Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hvor kan man kjøpe kombinerte solceller og solfangere?  (läst 2104 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Amunds

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hvor kan man kjøpe kombinerte solceller og solfangere?
« skrivet: 17 oktober 2019, 19:30:50 »
Jeg vurderer om det kan lønne seg å montere kombinerte solfangere og solceller en gang i framtida, ved en passelig anledning.

Jeg har en mistanke om at det ikke er så lønnsomt, men at nedbetalingstiden kan reduseres betraktelig, hvis man gjør gode innkjøp til rett tidspunkt.

Det er ikke så enkelt å finne detaljer om produkter, for å vurdere mulighetene. Er det noen som kjenner til hvor man får kjøpt det?

I denne omgang skal vi bytte varmepumpe og kjøpe ny akkumulatortank, og jeg lurer på om man skal ta hensyn til framtidig solfanger. Varmen går til gulvarme og tappevann i hus på 250kvm med for tiden ca 6 voksne og ett barn. Det er 2 utleienheter.

Det er en sørøstlig takflate på anslagsvis 25kvm, hvor jeg trur det er lengst solgang.
« Senast ändrad: 17 oktober 2019, 19:43:56 av Amunds »

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: Hvor kan man kjøpe kombinerte solceller og solfangere?
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2019, 12:38:15 »
jag har endast  solvärme  inte  solceller för el. Jag kan nog säga att den ekonomiska nyttan  ett bidrag är höst vår för uppvärmning plus under sommaren för varmvatten. När solen skiner som bäst behöver man den inte....  Om man har lågtemperatursystem för uppvärmning som
 golvvärme  blir kalkylen bättre- OM inte  är det tveksamt ekonomiskt lönsamt. Se tex denna  rapport
https://bioenv.gu.se/digitalAssets/1534/1534213_robin-eriksson.pdf

Mitt i sommaren kan man behöva en möjlighet att dumpa värme: Pool, dam eller energilager.
 Jag återladdade borrhålet under några år men slutade då jag i stället ville ha frikyla.  Vill man öka effektiviteten så kan man bygga ett energilager på  hundrea kubikmeter eller mer under  marken  som  ökar inkommande brinetemperatur under hösten.  Jag tror att det är ekonomiskt lönsamt endast om man har låga byggkostnader. Det finns kommersiella aktörer läs tex denna länk https://www.free-energy.com/se/solenergi

Hybridsystem el-värme kan vara lönsamma - Om man kan köpa till rätt pris och göra monteringen själv. Verkar inte finnas så många tillverkare riktat mot hemma marknaden i Skandinavien- Jah har ett ett par anonser men hittar dem inte längre - se detta Franska system https://dualsun.com/en/panel-applications/residential/
 
Vad det gäller ackumulatortankar så behövs  endera separat  varmvatten eller ett skiktat system .

Det finns andra fördelar med acktankar varför jag tycker du ska planera för en eller två nu :
Möjlighet att ansluta andra värmekällor, tex vedeldning
Tappvattenautomat  via värmeväxlare för större uttag av varmvatten , "förvärmning "
Beroende på värmepump, färre starter, bättre COP.


« Senast ändrad: 19 oktober 2019, 12:56:46 av Hastings »
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Amunds

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hvor kan man kjøpe kombinerte solceller og solfangere?
« Svar #2 skrivet: 06 november 2019, 17:06:19 »
Takk for tips.
På websidene dem oppgav jeg et tak på 7,5*4m, sørøstlig med 31 grader helling, på addressa som er 60 grader nord,  og jeg fikk som svar:
Max 13 hybridpaneler
DualSun årlig produksjon: 3047 kwh electricity   1961 kwh tappevann.
Total Electrical Power: 4.03 kWc
Total Thermal Power: 5.25 kWth
I tillegg regner jeg med at man vil få noe gulvvarme, men jeg lurer på om det kan være neglisjerbart.
Det er ikke oppgitt priser.

Jeg antar at solfanger har dårlig økonomi og at det avhenger mye av hva slags akumulatortank man kjøper.
For 4kw effekt på elproduksjon kan jeg få tilskudd på 15000NOK.
For 21kvm solfangere kan jeg få 14200 NOK i offentlig tilskudd.
« Senast ändrad: 06 november 2019, 17:21:51 av Amunds »

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: Hvor kan man kjøpe kombinerte solceller og solfangere?
« Svar #3 skrivet: 07 november 2019, 19:19:40 »
 Det kan vara lönsammare med en kombianläggning : Avskrivningstiden kortas och vinsten ökar desto fler av dessa faktorer man kan uppfylla:

Att man kan göra det mesta själv, äga huset under lång tid, Utnyttja  acktankar till dygnslager, optimera användningen genom golvvärme och tappvattenautomat  och till sist om man tror att Elpriset kommer att gå upp tex genom en alltmer integrerad Europeisk elbörs . Precis som när NordPool skapades och de norska elpriserna gick upp. 2-3 kr /kWH är ju europeiska priser.

här en länk med lite info om elbörserna https://second-opinion.se/nord-pool-forberett-for-delforsaljning/
« Senast ändrad: 07 november 2019, 19:25:17 av Hastings »
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad lelawells

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hvor kan man kjøpe kombinerte solceller og solfangere?
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2020, 02:40:43 »
Det kan vara lönsammare med en kombianläggning : Avskrivningstiden kortas och vinsten ökar desto fler av dessa faktorer man kan uppfylla:

Att man kan göra det mesta själv, äga huset under lång tid, Utnyttja  acktankar till dygnslager, optimera användningen genom golvvärme och tappvattenautomat  och till sist om man tror att Elpriset kommer att gå upp tex genom en alltmer integrerad Europeisk elbörs . Precis som när NordPool skapades och de norska elpriserna gick upp. 2-3 kr /kWH är ju europeiska priser.

här en länk med lite info om elbörserna https://second-opinion.se/nord-pool-forberett-for-delforsaljning/
Hej, den här informationen är mycket användbar. Jag tror  tack för den mycket detaljerade informationen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!