Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F370 ok?  (läst 3290 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rockit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F370 ok?
« skrivet: 16 mars 2019, 21:05:49 »
Hej,

Jag har ett nybyggt hus där det sitter en Nibe F370 med vattenburen golvvärme av modell Uponor Smartix Plus med rumsgivare.
Firman som installerade detta har hållit på länge nu och det går åt fel håll så jag får göra lite egen research.
Vissa rum är över 20 grader och andra är inte mer än 15 grader och man verkar inte riktigt veta vad man skall göra. Det skiftas rumsgivare och höjs framledningstemperatur och vissa rum blir varma och andra blir kalla. Framledingstemp på 35 och retur på 31 (varmvattnet är satt till 55 grader).
Men vi får ta frågorna i punktform :)

1) Efter att ha läst på om Uponor-systemet så verkar det som att huvudenheten X-165 leveras ihop med en manöverpanel I-167. Men någon sådan har vi inte fått. När man läser manualen så står det att den är med i Plus-systmet men inget krav. Om man inte har den så går systemet dock på reducerad funktionalitet (vad det nu innebär specifikt..). Det verkar dock som en given del i systemet och jag förstår inte hur man kan felsöka utan någon display? Min fråga: Är den standard ihop med X-165 eller går det att köpa huvudenheten löst?
2) Som jag har förstått det så skall Uponor-systemet med hjälp av manöverpanelen kunna initiera en automatisk injustering av systemet. Är tanken att man skall öppna alla till-ventiler och låta systemet göra sin grej. Eller behöver man göra en grundinställning på egen hand (Alla termostater på max och allt öppet, justera framledningstemp tills att det kallaste rummet har 20grader och börja strypa en efter en)?
3) Jag funderar på att skaffa internetmodulen (Uponor Smatrix Wave PLUS U@ home Modul R-167), kräver den manöverpanelen eller går den att koppla direkt med huvudenheten?
4) Jag kopplade in Uplink till värmepumpen och får lite konstiga värden. Skall det vara sånna enorma svängningar på framledningstemperaturen? Det går ganska mycket el kan jag tycka...
Jag har läst att man kan sänka regleringsfarten, är det vad som behöver göras eller skall det se ut såhär "svängigt"?
Bifogar även en bild på elpatronen som också ser helt tokig ut. Bifogar även utetemp för samma tidsintervall.

Hade varit tacksam om någon vill sprida lite ljus över detta?

/D
« Senast ändrad: 16 mars 2019, 21:14:57 av rockit »

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nibe F370 ok?
« Svar #1 skrivet: 17 mars 2019, 12:02:56 »
Kan inget om denna Uponor smarta fördelare, men verkar vara rätt så avancerat. Skulle gissa att du behöver göra grundinställningen först på egen hand dock.

Fokus på 4) då. F370 vill ha ganska lågt flöde så har du inte alltför mycket slingor så kan du väl sätta cirka.pumpen på läge I. Då blir skiktningen i tanken bättre och något mindre fladder i framledningen.

Sedan bör du prova ekonomi-läge på vv som toppar på 51°, om du inte verkligen behöver 55° förstås. Det går även att ställa in en egen stop temp om man skulle vilja.
Noterar att den gör vv i 3 timmar, kan inte vara riktigt...

Vad är retur.temp? Om inte pumpen klarar drygt 32° fram utan tillsats måste väl returen vara ganska låg? Den bör kunna lyfta 3,5° iaf.

Kolla även avluft och förångare som bör ligga strax över noll om kompressorn gör det den ska.
« Senast ändrad: 17 mars 2019, 12:13:46 av mysman »
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad rockit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 ok?
« Svar #2 skrivet: 17 mars 2019, 19:42:55 »
Kan inget om denna Uponor smarta fördelare, men verkar vara rätt så avancerat. Skulle gissa att du behöver göra grundinställningen först på egen hand dock.

Fokus på 4) då. F370 vill ha ganska lågt flöde så har du inte alltför mycket slingor så kan du väl sätta cirka.pumpen på läge I. Då blir skiktningen i tanken bättre och något mindre fladder i framledningen.

Sedan bör du prova ekonomi-läge på vv som toppar på 51°, om du inte verkligen behöver 55° förstås. Det går även att ställa in en egen stop temp om man skulle vilja.
Noterar att den gör vv i 3 timmar, kan inte vara riktigt...

Vad är retur.temp? Om inte pumpen klarar drygt 32° fram utan tillsats måste väl returen vara ganska låg? Den bör kunna lyfta 3,5° iaf.

Kolla även avluft och förångare som bör ligga strax över noll om kompressorn gör det den ska.

Hej,

Tack för att du tog dig tid att svara.
Jag har också sneglat på att justera ner varmvattnet men vill inte pilla när det är tekniker som försöker få ordning på det.
Blir lite fundersam på varför den skulle göra varmvatten i 3h? Det är en ganska gammal mjukvara i den (version 8816R2), skall försöka uppgradera till den senaste (Version: 9071R3), om det kanske spelar roll.
Men jag bifogar grafer på det du undrade över. Returtempen ligger va 4 grader under om jag läser av på mätarna monterade på rören och det verkar ju stämma ganska bra med uplink-datan. Tycker också att den borde lösa detta utan att elda på med elpatron...

Om man tittar på kurvan för temperaturen för fram och retur, varför är det sånt rippel på kurvan? Vad försöker den åstadkomma med att elda på så? Kurvan sjunker ju ändå när den slutar.. Eller är det att reglerstationen för golvvärmen för något som får tempen att sjunka och så skall VP:an försöka kompensera (för snabbt kan jag tycka isf)?

Vad är det man tittar på gällande kurvorna för förångare och avluft? Det är ju inga enheter på axlarna i uplink...
« Senast ändrad: 17 mars 2019, 19:51:44 av rockit »

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nibe F370 ok?
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2019, 20:02:24 »
Du behöver inte uppgradera firmware i pumpen, det är näst senaste och nya versionen har inte några väsentligheter. Jag kör 8816 själv.

Ja det ser ut som systemet hamnar i en slags självsvängning. F370 kan ge lite varierad framledning tyvärr något av en inneboende egenskap, och Uponor svarar med att självsvänga? Visa den grafen(4.jpg) för installatören. Returen bör vara så jämn och fin som möjligt om inte termostaterna stängs och öppnar emellanåt.

Förångaren och avluftstemp skall vara låg(strax över noll grader) då pumpen återvinner energin i inneluften.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Nibe F370 ok?
« Svar #4 skrivet: 17 mars 2019, 20:14:56 »
Ripplet är garanterat slingor som öppnat och stänger. Ryck strömmen till uponor elektroniken och kör med fullt flöde i alla slingor under natten sÃ¥ skall du fÃ¥ se pÃ¥ silkeslena kurvor  ;)

Grundorsaken till självsvängningen är om jag får gissa för hög framledningstemp, så sänk den en aning och kolla efter 12h om nått hänt. Problemet är att denna typ av justeringar tar dagar att utföra korrekt. Den tid har ingen installatör (eller ingen vill betala för det iaf)

Med vänlig hälsning, johan
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad rockit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 ok?
« Svar #5 skrivet: 18 mars 2019, 11:28:58 »
Du behöver inte uppgradera firmware i pumpen, det är näst senaste och nya versionen har inte några väsentligheter. Jag kör 8816 själv.

Ja det ser ut som systemet hamnar i en slags självsvängning. F370 kan ge lite varierad framledning tyvärr något av en inneboende egenskap, och Uponor svarar med att självsvänga? Visa den grafen(4.jpg) för installatören. Returen bör vara så jämn och fin som möjligt om inte termostaterna stängs och öppnar emellanåt.

Förångaren och avluftstemp skall vara låg(strax över noll grader) då pumpen återvinner energin i inneluften.

Han tyckte att kurvorna såg bra ut och menade att ripplet blir när den tillverkar varmvatten....
Tydligen så hade det varit problem innan med att någon rumsgivare hade tappat kontakten, men det rummet står på full värme nu för att se om det blir varmt.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nibe F370 ok?
« Svar #6 skrivet: 18 mars 2019, 11:45:45 »
Jo fast det är ju returen som självsvänger, inte pumpen... Visst varmattenprod och el-spets gör att framledningen faktiskt fladdrar lite, men Uponor regleringen skall inte förstärka detta utan jämna ut svängningarna.

Kanske håller den på med injustering fortfarande och kalibreringen blir fel? Men risken är väl att systemet förutsätter en jämnare framledning som F370 inte kan leverera, och då inte kommer funka så bra med Smartix?

Du måste nog köra på en grundinställning med alla termostater öppna och sätta värmekurvan i pumpen först. Kanske måste vv stängas av tillfälligt vid injustering så systemet kan lugna ner sig?

Tycker du ändå skall ändra till Ekonomi på vv först och se om det inte blir lite bättre.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad rockit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 ok?
« Svar #7 skrivet: 18 mars 2019, 15:21:11 »
Jo fast det är ju returen som självsvänger, inte pumpen... Visst varmattenprod och el-spets gör att framledningen faktiskt fladdrar lite, men Uponor regleringen skall inte förstärka detta utan jämna ut svängningarna.

Kanske håller den på med injustering fortfarande och kalibreringen blir fel? Men risken är väl att systemet förutsätter en jämnare framledning som F370 inte kan leverera, och då inte kommer funka så bra med Smartix?

Du måste nog köra på en grundinställning med alla termostater öppna och sätta värmekurvan i pumpen först. Kanske måste vv stängas av tillfälligt vid injustering så systemet kan lugna ner sig?

Tycker du ändå skall ändra till Ekonomi på vv först och se om det inte blir lite bättre.

Men är regleringen av VP så känslig att den inte ens klarar av att tillverka sitt egna varmvatten utan att börja svänga? Jag kan förstå att den inte kan förutspå Uponors system.
Jag läste någonstans att man kan sänka "regleringstakten". Alltså att den skall lugna sig lite, är det någon ide kanske?
Bifogar även en bild där man ser att den kör på med elpatron under sina svängningar.. Inte konstigt att det kostar på om den kör all-in.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nibe F370 ok?
« Svar #8 skrivet: 18 mars 2019, 17:05:45 »
5h vv-produktion och den hinner knappt hämta andan förrän ny vv-period startar?

Det mÃ¥ste läcka varmvatten nÃ¥gonstans, en kran som stÃ¥r halvöppen??  help
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad rockit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 ok?
« Svar #9 skrivet: 18 mars 2019, 17:39:26 »
5h vv-produktion och den hinner knappt hämta andan förrän ny vv-period startar?

Det mÃ¥ste läcka varmvatten nÃ¥gonstans, en kran som stÃ¥r halvöppen??  help

Hur vet du att det är varmvattenprod. den pysslar med och inte försöker rädda att systemet till golvvärmen öppnat en ventil?
"Elpatrongivare", jag är inte helt klart över hur man skall tolka den kurvan. Sitter den intill elpatronen och när den aktiveras så blir det 55 grader runt vid den? Ser ingen situation där den aktiveras för att bara värma till framledningstemp. Fast det kanske den inte behöver göra utan kompressorn löser det själv. Förutsatt att VP:an fungerar som den skall.

Edit: Jag får ta tillbaka min tanke om att den skulle kunna dra på elpatronen för att rädda framledningstemperaturen. Zoomade in på skalan och såg att golvvärmen dippar inte innan elpatronen aktiveras. Se bild.
Bifogar varmvattentempen, sjunker det orimligt fort? Hur kan det komma sig isf? Vattenmätaren indikerar inget läckage och det har endast gått 15 m3 sedan dec.
Som du ser på tiden så håller den även på mitt i natten när alla sover.

Har läst av lite statistik från Uplink. VP:an har varit igång sedan mitten av dec och har på den tiden varit aktiv enligt följande (i ett enplanshus på 135 kvm i norra Götaland):

Kompressormodul
kompressor drifttid EB100-EP14   2422h (101 dygn, alltsÃ¥ när den tog i bruk 2018-12-08)
kompressor drifttid varmvatten EB100-EP14   1404h (58,5 dygn)

Tillsats
tidfaktor   437.2h (18 dygn)
« Senast ändrad: 18 mars 2019, 18:08:56 av rockit »

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nibe F370 ok?
« Svar #10 skrivet: 18 mars 2019, 19:39:36 »
Då kan det vara nåt med flödet som är för snabbt. Det drabbar skiktningen i arbetstanken, och svalt vatten går upp för långt mot vv tanken.

Cirk.pumpen kan oftast stå på läge I (lägst hastighet).
Sitter det en extern pump på Uponor-fördelaren också? Den bör då inte heller skjuta på för mycket. (Behövs väl egentligen inte)

Men sänk till vv Ekonomi nu, va? Jag har 1/3 del vv produktion, medan du får nästan 60%?
Jag börjar få slut på idéer här. Installatören skall ju sköta detta...
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad rockit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 ok?
« Svar #11 skrivet: 18 mars 2019, 20:01:06 »
Då kan det vara nåt med flödet som är för snabbt. Det drabbar skiktningen i arbetstanken, och svalt vatten går upp för långt mot vv tanken.

Cirk.pumpen kan oftast stå på läge I (lägst hastighet).
Sitter det en extern pump på Uponor-fördelaren också? Den bör då inte heller skjuta på för mycket. (Behövs väl egentligen inte)

Men sänk till vv Ekonomi nu, va? Jag har 1/3 del vv produktion, medan du får nästan 60%?
Jag börjar få slut på idéer här. Installatören skall ju sköta detta...

Skall kolla vad cirkulationspumpen står på (det ser man väl inte i Uplink utan måste läsa av på pumpens framsida).
Det sitter ingen extern pump på systemet.
Jag tror att installatören också börjar få slut på idéer. Just nu håller man på att testa om man kan få upp värmen i ett rum som haft problem med dålig effekt på värmen. Men det visade sig att Uponor-systemet tappade konstakten med rumsgivare. Så jag skall avvakta med att sänka vattentempen tänkte jag..

Utloggad rockit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 ok?
« Svar #12 skrivet: 19 mars 2019, 14:03:48 »
Men jag kan inte släppa att den håller på så länge att tillverka varmvatten!
Den slutar värma vattnet vid exakt 54,2 grader, sen får det bara sjunka till tex 53,7 (8 minuter senare) innan den kör på igen och värmer upp till 54,2 grader.
Kan regleringen i VP:en verkligen vara OK?

Resultatet efter felsökningen:
Med rumstermostaterna på max i de strulande rummen så kommer man knappt över 20 grader.... Skulle nog vilja att man koppla bort ventilstyrningarna på de rummen och manuellt satte det på max.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 ok?
« Svar #13 skrivet: 19 mars 2019, 14:59:02 »
Den slutar värma vattnet vid exakt 54,2 grader, sen får det bara sjunka till tex 53,7 (8 minuter senare) innan den kör på igen och värmer upp till 54,2 grader.
Kan regleringen i VP:en verkligen vara OK?

Den kör ju på den/de el-steg den har i elpatronen på/av och då kommer el-patrongivaren (BT19) att visa upp och ner mellan de temperaturer som gäller enligt meny 5.1.1. Varmvatteninställningar för att få upp varmvattentemperaturen dit den ska enligt den styrande varmvattengivaren (BT6).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad rockit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 ok?
« Svar #14 skrivet: 19 mars 2019, 16:28:49 »
Den kör ju på den/de el-steg den har i elpatronen på/av och då kommer el-patrongivaren (BT19) att visa upp och ner mellan de temperaturer som gäller enligt meny 5.1.1. Varmvatteninställningar för att få upp varmvattentemperaturen dit den ska enligt den styrande varmvattengivaren (BT6).

Ja i praktiken låter det ju rimligt. Men tycker du att kurvorna ser bra ut?
Om det sjunker från 55.2 till 49 grader under 6 timmar. För at sen värmas upp till 54 grader igen på 30 min.
Varför låter man det då inte sjunka under 6 h istället (eller liknande) och sen värmer upp det under 30 min varje gång? Istället för att köra on/off i flera timmar? Det är väl kanske mer en regleringsfråga.

Jag skall prova att sänka vattentempen för att se.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!