Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Q Heat 630 eller Fujitsu Nocria?  (läst 2208 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chris5

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Q Heat 630 eller Fujitsu Nocria?
« skrivet: 22 september 2010, 19:22:53 »
Hej. Jag kan få en Mitsubishi Q Heat 630 för samma pris som en Fujitsu Nocria, vilken ska jag välja? Villan är på 137 kvm så det borde räcka med Q Heat 630 men säljaren sa att det är aldrig fel att överdimensionera. Men vad tycker ni?

Mvh
Christer

Utloggad Apeltorp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
SV: Q Heat 630 eller Fujitsu Nocria?
« Svar #1 skrivet: 09 december 2010, 09:14:39 »
Jag har för mig att Nocrian har högre watt, alltså kan leverera effektivarare vid stark kyla. medan FD-25/35 har ett effektivarare copvärde när det är mindre kallt. Men jag är tveksam till om någon luftvärmepump gör jobbet vid -30gr. Tur att man inte är uppväxt i norrland. ;-) Men väljer man en FD-35 borde man väl kunna stänga av huvudströmbrytaren till direktel radiatorerna och slänga säkringarna i sophinken. 4,3 kw värme vid -15gr borde väl räcka till alla välbyggda hus ända upp till dalarna? Frågan är väl om det lönar sig att att köra en större pump vid normalt väder, bara för att få tillräcklig värme ur den även när det är svinkallt. Men det bästa är väl om pumpen räcker till alla årets dagar, så att man kan känna sig miljövänlig även i februari. Om man väljer att överdimentionera pumpen en aning, borde man väl kunna ligga på en lägre fläkthastighet med mindre buller, och sedan köra pumpen med full rulle vid -20 och förhoppningsvis inte behöva sakna radiatorerna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!