Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Energiglas bra eller dÃ¥ligt?  (läst 82308 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Energiglas bra eller dåligt?
« skrivet: 02 februari 2012, 11:15:00 »
NÃ¥gon som har erfarenhet av energiglas?
Är det så bra som skrivs?
http://www.berlings-glas.se/media/2500/fonsterrenovering.pdf
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Energiglas bra eller dåligt?
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2012, 11:40:59 »
Nackdelen är väl att du kan få is på fönstret, på utsidan.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Energiglas bra eller dåligt?
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2012, 11:42:38 »
Nackdelen är väl att du kan få is på fönstret, på utsidan.

Exakt det påstår också Christer Harrysson

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Energiglas bra eller dåligt?
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2012, 13:06:27 »
NÃ¥gon som har erfarenhet av energiglas?
Är det så bra som skrivs?
http://www.berlings-glas.se/media/2500/fonsterrenovering.pdf

Energiglas innebär en förvånansvärt stor förändring till ett vettigt pris!
Kallraset försvinner verkligen. (Högre komfort-stor besparing då man kan sänka inomhustemperaturen ngn grad)
Ingen förändring i exteriör eller interiör (Det är många vackra hus som förstörs kraftigt utseendemässigt vid fönsterbyten nu runt om i landet, inte minst när man byter gamla vackra fönster i trä till plast eller lättmetallbågar)
Utomhusljud minskar påtagligt. (Var först avsedda för bullerdämpning)
Energibesparingen ligger på minst 20%, lite mer om man samtidigt byter till högkvalitativa isolerlister överallt.
Det enda jag ångrat i samband med att jag monterade in isolerglas är att jag inte gjorde det mycket tidigare.
Någon isbildning på fönstren har ej setts till.
Här en länk till en seriös tillverkare:
http://www.nordic-house.se/
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Energiglas bra eller dåligt?
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2012, 13:48:48 »
Energiglas innebär en förvånansvärt stor förändring till ett vettigt pris!
Kallraset försvinner verkligen. (Högre komfort-stor besparing då man kan sänka inomhustemperaturen ngn grad)
Ingen förändring i exteriör eller interiör (Det är många vackra hus som förstörs kraftigt utseendemässigt vid fönsterbyten nu runt om i landet, inte minst när man byter gamla vackra fönster i trä till plast eller lättmetallbågar)
Utomhusljud minskar påtagligt. (Var först avsedda för bullerdämpning)
Energibesparingen ligger på minst 20%, lite mer om man samtidigt byter till högkvalitativa isolerlister överallt.
Det enda jag ångrat i samband med att jag monterade in isolerglas är att jag inte gjorde det mycket tidigare.
Någon isbildning på fönstren har ej setts till.
Här en länk till en seriös tillverkare:
http://www.nordic-house.se/

Vilken variant bytte du till, menar från vad till vad? Får man rot-avdrag på jobbet?
« Senast ändrad: 02 februari 2012, 14:09:27 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Energiglas bra eller dåligt?
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2012, 14:24:02 »
Före: Tvåglasfönster i trä, som man gjorde förr i kärnvirke, vanligt fönsterglas, lite slitna.
Till: "Skräddarsydda"(måttanpassade till varje fönster) energiglas i tunn, lätt tät ram, monterade på insidan på de gamla, av hög kvalité och nya isoleringslister överlag (ingick i monteringen).

Med ROT-avdrag.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Energiglas bra eller dåligt?
« Svar #6 skrivet: 02 februari 2012, 14:48:24 »
Som alternativ 5 då, det ger ju lika bra värde som alt 4 , 1,4 [W/m2K].
Och på dessa stora rutor som jag har i tanke borde det ge mer nytta än att jaga uppvärmnings kilowatt.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Energiglas bra eller dåligt?
« Svar #7 skrivet: 02 februari 2012, 14:56:08 »
Som alternativ 5 då, det ger ju lika bra värde som alt 4 , 1,4 [W/m2K].
Och på dessa stora rutor som jag har i tanke borde det ge mer nytta än att jaga uppvärmnings kilowatt.

Ja som i alternativ 5 i din länk. "Min" leverantör lovade 1,2 [W/m2k]
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Energiglas bra eller dåligt?
« Svar #8 skrivet: 02 februari 2012, 15:02:24 »
Kan ju vara de nya tätlisterna som skiljer, det står det inget om i min länk i alt 5, är nog bara glaset som är på tapeten där. Eller är det en annan typ av glas, det finns väl några varianter.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Energiglas bra eller dåligt?
« Svar #9 skrivet: 02 februari 2012, 15:35:37 »
Det finns flera varianter av energiglas. Och flera varianter av ramar med flera olika varianter av tätning mot gamla fönstret. En del mot rutan och en del mot träramen.
Förutom alla dessa varianter av tätningar och lister mellan fönster och karm.

Man får välja ngt man tror på och som ser vettigast ut.
Relativt låg vikt och enkel, okomplicerad trygg montering, bra specifierade och certifierade material i glas ocjh lister tror jag på.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Energiglas bra eller dåligt?
« Svar #10 skrivet: 02 februari 2012, 16:14:56 »
Jag har köpt lösa energiglasrutor med hårdbeläggning på en sida och monterat dem själv i min farstu, som har 14 fönster med måtten c.a 5x13dm.
Jag hade fasta enkelglas plus lösa innanfönster med avstÃ¥nd c:a 100mm mellan glasen. Ytterfönstern är fasta men har tvÃ¥ minimala ventilationshÃ¥l (3mm diameter) uppe och nere i fönsterbÃ¥gen. Innerfönster med enkelglas är monterade med silikon- P-tätlist runtom. Ska alltsÃ¥ var helt tätt. Mätt  yttemp pÃ¥ insidan vid 0 ºC ute var c:a 14 ºC
Jag monterade energiglasen på insidan av innerfönsterbågen. Det gav en luftspalt på 20mm, helt OK enligt Pilkinton i Halmstad. Först tvätta innerrutan noga och låta bågen torka ett dygn. Satte självhäftande tätlist 2x8mm runtom hela bågen på insidan.
Tryckte fast energigaset(4mm) med en trälist med en passande fals (5x8mm) mot fönsterbågen.
AlltsÃ¥ inte helt hermetiskt tätt men helt dammtätt. Lite kondensfukt avsatte sig pÃ¥  mellanglaset, men försvann efter ett dygn. Mätt yttemp pÃ¥ energiglaset vid 0 ºC  ute till 18 ºC.
Vad det betyder i U-värde vet jag inte säkert men samma källa i Halmstad skrev att jag sänkte U-värdet från 2,8 till 1,2 W/M2,grad med den konstruktionen. Tempen i farstun steg kännbart.
Den belagda sidan på energiglaset skall vändas utåt alltså inte in mot rummet.
(den belagda sidan leder ström, så jag använde multimetern för att vända glaset rätt)
Jag har nu -8 ºC ute och ingen is nånstans.

Kommer att fortsätta med ytterligare 32 innanfönster i vår. Räknar med att minska energiförluster genom fönstren med 50-60%. Det ger en återbetalningstid för mig på 3 år.
« Senast ändrad: 02 februari 2012, 16:25:55 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Energiglas bra eller dåligt?
« Svar #11 skrivet: 02 februari 2012, 16:26:23 »
  Vad fÃ¥r du ge för en m2 sÃ¥dant glas Bopakoster?

Jag har själv gamla handgjorda glas som jag ogärna vill ta bort, däremot att komplettera med ett innanfönster kan jag tänka mig att göra.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Energiglas bra eller dåligt?
« Svar #12 skrivet: 02 februari 2012, 16:33:07 »
Smart metod Bopakoster! Jag känner igen de siffror du nämner och jag tror att det är realistiskt med tre år så är investeringen i hamn. Företaget jag anlitade köpte sina energiglas från Pilkington och monterade själva i tunn aluminiumram med silikonlist som skruvades fast. Minskat buller, inget kallras, högre inomhuskomfort är dessutom en rejäl bonus i mitt fall.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Energiglas bra eller dåligt?
« Svar #13 skrivet: 02 februari 2012, 16:45:36 »
  Vad fÃ¥r du ge för en m2 sÃ¥dant glas Bopakoster?

Jag har själv gamla handgjorda glas som jag ogärna vill ta bort, däremot att komplettera med ett innanfönster kan jag tänka mig att göra.
Betydligt mindre än vad dubbla isolerglasrutor kostar, det är ett typ kompispris som inte gäller på marknaden eftersom de är lite av ett utvecklingsprojekt tillsammans med glasmästaren.

Om du förstör dina handblåsta glas så säger jag upp bekantskapen! knUp
Dom är i princip oersättliga!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Energiglas bra eller dåligt?
« Svar #14 skrivet: 02 februari 2012, 17:12:41 »
Numera kan man knacka den yttre rutan och ersätta med en metall belagd tjockare ruta då får man helt nyrenoverade fönster på utsidan med bra isolering om man målar dom samtidigt alltså. Så kommer jag antagligen att göra när det är dags att måla mina fönster nästa gång.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!