Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Demontera kÃ¥pan pÃ¥ Nocrian  (läst 6544 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vectrex

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Demontera kåpan på Nocrian
« skrivet: 14 augusti 2013, 17:03:50 »
Hej,

Jag tänkte ge mig på att försöka rengöra innerdelen nu innan värmesäsongen drar igång. Har sett att det troligen är en hel del skit i den nu efter 2 värmesäsonger.

Men det verkar väldigt meckigt att montera loss kåpan. Någon som har gjort detta och kan ge lite hjälp? En försvårande omständighet är att den sitter väldigt nära innertaket, bara 5-6 cm.
Bor i ett 128 kvadrat 1½ plans hus byggt 1972. 12cm isolering väggar, 18cm (sned)tak. 3-glas fönster från -94.
Direkverkande elradiatorer, kamin och numera (20111220) en Fujitsu Nocria 14 luft/luft VP.

Förbrukning
2011 15685 kWh + 6 kubik ved.
2012 12750 kWh + 1 kubik ved (hemmavarande fru)

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Demontera kåpan på Nocrian
« Svar #1 skrivet: 18 augusti 2013, 08:50:47 »
Fick du loss eländet?
Den sitter med fler skruv än vad det brukar vara normalt.

Utloggad vectrex

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Demontera kåpan på Nocrian
« Svar #2 skrivet: 24 augusti 2013, 00:44:14 »
Fy farao vilket satans smäck! Usch!

Har stått i 2 timmar nu och försökt få ner skiten. Skruvarna var ju inga som helst problem att hitta, det är att komma åt dom där plastkrokarna. Det går i princip inte. Det är dom sista 2 på ovansidan till höger och vänster som jag inte lyckas snäppa loss. Den sitter så tajt mot taket att man inte får in fingrarna. Och så den där skitengelskan, jag vill egentligen kasta ut skräpet just nu.
Bor i ett 128 kvadrat 1½ plans hus byggt 1972. 12cm isolering väggar, 18cm (sned)tak. 3-glas fönster från -94.
Direkverkande elradiatorer, kamin och numera (20111220) en Fujitsu Nocria 14 luft/luft VP.

Förbrukning
2011 15685 kWh + 6 kubik ved.
2012 12750 kWh + 1 kubik ved (hemmavarande fru)

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Demontera kåpan på Nocrian
« Svar #3 skrivet: 24 augusti 2013, 07:44:17 »
Jag har en plastkanal som löper dikt längs överkanten på kåpan, men det går ändå. Brukar ta loss plasten under (tar i vingarna när man drar ut kåpan) samt grillen över och sedan ett stämjärn för att vrida upp hakarna. Den till höger sitter inte lika långt ut men den ser man inte hur den sitter, bifogar ett kort.
Den längst åt vänster på bilden är det ingen hake på.

Utloggad vectrex

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Demontera kåpan på Nocrian
« Svar #4 skrivet: 24 augusti 2013, 09:20:52 »
Tack för engangemanget Bjebb! Nya krafter nu på morgonen, fick loss vänstersidan så nu är det bara det är uppe till höger kvar men det sitter ju riktigt hårt och jag vet inte åt vilket håll jag ska bända, uppåt?

Den undre delen som satt med 3 skruvar tog jag också bort helt men grillen vet jag inte riktigt vad du menar. Den yttersta vita grillen har jag tagit bort, men det sitter någon sorts inre grill i svart plast denna ska sitta kvar gissar jag på?
Bor i ett 128 kvadrat 1½ plans hus byggt 1972. 12cm isolering väggar, 18cm (sned)tak. 3-glas fönster från -94.
Direkverkande elradiatorer, kamin och numera (20111220) en Fujitsu Nocria 14 luft/luft VP.

Förbrukning
2011 15685 kWh + 6 kubik ved.
2012 12750 kWh + 1 kubik ved (hemmavarande fru)

Utloggad vectrex

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Demontera kåpan på Nocrian
« Svar #5 skrivet: 24 augusti 2013, 09:37:14 »
Ahhh. Fick äntligen loss den nu. Hade missat en skruv som satt dold under ett lock som täckte elanslutnings terminalerna. Det gör totalt 8 skruvar på framsidan så det står fel i manualen. Tack för hjälpen, nu ska jag bara försöka göra rent eländet också, rejält med damm.
Bor i ett 128 kvadrat 1½ plans hus byggt 1972. 12cm isolering väggar, 18cm (sned)tak. 3-glas fönster från -94.
Direkverkande elradiatorer, kamin och numera (20111220) en Fujitsu Nocria 14 luft/luft VP.

Förbrukning
2011 15685 kWh + 6 kubik ved.
2012 12750 kWh + 1 kubik ved (hemmavarande fru)

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Demontera kåpan på Nocrian
« Svar #6 skrivet: 24 augusti 2013, 09:44:20 »
Gott!  :)
Men det är sju skruv pÃ¥ min, tror jag.  Sc:,h Men ena sitter bakom locket till elen.
Nåja, ta bort uv grunkan uppe på mitten så kommer du åt lite lättare, lossa i framkant o dra upp, sen trycker du lätt bakåt så släpper även de bakra hakarna från lamellerna. Är du hugad med lite tryckluft så kommer du även åt att blåsa på fläkthjulet uppifrån när du tagit bort uv listen. Även tempgivaren sitter bara instucken i lamellerna.

Utloggad vectrex

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Demontera kåpan på Nocrian
« Svar #7 skrivet: 24 augusti 2013, 10:14:17 »
Ok, så den svarta "grillen" är alltså uv-enheten. Got it! Fick loss den också (snarare vek upp den mot taket, den sitter ju fast i kablage).

Någon tryckluft har jag inte så jag tänkte köra med sån där spray och spruta på. Det är bara att köra eller? Fattar inte riktigt hur det inte kommer rinna igenom, men det borde ju fungera. Jag har sett att kondensvattnet runnit rejält ur slangen på utsidan någon gång när vi körde AC och det var riktigt fuktigt.
Bor i ett 128 kvadrat 1½ plans hus byggt 1972. 12cm isolering väggar, 18cm (sned)tak. 3-glas fönster från -94.
Direkverkande elradiatorer, kamin och numera (20111220) en Fujitsu Nocria 14 luft/luft VP.

Förbrukning
2011 15685 kWh + 6 kubik ved.
2012 12750 kWh + 1 kubik ved (hemmavarande fru)

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Demontera kåpan på Nocrian
« Svar #8 skrivet: 24 augusti 2013, 10:21:41 »
Jag brukar hänga den i kabeln bredvid.  :)
När jag kört med ac spray så har jag dammsugit med borste så gott det går o sedan lagt på ett lager som fått sjunka in i lamellerna för att slutligen köra på ac en bra stund. Det tar med sig en del skit med kondensvattnet ut.

Utloggad vectrex

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Demontera kåpan på Nocrian
« Svar #9 skrivet: 26 augusti 2013, 13:21:06 »
Hej,

Rengöringen gick bra. Tog bort allt vad gäller uv filter, temp-sensor o kåpor. Var inte så svårt när man väl fattade hur det funkade. Kommer gå betydligt fortare nästa gång.

Angående skruvarna så var det faktiskt 8 st (plus 3 för den lilla täckbiten undertill), men en höll ju fast täckkåpan för elanslutningen, dock var den skruvad igenom och höll fast själva kåpan även den. Under täckkåpan var den sista skruven som jag missat.

Tror jag fick den riktigt ren, men det är ju svårt att veta om all skit verkligen försvunnit, man ser ju bara utsidan av lamellpaketet men där är det skinande rent nu. Hade en hink under kondensvattenslangen och det vattnet var verkligen skitigt, brunt.

Lamellpaketet längst bak, alltså bakom "hålet" för fläkten, var ju extremt svår att komma åt men jag sprayade på ordentligt så lite bättre är den nog åtminstone.

Tack för all hjälp Bjebb!
Bor i ett 128 kvadrat 1½ plans hus byggt 1972. 12cm isolering väggar, 18cm (sned)tak. 3-glas fönster från -94.
Direkverkande elradiatorer, kamin och numera (20111220) en Fujitsu Nocria 14 luft/luft VP.

Förbrukning
2011 15685 kWh + 6 kubik ved.
2012 12750 kWh + 1 kubik ved (hemmavarande fru)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!