Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: En svår fråga  (läst 3622 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kåge watt

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
En svår fråga
« skrivet: 09 maj 2013, 10:31:50 »
Det här är ett svårt spörsmål och kanske inte rätt att skriva om i detta forum,men jag vet att det finns otroligt mycket kompetens o kunnande bland medlemmarna. Rickard får ta bort inlägget om han tycker det är opassande.

Så här är historien: Strax före påsk beställde min 13 åriga dotter ett medel som skulle ta bort finnar ("Killer Mask") från ett företag i XXXXXXX. Hon smörjde på ansiktet,nedanför och bakom nacken. Dagen efter hade hon fått en våldsam allergisk reaktion där ögonen svullnat igen samt knallröd i ansikte och bak på nacken. Detta var skärtorsdag. Efter det var hon tvungen att tillbringa 2 och en halv vecka inomhus och titta ut på strålande påskväder.Planerade aktiviteter fick ställas in och min dotter var mycket deprimerad (Hon älskar sol).

Efter 3 läkarbesök,medicinering,3 missade skoldagar så börjar hon att bli bättre. Hon går på ridstall men fick en reaktion då hon vistades bland hästar så vi vet ej om hon kan fortsätta där!

Har mejlat företaget och dom har faktist erkänt att medlet var så nytt att dom inte visste vad det innehöll!

Nu vill företaget kompensera min dotter för detta via sitt försäkringsbolag och då kommer frågan: Vad kan man säga ett förlorat påsklov vara värt och kanske framtida överkänslighet mot sol. Ni får tycka till om ni vill men jag förstår att det är väldig svårt!  //Bengt
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus från 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristående garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Årsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: En svår fråga
« Svar #1 skrivet: 09 maj 2013, 10:45:23 »
Vad sade läkarna om det hela?
Tycker ni skall prata med läkaren igen och se om han tycker att det kan vara värt att utreda vidare om hon har utvecklat allergi mot hästar och andra ämnen.
Har hon det så har hon fått bestående men som skall ersättas förutom sveda och värk.
Jag skulle också kontaktat en advokat som kan se om de brutit mot några regler, råd och lagar som finns.
Klart är att försiktighetsprincipen inte följts.
Kontakta först och främst ert försäkringsbolag och hör vad de säger.
« Senast ändrad: 09 maj 2013, 10:57:17 av Bigfoot »
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Kåge watt

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: En svår fråga
« Svar #2 skrivet: 09 maj 2013, 11:07:26 »
Försäkringbolaget anser att det måste bli en medicinering som är konstant så att säga för att nån försäkring ska gälla och i nuläget så vet vi ju inte hur det blir med allergin,om den återkommer. Kan ju vara så att hon är frisk nu och då känns det jobbigt att inleda nån rättsprocess med advokat o.s.v. Men vi vet ju inte.
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus från 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristående garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Årsmedeltemp -1,7gr

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: En svår fråga
« Svar #3 skrivet: 09 maj 2013, 11:23:10 »
Du ska ta till alla åtgärder som du kan...
Ta kontakt med en advokat, finns säkert de som är hemma på denna typ av frågor.
OM, jag säger OM din dotter får kvarstående men så kan det vara, om ändå en klen tröst, iaf en tröst om att ni gjorde allt som ni kunde...
Här anser jag att det är både tillverkarna OCH säljarna av produkten som är skylldiga.
Ta er tid och ork och dra i gång en komplett process av detta, sånt här är tråkigt och framför allt farligt och självklart ska de skyldiga stå till svars för det.
Det kan kanske även va så att om dottern blir sjuk om 5 år och det visar sig bero på detta att tex försäkringsbolaget kräver att det var riktigt gjort nu  dontknow

Kan ju vara så att hon är frisk nu och då känns det jobbigt att inleda nån rättsprocess med advokat o.s.v.

Tycker du gårdagen var för längesedan  ???
Troligtvis inte, däremot kändes morgondagen längre bort igår...
Efteråt känns processen som en blink, ta dag för dag så ordnar det sig  tummenupp
Det är när man blickar framåt det känns jobbigt, blickar du bakåt och tänker efter så kommer du inse att det gick fort ändå och man klarade även det  tummenupp
Stå på er nu och gör det bästa av läget så kommer "gårdagen" att bli bra  tummenupp
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: En svår fråga
« Svar #4 skrivet: 09 maj 2013, 13:44:55 »
Har mejlat företaget och dom har faktist erkänt att medlet var så nytt att dom inte visste vad det innehöll!

Rätt makalöst svar när det gäller en produkt som påstås ha botande eller lindrande effekt vad gäller hälsan. Jag har arbetat några år med att skriva underlag till registrering av läkemedel. Jag kan försäkra att vad gäller läkemedel eller medical device är ett sådant svar fullständigt omöjligt. 

Jag läste reklamen för medlet och det verkar som om man rör sig i gränslandet till vad som hamnar under Läkemedelsverkets ansvar. När man påstår att det är bakteriedödande handlar det om mer än skönhetsmedel.
Undrar vad man på Läkemedelsverket tycker som sådan reklam, om det överhuvudtaget är tillåtet. Tur i alla fall att företaget hade en försäkring, det tyder i alla fall på en viss seriositet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: En svår fråga
« Svar #5 skrivet: 09 maj 2013, 14:43:34 »
Troligen har väl din dotter någon form av överkänslighet mot någon av de ingående ingredienserna?
Eller tänker/menar du att medlet som sådant skulle ha gett henne en allergi som hon annars inte skulle drabbats av?
Jag vet personligen inte alls om man kan få allergi av att utsättas för ett visst ämne, eller om allergin liksom alltid finns där, men man reagerar inte på den innan man utsätts för en större dos.

Själv fick jag allergi när jag bodde i en lägenhet som var drabbad av mögel, och efter det har jag fått lite besvär även med pälsdjur.
Jag har ingen aning om jag skulle haft min pälsdjursallergi nu även om jag aldrig bott i mögelhuset, men omöjligt är det ju inte.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kåge watt

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: En svår fråga
« Svar #6 skrivet: 09 maj 2013, 15:27:58 »
Det är svårt att svara på,jag vet bara att reaktionen var kraftig. Har sparat en påse av produkten där innehållsförteckningen enbart står på koreanska.
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus från 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristående garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Årsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: En svår fråga
« Svar #7 skrivet: 09 maj 2013, 20:53:04 »
Min dotter fick en livshotande allergisk reaktion av något, ännu ej klarlagt vad, när hon var 13 år.
Allergier byggs ofta upp successivt och visar sig ibland första gången med en kraftig reaktion.
Men visst kan medlet som sådant innehålla någon typ av gift som hon reagerat på, jag vill bara flika in med att det kanske inte är den enda orsaken, det händer mycket i 13-åriga flickors kroppar.

Hoppas hon repar sig i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: En svår fråga
« Svar #8 skrivet: 09 maj 2013, 21:53:10 »
Mitt tips är att blanda in ditt/barns försäkringsbolag. Tex via skolan eller om ni har en separat försäkring privat.

Mest för att få skadan/åkomman registrerad. Även om det kanske inte visar sig de närmaste året kan det bli ev komplikationer senare.

Verkar lovande att företaget är resonliga apropå ansvarsfrågan. Men bäst är nog att ha skriftligt på det hela.

Lycka till  wave

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Kåge watt

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: En svår fråga
« Svar #9 skrivet: 10 maj 2013, 08:56:54 »
Min dotter fick en livshotande allergisk reaktion av något, ännu ej klarlagt vad, när hon var 13 år.
Allergier byggs ofta upp successivt och visar sig ibland första gången med en kraftig reaktion.
Men visst kan medlet som sådant innehålla någon typ av gift som hon reagerat på, jag vill bara flika in med att det kanske inte är den enda orsaken, det händer mycket i 13-åriga flickors kroppar.

Hoppas hon repar sig i alla fall.    Ja Det märks verkligen när tonåringarnas hormoner brusar som ett glas samarin! Suck!
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus från 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristående garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Årsmedeltemp -1,7gr

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: En svår fråga
« Svar #10 skrivet: 10 maj 2013, 10:39:37 »
Den som råder dig att dra saken till rätten har troligen aldrig varit i den situationen, rättsprocesser är en otrolig energitjuv och jag skulle aldrig råda någon att gå igenom det om det finns en annan utväg.
Företaget verkar ju välvilligt till kompensation, så dra till med en summa som verkar rimlig, ta pengarna och försök att glömma.
kommer saken till rätten så kommer företaget att göra allt för att bevisa att din dotter har en överkänslighet mot någon ingående produkt som utlöste allergin och det är svårt att motbevisa.

Håller man problemen på en lagom nivå så kan företag betala ganska mycket för att göra upp i godo, sk. goodwill.
vid en rättsprocess kan de lägga ner ofantliga summor för att rentvå sitt namn och då hamnar den lilla människan i skottlinjen

Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: En svår fråga
« Svar #11 skrivet: 10 maj 2013, 10:47:41 »
@cougar

Jo du har en poäng där MEN OM det blir "men" av den allvarliga sorten så kommer man att ångra även det enkla beslutet som ev gav mest kompensation...

Pratat iaf med en advokat som är insatt i denna typ av frågor.
Ska du gå din egenväg i detta så begär 25000SEK, då hugger du i med ett belopp som är kännbart men inte för högt för dem samt du blir inte rik på missödet...
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: En svår fråga
« Svar #12 skrivet: 10 maj 2013, 10:52:03 »
Om man begär skälig ersättning för sveda och värk och det förstörda påsklovet så utesluter man väl inte en ytterligare process i framtiden om besvären kvarstår?

Oavsett vilket så skall du ta kontakt med försäkringsbolaget.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: En svår fråga
« Svar #13 skrivet: 10 maj 2013, 11:02:58 »
Nej det skulle jag iaf inte tro, jag tror det räknas lite som ett erkännande att ge en ersättning.
Om man tex råkar slå nån på käften, och denne vill ha ersättning för det, typ 2000SEK, så är det ett erkännande från han som slog tex, iom att man inte skulle betalat om man var osklyldig.
Dock ska man alltid vara noga med att betala/få betalt via bank samt att man får kvitto på att man betalat/fått betalt av olika anledningar.
OCH, har man redan betalt 2000SEK och sen personen polisanmäler ändå och man i rätten ska betala 3000SEK till personen så dras de första 2000SEK av från dessa 3000SEK.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: En svår fråga
« Svar #14 skrivet: 10 maj 2013, 11:29:21 »
Jo, det RÄTTA är ju att dra företaget inför tinget, om inte annat för att hindra andra ifrån att inte råka illa ut.
 Men jag har nog blivit cynisk iom en jobbig rättsprocess jag var med om för ett antal år sedan där det var uppenbart att min motpart var bedragare, men där det ändå slutade med att jag var "tvungen" att göra upp i godo och betala en del av summan..
Den händelsen ger mig fortfarande hjärtklappning när jag tänker på det..   FiR

där dog min tilltro till det Svenska rättsväsendet samtidigt som jag förstod varför det finns så många som håller på med bluffakturor.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!