Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F470 Ã¥rsmodell 2020  (läst 1589 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zeke2020

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F470 årsmodell 2020
« skrivet: 02 november 2020, 15:34:45 »
Hej,

Har några frågor gällande min nya pump:
1)Anser att min nya pump låter mycket när kompressorn går. Har haft en auktoriserad Nibe servicetekniker och han sa att dom låter så.
Ni som har en liknande vad anser ni?

2)  Kan nÃ¥gon bara ge mig en hint om var jag kollar inställningen för eltillsatsen, jag vill testa o köra med kompressorn sÃ¥ lÃ¥ngt det gÃ¥r. Vill tex att vid -6 kan jag acceptera att den gÃ¥r in och stöttar.

3) Tycker att frånluften är så mycket , det blir dragit i huset. Jag har 123 kvm stort hus. Vad är min frånluften beräknat på detta? Just nu så är den inställd på 65%.

4) blir inte klok på kompressorns storlek. Jag vill räkna ut elförbrukningen per timme. Får olika svar.
Tack!
« Senast ändrad: 02 november 2020, 15:49:09 av Zeke2020 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 470 årsmodell 2020
« Svar #1 skrivet: 02 november 2020, 15:54:08 »
Hej! Har inte F470 men väl en gammal 310P som jag tilläggsisolerade med ljuddämpningsmattor och bitumenplattor för bilar. En del pyssel men fungerade bra och minskade oljudet från skramliga plåtar och kompressorn. F470 har bara ca 2 kW värmeeffekt från kompressorn och man brukar säga att med det klarar sig huset ner till ca +6 °C ute om man snålar med varmvattnet. Går att ställa in trendberäkningsgränsen för att inte el-patronen ska kopplas in för snabbt om det är varmare ute. Huset ska ventileras med 0,35 lit/sek och kvm enligt normen. 123 kvm ger 43 lit/sek. Tilluften brukar vara 90% av detta, dvs ca 39 lit/sek. Detta ska vara inmätt av installatören. Man kan hyra luftflödesmätare av t.ex. Soliduct och kontrollmäta själv.

Kompressorns märkeffekt är 650 W och den högsta effekt kompressorn får dra. Kanske drar drygt 600 W när den går i snitt(?)
« Senast ändrad: 02 november 2020, 15:57:49 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Zeke2020

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 årsmodell 2020
« Svar #2 skrivet: 02 november 2020, 16:03:53 »
Hej och tack.

Så om kompressorn går en timma och det är på sig 600 W så blir det alltså 0.6kWh? Sedan får man lägga på elförbrukningen för fläktarna, så då kanske man kommer upp i 1 kwh?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F470 årsmodell 2020
« Svar #3 skrivet: 02 november 2020, 16:16:53 »
Ja lite drygt 0,6 kWh. Fläktarna är av den nya energisnåla typen och kanske drar kanske ca 50 W per styck(?) Cirkulationspumpen tillkommer och drar kanske 15-20 W(?) Styrelektroniken, kompressorvärmaren och shuntmotorn drar också lite grann men svårt att gissa, kanske 40 W i snitt(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1400
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F470 årsmodell 2020
« Svar #4 skrivet: 02 november 2020, 16:38:30 »
Som referens drar min 410P 160W när enbart fläktarna går. Ca 200W när även cirkulationspumpen går och ca 850W när fläktarna, cp och kompressorn jobbar.
Jag har blockerat elpatronen. Men vid -5°C och kallare får den jobba lite väl länge när den värmer varmvattnet. Det eftersom all tilluft passerar igenom tilluftsbatteriet som kyler vattnet i radiatorkretsen. Då aktiverar ja elpatron.

Men smaska in en elmätare i elcentralen som bara mäter värmepumpen. Sen ska du givetvis ha en separat elmätare även för huset. När vi bytte elcentral tog jag till ordentligt så de fick plats med lite extra enheter. Några jordfelsbrytare, två 3-fas elmätare och även ringledningstrafo finns så det passar på en din-skena eller va de heter. Skönt att slippa den där 80-tals trafon på väggen i tvättstugan.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Zeke2020

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 årsmodell 2020
« Svar #5 skrivet: 02 november 2020, 20:09:25 »
Hej och tack alla!

- Stopp av tillsats: -6 har jag ställt in nu. Jag antar att det betyder att elpatron inte kan gå i gång när det är varmare än -6 grader, så tolkar jag det.
-Oj!! Intressant med frånluften: Enligt protokoll så är det inställt 60 l/s.Här skulle jag kunna testa att sänka det. Tilluften är mer problematisk att kolla till 100%. Det är så att jag har tilluftsdon till varje rum och till det är sk VP rör till dom. Tror det 20 mm rör i diameter och antal rör är beroende av storleken på rummet. På bottenvåningen är det tilluftsdon i taket så där gjordes mätning. Men utmyninngen till rummen på övervåningen är bakom elementen och visst man kan ta bort elementen men tyvärr så får inte tratten på flödesmätaren plats över Vp-rören. Det betyder att tilluften inte kunde mätas på övervåningen.
Jag vet då inte till 100% hur mycket tilluft jag har. Det är kanske därför man garderas sig med att ha hvääääldigt hög frånluft så att den troligtvis är större än tilluften. Vet ej hur jag ska kontrollera tilluften till 100% om någon har någon ide så vore jag tacksam. Vet jag inte tilluften så är det svårt att justera frånluften >:(

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: Nibe F470 årsmodell 2020
« Svar #6 skrivet: 02 november 2020, 20:22:28 »
Det med tilluften låter bara konstigt. Det finns inget praktiskt sätt att ansluta mot pumpen att köra luft i dem. Du kanske skulle gå till botten med hur det är gjort. En skräckhistoria är att det är luftintag från vinden ofiltrerat. PVC är inget vettigt hygienmaterial heller.

Luftmätaren bör täta mot innertaket, inte själva luftdonet i vanliga fall.

Håll inne bakåtpil 7 sekunder så kommer servicemenyn fram från ingen stans vid hemskärmen. Där kan du bl a ställa luften. Iväg till pumpen med magfjärilarna.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Zeke2020

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 årsmodell 2020
« Svar #7 skrivet: 02 november 2020, 20:36:29 »
Hej Berggren

Jag vet, det var så det flesta husen i närområdet gjordes, tilluft genom VP rör. Detta system har vi haft hela tiden sen vi flyttade in för många år sen och det jag gjorde nu var att bara byta frånluftsvärmepump. Sen vet jag att VP rör inte är optimalt.

Kan du förklara vad du menar med "Det finns inget praktiskt sätt att ansluta mot pumpen att köra luft i dem. Du kanske skulle gå till botten med hur det är gjort."

och "Iväg till pumpen med magfjärilarna".

Tack för responsen!

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: Nibe F470 årsmodell 2020
« Svar #8 skrivet: 02 november 2020, 20:58:44 »
Hej Berggren

Jag vet, det var så det flesta husen i närområdet gjordes, tilluft genom VP rör. Detta system har vi haft hela tiden sen vi flyttade in för många år sen och det jag gjorde nu var att bara byta frånluftsvärmepump. Sen vet jag att VP rör inte är optimalt.
Hej!

Så märkligt att de har löst det så.

Det borde ha suttit tilluftsdon 100 mm i alla sovrum och vardagsrum. Från en ljuddämpad 125 mm stam. Då klarar man flödeskraven.
Har du inga väggventiler eller något som komplement?

Kan du förklara vad du menar med "Det finns inget praktiskt sätt att ansluta mot pumpen att köra luft i dem.

Tilluftsuttaget på värmepumpen är 125 mm. Därefter passar allt i sortimentet spiro-rör. Men det brukar inte finnas adaptrar till lägre ner än 80 mm rör. Så om man vill ansluta VP-rör där så kanske man får ta ett täcklock för spirorör och hålborra för att få in VP-rören och foga tätt. Eller någon liknande. Inget naturligt sätt i alla fall. Allt måste vara tätt.

Du kanske skulle gå till botten med hur det är gjort."
Bra att du känner till hur systemet var uppbyggd. Det känns som du borde uppgradera till spirosystem(ventilationsrör) framöver.

och "Iväg till pumpen med magfjärilarna".

Det var kanske lite väl mycket slanguttryck. Tänkte på det med servicemenyn så du kunde justera ner luftflödet på egen hand redan ikväll efter det lilla tipset med bakåtknappen 7 sekunder = servicemeny.
Att hel plötsligt kunna göra en ändring som jag velat göra, det hade gett mig en förväntansfull känsla i magen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Zeke2020

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 årsmodell 2020
« Svar #9 skrivet: 02 november 2020, 21:16:07 »
Hej Berggren

"Det borde ha suttit tilluftsdon 100 mm i alla sovrum och vardagsrum. Från en ljuddämpad 125 mm stam. Då klarar man flödeskraven.Har du inga väggventiler eller något som komplement?"
=>Har funderat på att göra en väggventil i sovrummet, bredvid fönstret. För det är väl så du menar, att öka tilluften in i huset?
Men då blir den inte uppvärmd. Kan det kännas kallt på vintern?
(Har bara elelement i huset men en luft-luftvärmepump på bottenvåningen)



"Det var kanske lite väl mycket slanguttryck. Tänkte på det med servicemenyn så du kunde justera ner luftflödet på egen hand redan ikväll efter det lilla tipset med bakåtknappen 7 sekunder = servicemeny.
Att hel plötsligt kunna göra en ändring som jag velat göra, det hade gett mig en förväntansfull känsla i magen."
=>JSom sagt jag har 60 l/s frånluftsflöde och har inte vågat justera nåt eftersom jag inte har full koll på tilluftsflödet. Men 60 l/s för ett hus på 123 kvm känns mycket så för två timmar sen så justerade jag ned frånluftsflödet från 65% (60 l/s) till 50% (? l/s).
WOW vilken skillnad. Känner inget drag nu.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: Nibe F470 årsmodell 2020
« Svar #10 skrivet: 02 november 2020, 22:21:22 »
Har funderat på att göra en väggventil i sovrummet, bredvid fönstret. För det är väl så du menar, att öka tilluften in i huset?
Men då blir den inte uppvärmd. Kan det kännas kallt på vintern?
(Har bara elelement i huset men en luft-luftvärmepump på bottenvåningen)
Om man jämför F370 mot F470 så är skillnaden att den har uttag för uteluft/tilluft utöver frånluft/avluft.
Dvs din är anpassad för att blåsa in uppvärmd tilluft. (Utöver framleda värme i radiatorer/golvvärme utöver göra varmvatten).

Tycker absolut att du ska ha inkommande luft genom värmepumpen istället för väggen. Jag tycker inte om ouppvärmd tilluft.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!