått att det har hänt en del på luft/luft-fronten dom senaste 10 åren och nu verkar det ju finnas modeller som klarar av att lev. hyffsat med värme även vid låga temperaturer.

Utloggad Hannuse

  • Att mäta är att veta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Att mäta är att veta
SV: Är en luft-luft ett vettigt alt. för mig?
« Svar #3 skrivet: 03 december 2021, 12:42:26 »
Hej.

Jag skulle säga att det fungerar riktigt bra här uppe i norr.
Får man bara luften att cirkulera så är det helt perfekt.
Jag värmer mina 130kvm i ett plan, med en pump, men har en ganska öppen planlösning.
Bifogar en bild där man kan se att till ca 24-25 minusgrader så orkar den med bra, men sedan är det nog en kombination av att fastigheten har ett allt större värmebehov, och pumpen levererar mindre.
När man tittar på innetemperaturen så ser man att jag började elda i braskaminen, men i garaget (som också värms med LLVP) så sjunker temperaturen.
Så jag tycker att du tänker klokt, behåll det gamla, glykolfyll det, och prova med en LLVP, men tänk igenom placeringen noga (där finns det säkert mycket hjälp att få här på forumet).
Lösvirkeshus -86 130m2 1-plan
LLVP IVT Aero 807 - 2021 (utedel utbytt 2022)
Braskamin 1m3 ved/Ã¥r
Direktverkande el som SUB2
2 vuxna personer i hushållet

Fristående garage 40m2
LLVP IVT Aero 605 - 2022 (utedel bytt 2023)

Total förbrukning
Senaste 12 månaderna - 22 329kWh
2023 - 22 154kWh (varav 2202kWh i garaget)
2022 - 20 427kWh (varav 2273kWh i garaget)
2021 - 23 956kWh (varav 3365kWh i garaget)
2020 - 24 529kWh (varav 2848kWh i garaget)

Utloggad NyJämte

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är en luft-luft ett vettigt alt. för mig?
« Svar #4 skrivet: 03 december 2021, 16:05:26 »
Mmm, jag tänker att placering av innedel kommer jag behöva hjälp med. Utedelen är egentligen skitsamma dÃ¥ jag varken är ljudkänslig själv eller har nÃ¥gra grannar tätt inpÃ¥ som jag behöver ta hänsyn till. Men grejen är den att tidigare ägare hyrde ut rum, drev cafe etc. i kÃ¥ken pÃ¥ 70-talet och dÃ¥ tillkom det nÃ¥gra onödiga och (i mina ögon) osmarta innerväggar, dörrar o.s.v. som jag ändÃ¥ tänkt att ta ner pÃ¥ sikt. Och jag har inget större problem med att planlösningen gör att det kanske inte gÃ¥r att fÃ¥ helt jämn temp. i alla rum, speciellt om det blir sÃ¥ att värmepumpen primärt kommer underhÃ¥llsvärma kÃ¥ken.  Nu är det ju lite klurigt att passa in eftersom det är fritidshus pÃ¥ 60+ mils avstÃ¥nd som jag nyttjar sporadiskt och oregelbundet men jag ska försöka fÃ¥ dit nÃ¥n rekad installatör som kan titta, fundera, mäta och ge mig en offert när jag rÃ¥kar vara pÃ¥ plats.

Och dessutom har jag som tur är redan bra kontakter och ett gäng bekanta däruppe så jag ska nog kunna lura dit någon van husägare, självbyggare etc. på middag med finöl och spånken i utbyte mot lite opartiska och "osäljiga" råd.

Men jag måste även försöka räkna (så gott det går i.a.f.) på ev. besparingar när det gäller elen innan jag bestämmer mig. Men det tänker jag att en duktig installatör kan hjälpa mig med. Även om kåken i nuvarande skick är fullt beboelig, helt torr och hyffsat tät så kommer jag förutom mindre/enklare saker som ytskick vissa enklare elgrejer etc. som jag i stor utsträckning med fördel fixar själv löpande behöva åtgärda fasad, fönster och tak (och säkert ytterligare lite grejer) inom några år. Därför är planen att så snart som möjligt även ta dit en byggare för att få en uppfattning om ungefärliga kostnader, prioritetsordningar etc. innan jag bestämmer mig för hur jag gör med uppvärmningen.

Sammanfattningsvis sÃ¥ har ju ingen av er experter opponerat sig än  8) vilket i.a.f. fÃ¥r mig att tro att jag bör kunna fÃ¥ ner uppvärmningskostnaderna Ã¥tminstone en aning.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är en luft-luft ett vettigt alt. för mig?
« Svar #5 skrivet: 03 december 2021, 17:16:45 »
varför inte docka en luft vatten monoblock till befintlig panna?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är en luft-luft ett vettigt alt. för mig?
« Svar #6 skrivet: 03 december 2021, 17:17:27 »
och skippa elberedaren

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Är en luft-luft ett vettigt alt. för mig?
« Svar #7 skrivet: 03 december 2021, 17:27:34 »
Att montera en värmepump antingen monolog kopplad till det gamla systemet eller en luft/luft. SÃ¥ borde besparingen bli 30-60% lite beroende pÃ¥ luftens rörelser i huset (var stödvärme behövs)   

Så lönsamt är det frågan är bara investeringar som skiljer samt att det gamla systemet inte kräver för hög vattentemperatur. Ring ut en lokal firma på hembesök och så får de kolla och offerera.

Enklast och billigast blir luft/luft men bekvämare och jämnare temperatur via det gamla.

Utloggad NyJämte

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är en luft-luft ett vettigt alt. för mig?
« Svar #8 skrivet: 03 december 2021, 20:11:48 »
varför inte docka en luft vatten monoblock till befintlig panna?

Haha, kanske för att jag aldrig hade hört talats om monoblock förrän du skrev det  ::) Bara sÃ¥ att ni förstÃ¥r vad ni har för dÃ¥re pÃ¥ "andra sidan" sÃ¥ är jag sÃ¥ mycket färsking som det gÃ¥r att vara när det gäller sÃ¥nt här. Är en betongrÃ¥tta som bott i lgh. sen jag flyttade hemifrÃ¥n för 25+ Ã¥r sen. En kombination av att jag har varit lite trött pÃ¥ Sthlm nÃ¥gra Ã¥r och att jag förälskade mig i Jämtland (inkl. en gumma därifrÃ¥n) förra vintern sÃ¥ spontanköpte jag en kÃ¥k när jag hittade ett riktigt jävla fynd i somras. SÃ¥ledes är jag verkligen supertacksam för all input jag kan fÃ¥ av er värmepumpsninjor.

och skippa elberedaren

Den är tyvärr redan inköpt och står bara och väntar på att installeras av bygdens superpopulära och upptagna EL&VVS-proffs. Och varmvattnet bör gärna lösas så fort som möjligt medans installation av ny uppvärmning rent praktiskt kan bli aktuell först tidig vår. Redan inköpt beredare går i.o.f.s. säkert att sälja vidare med en mindre förlust men som sagt ....

Att montera en värmepump antingen monolog kopplad till det gamla systemet eller en luft/luft. SÃ¥ borde besparingen bli 30-60% lite beroende pÃ¥ luftens rörelser i huset (var stödvärme behövs)   

Så lönsamt är det frågan är bara investeringar som skiljer samt att det gamla systemet inte kräver för hög vattentemperatur. Ring ut en lokal firma på hembesök och så får de kolla och offerera.

Enklast och billigast blir luft/luft men bekvämare och jämnare temperatur via det gamla.

Japp, ska självklart konsultera ett proffs också men vill vara så påläst som möjligt innan jag lyckas klämma/passa in besök sagda yrkesman.

Men apropå monoblock så har jag hunnit kolla lite snabbt på näthandlarna och jämfört kostnad för pump etc. och själva pumpen verkar ju kosta ungefär det dubbla mot en luft/luft och i.a.f. vid min snabba koll så verkade ingen av monoblock-modellerna jag hittade garantera värme vid lika låg temp som vissa luft/luft-modeller. Och jag kommer sannolikt behöva komplettera med annan värmekälla (helst vedpannan) även om jag väljer en monoblock om jag förstått det rätt. Så om jag inte har massuppfittat något å det grövsta så förutom att monoblocken kopplas in på & hjälper nuvarande vattenburna system vilket förstås innebär elementen på båda våningarna och möjligen att installation av en sån inte kräver någon certifiering som en luft/luft gör så har jag svårt att förstå vad som skulle motivera den dubbla kostnaden. I.a.f. med mina förutsättningar.

Har jag läst och tolkat specarna alldeles galet? Har en monoblock-pump längre förväntad livslängd? Ger den mig bättre karma och mer sex appeal etc?  a:gl

Som sagt är jag tot. novis sÃ¥ tänk pÃ¥ det innan ni sÃ¥gar denna vita medelÃ¥lders lättkränkta sate  :)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Är en luft-luft ett vettigt alt. för mig?
« Svar #9 skrivet: 03 december 2021, 20:37:37 »
Nått som man är tvungen att vara lite extra noga med är hur man avleder allt vatten/is som bildas på vintern, det blir rätt stora mängder. Och det fungerar dåligt att bara släppa det på marken när man kan ha 3-4 månader utan en enda plusgrad ute och därtill en tjäle på 1-2 meter.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är en luft-luft ett vettigt alt. för mig?
« Svar #10 skrivet: 04 december 2021, 15:14:45 »
Haha, kanske för att jag aldrig hade hört talats om monoblock förrän du skrev det  ::) Bara sÃ¥ att ni förstÃ¥r vad ni har för dÃ¥re pÃ¥ "andra sidan" sÃ¥ är jag sÃ¥ mycket färsking som det gÃ¥r att vara när det gäller sÃ¥nt här. Är en betongrÃ¥tta som bott i lgh. sen jag flyttade hemifrÃ¥n för 25+ Ã¥r sen. En kombination av att jag har varit lite trött pÃ¥ Sthlm nÃ¥gra Ã¥r och att jag förälskade mig i Jämtland (inkl. en gumma därifrÃ¥n) förra vintern sÃ¥ spontanköpte jag en kÃ¥k när jag hittade ett riktigt jävla fynd i somras. SÃ¥ledes är jag verkligen supertacksam för all input jag kan fÃ¥ av er värmepumpsninjor.

Den är tyvärr redan inköpt och står bara och väntar på att installeras av bygdens superpopulära och upptagna EL&VVS-proffs. Och varmvattnet bör gärna lösas så fort som möjligt medans installation av ny uppvärmning rent praktiskt kan bli aktuell först tidig vår. Redan inköpt beredare går i.o.f.s. säkert att sälja vidare med en mindre förlust men som sagt ....

Japp, ska självklart konsultera ett proffs också men vill vara så påläst som möjligt innan jag lyckas klämma/passa in besök sagda yrkesman.

Men apropå monoblock så har jag hunnit kolla lite snabbt på näthandlarna och jämfört kostnad för pump etc. och själva pumpen verkar ju kosta ungefär det dubbla mot en luft/luft och i.a.f. vid min snabba koll så verkade ingen av monoblock-modellerna jag hittade garantera värme vid lika låg temp som vissa luft/luft-modeller. Och jag kommer sannolikt behöva komplettera med annan värmekälla (helst vedpannan) även om jag väljer en monoblock om jag förstått det rätt. Så om jag inte har massuppfittat något å det grövsta så förutom att monoblocken kopplas in på & hjälper nuvarande vattenburna system vilket förstås innebär elementen på båda våningarna och möjligen att installation av en sån inte kräver någon certifiering som en luft/luft gör så har jag svårt att förstå vad som skulle motivera den dubbla kostnaden. I.a.f. med mina förutsättningar.

Har jag läst och tolkat specarna alldeles galet? Har en monoblock-pump längre förväntad livslängd? Ger den mig bättre karma och mer sex appeal etc?  a:gl

Som sagt är jag tot. novis sÃ¥ tänk pÃ¥ det innan ni sÃ¥gar denna vita medelÃ¥lders lättkränkta sate  :)
Har du en jämtgumma så är det nog inte sex appealen som är viktigast, eller?
fördelen med att kunna använda det gamla systemet i ditt fall är det rent uppenbara att din planlösning är minst sagt kass för en luft/luft och din inomhus temperatur kommer att bli väldigt ojämn, med det vattenburna har du lika värme eller som du själv (gumman) bestämmer i alla rum på alla våningsplan, skall du kunna värma upp all yta på samma sätt måste du har betydligt fler luft/luft pumpar och då är ju det mycket dyrare.
Du behöver heller inte ha alla dörrar öppna för att sprida uppvärmd luft utan du kan stänga till sovrummet och "verkstaden" och toalett med dusch.
du blåser inte matos över hela huset heller.
summarum
inget slår vattenburet
luft/luft blir alltid en kompromiss
behåll vedpannan och kör med den då det behövs

Utloggad NyJämte

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är en luft-luft ett vettigt alt. för mig?
« Svar #11 skrivet: 13 december 2021, 22:10:58 »
Tack för synpunkter! Ska som sagt ta dit lite folk som får tycka och tänka men då är det i.a.f. inte orealistiskt med en luft/luft.

Har du en jämtgumma så är det nog inte sex appealen som är viktigast, eller?
fördelen med att kunna använda det gamla systemet i ditt fall är det rent uppenbara att din planlösning är minst sagt kass för en luft/luft och din inomhus temperatur kommer att bli väldigt ojämn, med det vattenburna har du lika värme eller som du själv (gumman) bestämmer i alla rum på alla våningsplan, skall du kunna värma upp all yta på samma sätt måste du har betydligt fler luft/luft pumpar och då är ju det mycket dyrare.
Du behöver heller inte ha alla dörrar öppna för att sprida uppvärmd luft utan du kan stänga till sovrummet och "verkstaden" och toalett med dusch.
du blåser inte matos över hela huset heller.
summarum
inget slår vattenburet
luft/luft blir alltid en kompromiss
behåll vedpannan och kör med den då det behövs

Inledningsvis vet jag inte riktigt vad sex appeal har med nÃ¥got att göra  ???

Kanske inte framgick tillräckligt tydligt men det är som sagt primärt underhållsvärmen som jag tänkte att luft/luft-pumpen skulle få sköta och uppvärmning när jag nyttjar huset är tänkt att befintlig vedpannan ska sköta. Jag fattar förstås att det gamla vattenburna systemet ger en jämnare temperatur men i mitt fall känns det mindre viktigt. Inte superviktigt med helt jämn temperatur när jag inte är där och bara avser att underhållsvärma det .......

Men som sagt, tack för synpunkter. Kände ju inte ens till monoblock-varianten innan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!