Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Solceller?  (läst 5682 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Solceller?
« skrivet: 02 maj 2009, 22:51:33 »
Var på jobbresa i Åre, såg många hus som har solceller på taket, ej att förväxla med "vattenvärmare", går detta att nyttja på ett bra sätt? Då är det batteripack samt omvandlare? Går detta att "fasa" in i ord central? Eller måste detta mata en separat grupp? Då väldigt begränsat..

Tackar..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Solceller?
« Svar #1 skrivet: 06 maj 2009, 19:57:15 »
Har själv en hobby-anläggning bestående av en panel på 180W, en batteribank på 2*12V 130Ah och en växelriktare 230V modifierad sinus. Batterierna laddas med en regulator från IVT.

En batterianläggning blir ofta dyr då man behöver stora reserver om man ska använda det till normalhushåll. Mindre byggen för sommarstugan tex behöver inte alls kosta mycket. Min anläggning är en typisk för mindre fritidshus och har kostat totalt ca 10 000kr.
Jag har inte byggt klart än men använder min egna el i garaget till lite belysning, dammsuga, högtryckstvätten, såg, borrmaskin, ladda laptop mm. Under sommaren ska jag dra ett separat system från växelriktaren till altanen och huset.

Nätanslutna anläggningar blir ofta billigare och enklare i konstruktionen då dessa enbart består av växelriktare och paneler.
Tex Steca Grid eller SunnyBoy som bara kopplas rakt in i ett vanligt vägguttag och matar nätet "bakvägen". Vid strömavbrott levererar dessa inget pga säkerhetsskäl.

Du hittar massvis med info på tex http://www.24volt.eu
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Solceller?
« Svar #2 skrivet: 07 maj 2009, 20:38:13 »
Med det ny bidraget så kanske payoff på en solcells anläggning blir acceptabel.
http://www.legoelektronik.se/se/produkter/grid_solcells_anlaeggning/grid_connected_solar
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Solceller?
« Svar #3 skrivet: 08 maj 2009, 00:08:38 »
hej. jaa speciellt nu då man köper kisel paneler för 13 kr/w i kina !!

jag kommer nästa vecka att instalera 2 st 230w 24 volts paneler med 2 st 200 ah agm batterier till all lysdiods belysning i butiken. har numera bytt till lysdiods lysrör !!   via en liten inwerter. pÃ¥ vintern kan man ha en liten batt laddare som backup.
gör detta för kul & inte för besparing i pengar !!

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Solceller?
« Svar #4 skrivet: 10 maj 2009, 21:22:17 »
Hej K

Vart hittade du dessa celler? Låter intressant, pris? Länk?

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Solceller?
« Svar #5 skrivet: 11 maj 2009, 20:11:37 »
Hej K

Vart hittade du dessa celler? Låter intressant, pris? Länk?

/A.

köpte dessa från min kollega i kina som även tillverkar våra diod belysningar.
ser ut som om detta kommer även detta bli en stor säljare i sverige om bidraget blir vad dom lovat.
kan lägga ut bilder senare i veckan på den 460w 24 volts anl jag nu satt upp.
den är kopplad till 2 st 200 ah 12 volts agm batterier . en 300w 240 volts inwerter driver sedan mina diod verkstads belysningar som försörjer min 500m2 verkstad med lyse. kommer även att koppla en rörelse detektor så att lyset släcks i hallen då ingen är där.
som det ser ut nu så klarar jag mig gott nu med energi även fast jag låter lyset vara på 24 timmar. blir spännande till vintern o se hur långt det räcker innan jag får hjälp ladda !!
laddar nu även min el moped via inwertern så nu snackar vi miljö vänlig drift av moppen !!!
hmm jaa lite skadad blir man  :D
krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Solceller?
« Svar #6 skrivet: 13 maj 2009, 08:10:43 »
LÃ¥ter klart intressant..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Solceller?
« Svar #7 skrivet: 13 maj 2009, 18:40:35 »
Jag vill bara för allmän kännedom tala om att kompaktlysrör, är minst lika energieffektiva som lysdioder och har bättre ljusegenskaper och billigare dock betydligt kortare livslängd än dioder. Kompaktlysrör ger ca: 50 - 90 lumen/Watt diodlampor 35- i nÃ¥tt fall 100 lumen/Watt. Jag har ägnat nÃ¥gra minuter att kolla och dom absolut flesta diodlampor ger runt 30-35. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Solceller?
« Svar #8 skrivet: 13 maj 2009, 22:55:39 »
Jag vill bara för allmän kännedom tala om att kompaktlysrör, är minst lika energieffektiva som lysdioder och har bättre ljusegenskaper och billigare dock betydligt kortare livslängd än dioder. Kompaktlysrör ger ca: 50 - 90 lumen/Watt diodlampor 35- i nÃ¥tt fall 100 lumen/Watt. Jag har ägnat nÃ¥gra minuter att kolla och dom absolut flesta diodlampor ger runt 30-35. 

hej. njaa nu har du fel.
ett kompakt lysrör kommer inte ens i närheten av de nya highpower dioderna !! ett 4o w rör ersätter vi med ett 18w. vad gäller färg Ã¥tergivning sÃ¥ fixar de nya dioderna 85%.  om du läser pÃ¥ ett standard rör sÃ¥ stÃ¥r det tex 840. 8 stÃ¥r för 80 % färg Ã¥tergivning.
40 står för färg temp. jag kan tilverka vilken temp jag vill så detta med blå violett är ett minne blott nu med nya tekniken.
dessutom så enligt miljö styrelsens krav numera så om du råkar krossa ett kompakt lysrör måste lokalen utrymmas i minst 20 minuter o alla fönster öppnas för vädring. det trasiga glaset måste sopas upp med en borste av natur hår på en skyffel i plast eller papp,
sedan skall golvet våt torkas. rester ,borste,trasa skall lämnas in som farligt avfall.
tänk vilken katastrof om detta börjar följas om det händer på ett sjukhus eller en stor galleria !!

alla har väl lekt som små med att krossa lysrör utan vetskap om hur farligt detta är ::)
samma regler gäller för vanliga lysrör/låg energi lampor . få vet tyvärr om detta men reglerna kommer att stamas åt nu.

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Solceller?
« Svar #9 skrivet: 14 maj 2009, 20:04:47 »
Eftersom jag har dålig koll på nya dioder skulle det vara intressant att veta hur många lumen/watt dom ger, det som annars är mest effektivt att omvandla el till ljus är högtrycksnatrium som levererar ca 150 lumen/watt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Solceller?
« Svar #10 skrivet: 15 maj 2009, 00:06:39 »
Eftersom jag har dålig koll på nya dioder skulle det vara intressant att veta hur många lumen/watt dom ger, det som annars är mest effektivt att omvandla el till ljus är högtrycksnatrium som levererar ca 150 lumen/watt.
hej.
om jag mäter ljus utbyte i lux o jämför tex en 125 w qvicksilver armatur med ny glödlampa monterad så ersätter jag denna med en 48 w diod armatur.

högtrycks natrium är en ganska ljus effektiv lampa men kommer inte i närheten av diod ljus.
alla typer av ordinarie glödlampor tampas med ett stort problem förutom att dom har kort brinn tid.
alla dessa lampor behöver reflektor då glödlampan strålar ljus runt om glödlampan.
en reflektor är ett otroligt dÃ¥ligt energi effektift sätt att samla ljus o länka om detta  varvid ljuset kontra inmatad effekt blir dÃ¥ligt.
sen har du nästa problem med tänd donen som drar otroligt mycket ström under upptändnings skedet ca 5 ggr mer än märk effekten.
på grund av detta så måste alla anläggningar översäkras med 4 ggr kraftigare abonemang på huvud säkringen med otroligt höga kostnader som följd. vi skatte betalare får dyrt betala detta.

räknar man lite på detta så är energi kostnads besparingen som vi alla tror är den stora besparingen helt plötsligt väldigt löjlig.
spar man 75 % energi som dioden i det flesta fall spar så minskas kostnaden endast 1/3 av 75%.
el är inräknat i 3 delar. skatt, nätkostnader, förbrukning.

kan man minska både förbrukning o minska säkrings kostnaderna så är det jätte bra. sedan försvinner underhåller helt o hållet.
men infra struktur mässigt mindre bra då underhålls folket blir utan jobb.

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Solceller?
« Svar #11 skrivet: 15 maj 2009, 10:22:34 »
Jag har ägnat nÃ¥gra minuter att kolla och dom absolut flesta diodlampor ger runt 30-35. 

Mina spottar ger 210 L och drar 4.8w alltså 43L /w. Dom är ju några månader gamla så det finns säkert bättre grejer nu
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Solceller?
« Svar #12 skrivet: 15 maj 2009, 10:55:03 »
Mina spottar ger 210 L och drar 4.8w alltså 43L /w. Dom är ju några månader gamla så det finns säkert bättre grejer nu

Jag höjer "budet", just nu har Tyskarna pressat till 124 L/W, i den senaste OLED-tekniken, länk nedan:
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article577013.ece
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Solceller?
« Svar #13 skrivet: 15 maj 2009, 18:45:30 »

Belysningsstyrka Lux (E), belysningsstyrkan definieras som det ljusflöde som träffar en yta per kvadratmeter.
Ger dålig information om ljuskällans effektivitet utan säger mer om armaturens konstruktion för att fördela ljuset på en önskad yta.

Luminans (L) Luminans benämns även ljustäthet och definieras som ljustätheten i en viss riktning mot en bestämd punkt/yta på en ljuskälla/armatur eller belyst yta.
 
Lumen, ljusflöde avser den totala ljusmängden från en ljuskälla
Och det jag tycker är intressant och hur effektivt ljuskällan är på att omvandla el till ljus dvs lumen/Watt.
Men det är nått som ytterst få producenter är villiga att uppge.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Solceller?
« Svar #14 skrivet: 18 maj 2009, 08:23:39 »
Och vart hittar man billiga solceller?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!