Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lossa motordelen pÃ¥ växelventilen  (läst 3765 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad T

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Lossa motordelen på växelventilen
« skrivet: 26 november 2010, 15:03:04 »
Jag skulle vilja lossa motordelen på växelventilen, men då måste jag dra ur kabeln till den för att kunna vrida den. Måste man bryta strömmen till värmepumpen innan man drar ur kabeln eller räcker det med att stänga av pumpen med knappen?

(IVT Greenline C9)

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Lossa motordelen på växelventilen
« Svar #1 skrivet: 26 november 2010, 16:55:09 »
Jag har en Greenline C7 från 2002 med en Honeywell växelventil. Jag har dragit ur sladden och tagit bort motorenheten många gånger utan att stänga av värmepumpen. Värmepumpen har till och med gått.

Dock har jag kollat dels så att värmepumpen producerar elementvatten (eller står still) och dels så att den inte snart skall börja producera varmvatten. Jag vill ju inte att växelventilen skall få signal att växla under tiden motorenhet och sladd är borttagna.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad NiSk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Lossa motordelen på växelventilen
« Svar #2 skrivet: 27 november 2010, 17:25:27 »
Det spela inga större roll från elsäkerhetssidan om du har motorenheten bortkopplad från ventilen när värmepumpen är igång. Det är bara en motor som rotera ett kam som trycker in spindeln på växlingsventil. Däremot kommer du inte att ha varmvatten uppvärmning och v-pumpens styrning kan inte kompensera för icke-varmvatten drift, så du kommer förmodligen att få någon slags larmfunktion efter elementvärmen har nått en visst retur temp.

//NiSk

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Lossa motordelen på växelventilen
« Svar #3 skrivet: 03 december 2010, 09:51:07 »
Det spela inga större roll från elsäkerhetssidan om du har motorenheten bortkopplad från ventilen när värmepumpen är igång.

Om det är en 220V ventilmotor så koppla inte ur elen på den under drift. Se till att göra anläggningen strömlös innan.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad NiSk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Lossa motordelen på växelventilen
« Svar #4 skrivet: 05 december 2010, 17:10:30 »
Ursäkta, jag menad inte att man ska koppla bort elen till ventilen med pumpen igång, bara lossa motordon från ventilen, tryck in spärren, vrid 45 grader moturs och lyft av (med strömmen till kopplad - man blir inte utsätt för el under detta manöver).

//NiSk

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Lossa motordelen på växelventilen
« Svar #5 skrivet: 05 december 2010, 23:44:35 »
Ursäkta, jag menad inte att man ska koppla bort elen till ventilen med pumpen igång, bara lossa motordon från ventilen, tryck in spärren, vrid 45 grader moturs och lyft av (med strömmen till kopplad - man blir inte utsätt för el under detta manöver).

//NiSk

Nu var det ju som så att Trådskaparen behövde koppla ur kabeln för att kunna vrida motorn. Därav min varning

Jag skulle vilja lossa motordelen på växelventilen, men då måste jag dra ur kabeln till den för att kunna vrida den. Måste man bryta strömmen till värmepumpen innan man drar ur kabeln eller räcker det med att stänga av pumpen med knappen?

(IVT Greenline C9)
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Lossa motordelen på växelventilen
« Svar #6 skrivet: 06 december 2010, 11:27:26 »
utopiazz:

Som du ser ovan har jag gladeligen dragit ur sladden flera gånger på min växelventil när VV-pumpen varit igång.
Här är tydligen en brist i mina kunskaper!

Kan du beskriva vad som kan hända om man inte följer ditt råd!

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Lossa motordelen på växelventilen
« Svar #7 skrivet: 06 december 2010, 11:42:39 »
utopiazz:

Som du ser ovan har jag gladeligen dragit ur sladden flera gånger på min växelventil när VV-pumpen varit igång.
Här är tydligen en brist i mina kunskaper!

Kan du beskriva vad som kan hända om man inte följer ditt råd!

Per L

Om manöverspänningen är tillräckligt hög kan du få en lagom stor kittling i kroppen om du kommer i kontakt med metalledaren med ena handen samtidigt som du stödjer den andra handen i pumpens chassi. Med lite vatten på golvet och fuktiga strumpor så kan det bli ännu mer spännande.

Sen kanske manöverventilen kopplas in med en kontakt, då är det ju lite enklare men fortfarande strömförande utrustning. Jag har mer än en gång sett hur personer drar ur kontakter med hjälp av sladden och en eller flera ledare släpper ur kontakten med följden att spänningsförande delar blottas.

Sen är jag kanske lite överförsiktig i vissa delar, jag litar inte på en strömbrytare som inte gör hela maskinen strömlös om jag ska in med fingrarna i den. Då är det bara låsbar huvudbrytare som gäller.


« Senast ändrad: 06 december 2010, 11:44:59 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Lossa motordelen på växelventilen
« Svar #8 skrivet: 06 december 2010, 13:40:30 »
utopiazz:

Tack för ditt svar. Då känner jag mig lugnare.

De risker du beskriver har jag hyfsat klart för mig och hade det inte varit en Molex-anslutning (!?) till växelventilen så håller jag helt med dig.
De elförande delarna sitter väl skyddade och jag tror inte att man kommer på idén att dra i kabeln då den går ut från kontaktens sida.

Du skriver inget om att man riskerar brända kretskort och andra tråkigheter i styrsystemet till värmepumpen om man under drift plockar bort elanslutningen till växelventilen och det känns också bra.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lossa motordelen på växelventilen
« Svar #9 skrivet: 06 december 2010, 13:55:06 »
utopiazz:

Tack för ditt svar. Då känner jag mig lugnare.

De risker du beskriver har jag hyfsat klart för mig och hade det inte varit en Molex-anslutning (!?) till växelventilen så håller jag helt med dig.
De elförande delarna sitter väl skyddade och jag tror inte att man kommer på idén att dra i kabeln då den går ut från kontaktens sida.

Du skriver inget om att man riskerar brända kretskort och andra tråkigheter i styrsystemet till värmepumpen om man under drift plockar bort elanslutningen till växelventilen och det känns också bra.

Per L

Ventilmotorn gÃ¥r pÃ¥ 240V, sÃ¥ det sitter säkerligen ett relä mellan logiken pÃ¥ styrkortet och styrspänningen till motorn. Styret drar relät oavsett/ovetandes  om ventilmotorn är inkopplad eller inte...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!