Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ska jag byta termostater?  (läst 3402 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AlcesAlces

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Ska jag byta termostater?
« skrivet: 04 mars 2010, 11:45:15 »
Hej
Jag går i tankarna att byta till bergvärme. Jag har gammla mässingstermostater på mina radiatorer som man får skruva på manuelt. På undervåningen har vi en braskamin som vi eldar i mest för mys,men det blir ju väldigt varmt nu så jag får stänga av radiatorerna i det rummet manuellt då. Nu undrar jag om jag ska byta till nya termostater i hela huset eller bara på dom radiatorerna som sitter i det rummet vi har braskaminen?

Tack på förhand

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ska jag byta termostater?
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2010, 12:22:31 »
Hej
Jag går i tankarna att byta till bergvärme. Jag har gammla mässingstermostater på mina radiatorer som man får skruva på manuelt. På undervåningen har vi en braskamin som vi eldar i mest för mys,men det blir ju väldigt varmt nu så jag får stänga av radiatorerna i det rummet manuellt då. Nu undrar jag om jag ska byta till nya termostater i hela huset eller bara på dom radiatorerna som sitter i det rummet vi har braskaminen?

Tack på förhand

Skall du installera bergvärme sÃ¥ ska du ha alla termostaterna öppna för fullt och därmed finns ingen mening i att köpa nya termostater till rad för dig. Värmen kommer att regleras utifrÃ¥n med en temp-givare, skulle du vilja dra nytta av eldandet i kaminen skulle du kunna sätta en rumstermostat där isf  *vinkar*
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad AlcesAlces

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Ska jag byta termostater?
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2010, 22:28:40 »
Skall du installera bergvärme sÃ¥ ska du ha alla termostaterna öppna för fullt och därmed finns ingen mening i att köpa nya termostater till rad för dig. Värmen kommer att regleras utifrÃ¥n med en temp-givare, skulle du vilja dra nytta av eldandet i kaminen skulle du kunna sätta en rumstermostat där isf  *vinkar*
[/quote]

Ok, men om jag sätter en rumstermostat där sänker inte pumpen värmen i hela huset då? Då blir det ju kallt på övervåningen dit det tar längre tid innan värmen från kaminen att ta sig.
Jag hade tänkt mig att bara byta till termostater på radiatorerna i det rum vi har kaminen, funkar inte det?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ska jag byta termostater?
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2010, 23:08:51 »
Några få termostatventiler är ok.... men så få som möjligt.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Ska jag byta termostater?
« Svar #4 skrivet: 05 mars 2010, 00:47:15 »
Har du gamla slottsventiler så ta inte bort dom om du sätter in bergvärme. Dom är optimala till bergvärme av den anledningen att dom inte är nåt annat än en justerbar strypning, vilket är precis vad man vill ha. Blir det lite för varmt i ett rum kan man bara sänka strypningen lite.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad AlcesAlces

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Ska jag byta termostater?
« Svar #5 skrivet: 05 mars 2010, 10:01:13 »
Har du gamla slottsventiler så ta inte bort dom om du sätter in bergvärme. Dom är optimala till bergvärme av den anledningen att dom inte är nåt annat än en justerbar strypning, vilket är precis vad man vill ha. Blir det lite för varmt i ett rum kan man bara sänka strypningen lite.

Jag har sÃ¥na gammla som man skruvar ut och in för att strypa. Idag skruvar jag in dom när jag eldar i kaminen. Den enda anledningen till att jag vill byta är att det inte ska bli sÃ¥ fruktansvärt varmt i rummet med braskaminen när vi eldar där. Jag trodde att en termostat skulle fixa det, att den skulle stänga sÃ¥ att det inte kom nÃ¥gon värme pÃ¥ dom radiatorrna dÃ¥. Funkar det inte sÃ¥? om jag tjänar nÃ¥got pÃ¥ det (i kw) spelar ju ingen roll, jag vill inte ha 35 grader efter 20min eldning i det rummet. Rörmokarn som var här sa att vi skulle byta pÃ¥ alla radiatorer eller inga. Som ni märker sÃ¥ kan jag 0 om det här, ni är dom jag lita pÃ¥  ;D

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ska jag byta termostater?
« Svar #6 skrivet: 05 mars 2010, 10:14:21 »
Montera in termostater i det rum där du eldar men inte i några andra rum så blir det bra.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ska jag byta termostater?
« Svar #7 skrivet: 05 mars 2010, 22:53:33 »
Men får du 35 grader så hjälper inge termostater i värden, lite mindre ved i kaminen hjälper dock.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Ska jag byta termostater?
« Svar #8 skrivet: 05 mars 2010, 22:58:44 »
Montera termostater. Visst jag vet att det inte är det optimala för VP. Men för ditt inneklimats skull sÃ¥ är det ju bra. Vad gör det om VP tappar nÃ¥n procents effektivitet , bara du fÃ¥r den temp du vill. 

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ska jag byta termostater?
« Svar #9 skrivet: 06 mars 2010, 08:45:33 »
Behåll dom gamla och gör lika som du alltid gjort, när du eldar skruvar du ner och när du inte eldar öppnar du helt
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tomme

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ska jag byta termostater?
« Svar #10 skrivet: 08 mars 2010, 13:58:13 »
Om du vill spara optimalt så skall injusteringsventiler typ STAD på varje radiator monteras för beräknat flöde, och injusteras, inte vanliga strypventiler. men dessa kostar skjortan och betalar sig aldrig!!!
Är du en vanlig svensson och vill spara lämpligt utan allt för mycket injusteringsjobb, så är termostater en bra ide'
En perfekt injusterad anläggning med bara strypventiler tar minst en vinter av massor av omjusterande fram och tillbaka beroende på olika utetemperaturer och ditt eldande att tänka på , det är ingen garanti att detta funkar nästa vinter med helt andra temperaturskiftningar!
jag kör själv med utekurva injusterad under en vinter tillsammans med nya radiatorventiler och nya termostater, och har (nästan) perfekt inneklimat.
Dock förmodligen inte en VP med helt perfekt COP! men är väldigt nöjd med både inneklimatet och kWh-förbrukningen!
Piteå, DX-värmepump

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!