Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nu behöver jag hjälp av er alla.  (läst 5787 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Nu behöver jag hjälp av er alla.
« skrivet: 01 november 2007, 23:27:21 »
Hej.

Snart börjar rördragning, lottodragning o tempgivardragning i min kärnkraftsanläggning.


Nu behöver jag er allas hjälp för att lösa lite grubblerier.

Citera gärna och lägg svaren mellan olika frågorna.


Spåna och såga mig gärna totalt om det hjälper mig att få några nya råd,tips,ideer.




Ingångsmateriel och värden.

2x750 liters 90mm. isolerade Strömsnästankar. En master, en slave. Mastern med ståendes 22x15 kamfl.rör i botten vä. sida, samt 22x9 kamfl-rör i botten till förvärmning varmvatten på hö. sida. Och toppslinga i tanken 22x15 kamfl.rör för uttaget av varmvattnet. 20 talet inkopplings ställen på mastertanken. 6 på slaven.


200 liters exp. kärl tankar.


Laddomat mellan tankarna som skicktar i och urladdning i toppen på båda tankarna åt rätt håll. När master har inställt värde så laddas vatten över till slaven. Och när mastern faller laddas automatiskt vatten tillbaka till mastern tills det inte finns mer att ladda tillbaka ur slaven. Sedan väntar laddomaten på att cyklen ska upprepas.


5st. Solpaneler vacuum a 2,28 kvm.


Automatik till solladdningen med pumpstation, 30l exp. kärl.  STECA 603. Kw-räknare med tvÃ¥ givare.


Sedan kommer en Airwell 9kw Luft/Vatten pump som ska dockas in på detta system med troligtvis fast kondensering.



Frågor alt. 1:

1: Vart hade ni satt in värmepumpens retur till platten? . Så långt ner i mastertanken som möjligt, eller precis över solslingan?.


2: Vart hade ni satt tilloppet av varmt vatten från pumpen, så högt upp i mastertanken som möjligt?.



Alternativ två:

1:Koppla pumpen längst upp på slavtanken och längst ner på slavtanken för att köra pumpen mot allt 1500 liters vatten (+ elementslinga). Då kommer den att börja fylla slaven, Och sedan när laddomatstyrningen säger till så kommer den köra över vatten till mastertanken tills hela systemet är knöfullt på maximal inställd temp. Då stannar pumpen och står stilla maximal tid pga. att laddomaten skickar över allt varmt vatten från slaven till mastern innan pumpen får startsignal igen. Alltså maximal gång och stopptid mellan starterna.


2: Köra pumpen mot flytande kondensering ut på elementslingan och sedan växelventil mot tanken för tillverkning av varmvatten när elementvattnet ha rätt temp. Då blir det mastertanken som den växlar till först och fyller från toppen, samt i mån av det går så laddar den över till slaven vid fulltemp på mastern. Går inte det kör jag bara med mastern på vintermånaden om inte solen bränner in effekt nog att fylla mer än mastern.Detta kommer då ske automatiskt.



Vart ska laddomaten sitta?. Nere mellan tankarna eller uppe mellan tankarna?.



Varför jag vill sätta laddomaten i toppen mellan tankarna, är för att den har en dubbelbackventil. Då skulle detta göra att inte varmt vatten vadrar mot slaven oavsiktligt mellan topparna vid expansion av värmande vatten. Eftersom sätter jag den nere så stänger den ju till där när den står still. Och röret uppe mellan tankarna står öppet.

Samt då jag har tyckkärlet inkopplat längst ner, längst bort på slavtanken så blir det ju inte så lyckat?.





Vart hade ni satt givaren till solslingan i tanken?. Den som startar nerladdning frÃ¥n solfÃ¥ngarna och stoppar detta. 

Alternativ1: Längst ner på mastertanken eller högre upp på samma tanks nedre del?.


Alternativ 2:   eller längst ner pÃ¥ slavtanken.





« Senast ändrad: 02 november 2007, 06:48:40 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Nu behöver jag hjälp av er alla.
« Svar #1 skrivet: 01 november 2007, 23:51:56 »
hej
får väl va först ut som vanligt

visst har du parralell kopplat tankarna,jag skulle serie koppla dom
felet e att det funkar dåligt med slingtankar....jaja ska inte börja om plattisar igen

jag skulle sätta matingen in från airwell pumpen i topp på master tanken
Ã¥ returen mitt i master tanken
så man för hoppnings vis bara värmer ca 50% av tank ett
finns ju ingenvits att värma flera tusen liter vatten helt i onödan
speciellt om solen börjar ge som f-n dan efter..

sätt givaren i tanken där du har solslingan i botten

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Nu behöver jag hjälp av er alla.
« Svar #2 skrivet: 01 november 2007, 23:59:19 »
[quote

visst har du parralell kopplat tankarna,jag skulle serie koppla dom
felet e att det funkar dåligt med slingtankar....jaja ska inte börja om plattisar igen.

Platt vore rätt, men nu har jag inte det i detta systemet. Jag kan inte seriekoppla accorna  för dÃ¥ kommer det gÃ¥ Ã¥t helsike med skicktningen i tankarna när laddomaten börjar skicka vattnet fram o tillbaka i samma rör (alltsÃ¥ vänder riktning ). Annars sÃ¥ har jag funderat pÃ¥ detta ocksÃ¥.


Jag skulle sätta matingen in från airwell pumpen i topp på master tanken
Ã¥ returen mitt i master tanken
så man för hoppnings vis bara värmer ca 50% av tank ett
finns ju ingenvits att värma flera tusen liter vatten helt i onödan
speciellt om solen börjar ge som f-n dan efter..


Meningen med att köra mot så mycket vattnet som möjligt är att få maximal gångtid på pumpen, och maximal stopptid mellan starterna.Samt en liten reserv om något händer. Det tar i alla fall lite tid innan det tar slut (varmvattnet).


sätt givaren i tanken där du har solslingan i botten


Okej.

[/quote]
« Senast ändrad: 02 november 2007, 00:01:02 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nu behöver jag hjälp av er alla.
« Svar #3 skrivet: 02 november 2007, 00:57:58 »
1: Vart hade ni satt in värmepumpens retur till platten? . Så långt ner i mastertanken som möjligt, eller precis över solslingan?.

Svar: Koppla så att det går att välja. Så har jag på ved/oljepannan, men av utrymmesskäl så hamnade min retur nästan längst ner för VP:n. Vad som sen blir bäst att köra mot, det får Du testa fram. Tror inte Du behöver köra nedre på sommaren, då behöver Du ju bara nån knuff från VP:n ibland, vilket gör det onödigt att värma hela tanken med VP:n.

mvh humlan.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Nu behöver jag hjälp av er alla.
« Svar #4 skrivet: 02 november 2007, 06:54:47 »
1: Vart hade ni satt in värmepumpens retur till platten? . Så långt ner i mastertanken som möjligt, eller precis över solslingan?.

Svar: Koppla så att det går att välja. Så har jag på ved/oljepannan, men av utrymmesskäl så hamnade min retur nästan längst ner för VP:n. Vad som sen blir bäst att köra mot, det får Du testa fram. Tror inte Du behöver köra nedre på sommaren, då behöver Du ju bara nån knuff från VP:n ibland, vilket gör det onödigt att värma hela tanken med VP:n.

mvh humlan.


Här är jag inne på att det är ju meningen att värmepumpens returlopp ska vara precis över solslingan därför att då känner den ju av när det kommer varmt fån solslingan. Och således ska pumpen vänta med att starta eller känna av värmen som hjälper till från solen.


Där undrar jag över om det är skit samma om pumpens retur sitter längst ner i tanken och blandas med solslingans inkommande värme. Jag menar att det ska ju blandas ändå längre upp. Och då kvittar det väl om returen sitter precis över eller med solslingan.


Vinningen skulle då vara lite längre gångtid på pumpen pg.a den större volymen vatten.


Sommartid har jag inte tänkt alls att köra med pumpen om det inte krisar totalt. Jag har sådan lagringskapacitet på varmt vatten kontra behovet. Att jag klara mig i 3-5-7 dagar utan sol innan det behöver komma ner mer.


Som jag räknat behöver jag 55-65 kw per dag att ladda tankarna till 90-95 grader fulla. Och solanläggningen ger teoretiskt 75 kw, så räkna 55-65kw.
« Senast ändrad: 02 november 2007, 07:15:49 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Nu behöver jag hjälp av er alla.
« Svar #5 skrivet: 02 november 2007, 07:19:43 »
Alla verkar vara inne på att köra så lite som möjligt med värmepumpen, medans jag vill ha den till att få så långa gångtider som möjligt när jag väl använder den. Typ motor som är startad med motorvärmare går billigare, sliter mindre än kallstarter och en massa stopp.


NÃ¥gon som förstÃ¥r mig?.  Sc:,h



Sommartid kommer jag bara snurra till kompressorn någon gång så den ej står still för länge.


Är det jag som är helt fel ute och cyklar.            Sc:,h
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Nu behöver jag hjälp av er alla.
« Svar #6 skrivet: 02 november 2007, 07:24:14 »
hej

mata in värmen i topp å gör 2 utag på tanken det är ju lätt så får du testa dig fram
ett mitt i tanken å ett i botten

jag sätter på att använder du det övre funkar det bättre
pumpen kommer at slå av sig skälv å värma mindre del av tanken

jag har sett en inkoppling som ni vill ha med en pellets panna det funkade då inte riktigt bra
pellets pannan stod å höll acctanken på 60-70grader konstant å solfångarna värmde mer sporadiskt

dom matade in värme i topp pÃ¥ tank Ã¥ tog ut vattnet i botten följden blir ju att hela tanken mÃ¥ste va varm innan pannan/pumpen  stannar av

vitsen e ju att panna/pump ska stängas av då solfångaren börjar leverera effekt det ska inte ske manuellt
annars har du skaffat dig ett jävla springande å en massa mer jobb

förmodligen styrs maskinen av tempen på inkommande vatten från tanken då det är nog varmt stannar maskinen
tar du ut vattnet  50 cm frÃ¥n topp eller i mitten pÃ¥ tanken  Ã¥ topp laddar sÃ¥ kommer pumpen att stanna dÃ¥ solfÃ¥ngaren ger effekt

å det med att pumpen ska gå länge/värma hela tanken ,,,visst det är nog bra ...men varför skaffa solfångare då ?
pumpen kommer ju att göra ditt varmvatten hyfsat billigt ändå

för det e ju i princip det du gör om pumpen ska gå ofta


« Senast ändrad: 02 november 2007, 07:47:20 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Nu behöver jag hjälp av er alla.
« Svar #7 skrivet: 02 november 2007, 09:34:27 »
Ett tips.
Sätt dubbla blandningsventiler på vv slingorna.

Om det är tillräckligt varmt i den nedersta slingan så används inte den översta.
Bättre skiktning.
http://www.koping.net/nila/webb/tillbehor/ShuntarBLV%20ESBE_LK.pdf

4 vägs shunt kanske kan vara nått? Finns med i pdf en ovan
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nu behöver jag hjälp av er alla.
« Svar #8 skrivet: 02 november 2007, 09:45:51 »
jag hade kopplat in värmepumpen direkt på shunten/framledningen till elementen med slavtanken bypass inkopplad så när shunten har stängt/gått ner i flöde så kör du genom tanken istället
det är lätt om du kan ta signal från shuntmotorns max läge, justera in kurvan så att shunten alltid står på max och sedan när värme uppnått i huset och shunten börjar stänga så har du ett tidrelä på ex.15 min / maxtermostat på slaven som stänger av vp
master använder du via växelventil från vp som enbart som varmvattentank men kommer du över 60-65 grader i toppen så kan den börja att pyttsa över till slaven om du har värmebehov, vilket menas om shunten står ej i 0-läge, du kan även där ta signalen från microbrytaren i shuntmotorn

bara ett hastigt pÃ¥kommet förslag  ;)

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nu behöver jag hjälp av er alla.
« Svar #9 skrivet: 02 november 2007, 10:01:45 »
Alla verkar vara inne på att köra så lite som möjligt med värmepumpen, medans jag vill ha den till att få så långa gångtider som möjligt när jag väl använder den. Typ motor som är startad med motorvärmare går billigare, sliter mindre än kallstarter och en massa stopp.


NÃ¥gon som förstÃ¥r mig?.  Sc:,h



Sommartid kommer jag bara snurra till kompressorn någon gång så den ej står still för länge.


Är det jag som är helt fel ute och cyklar.            Sc:,h

Nä jag är inte inne på att pumpen ska gå så lite som möjligt, utan endast att den inte ska göra nåt jobb i onödan. Sommartid ska den endast vara ett stöd för solvärmen, inget annat. Så varför då låta den fylla tanken med vv? Vintertid blir det precis tvärtom, då är solfångarna enbart ett stöd till VP:n, å då kan den få mer utrymme att jobba mot, just för att undvika många start/stopp. Å eftersom Airwellen jobbar med låga temeraturer, så kommer den inte alls att påverka solfångarnas bidrag av vv vintertid. Så Du får långa gångtider, uppvärmd tank, å maximalt stöd från solfångarna vintertid. Sommartid kommer pumpen bara att fungera som en backup för tillverkning av vv, resten ska solfångarna klara helt på egen hand. Det är min tanke, å så fungerar det hos mig, även om jag var tvungen att skippa dubbla returanslutningar av praktiska skäl.

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Nu behöver jag hjälp av er alla.
« Svar #10 skrivet: 02 november 2007, 11:23:40 »
att koppla pumpen så den värmer toppen på tanken är vettigast
 
solfångaren kommer att få jobba i botten som humlan säger,finns ju inte nån ekonomisk vinst med att låta pumpen värma hela tanken

det funkar vinter tid å sommar tid att köra med toppinladning
Ã¥ ett  högt placerat utag pÃ¥ tanken,just under övre varmvatten slingan tex

gör du sen så det går att växla med en kulventil så kan du ju vid behov värma hela tanken/tankarna
men ...jag tvivlar starkt pÃ¥ att du behöver det  finns ju just ingen vinning med att göra sÃ¥
solfångaren ska ju stå för varmvattnet större delen av året

bygg ochså så det går att stänga bort sekundär tanken,det skadar alldrig




Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Nu behöver jag hjälp av er alla.
« Svar #11 skrivet: 02 november 2007, 14:43:09 »

Ett tips.
Sätt dubbla blandningsventiler på vv slingorna.

Om det är tillräckligt varmt i den nedersta slingan så används inte den översta.
Bättre skiktning.




Detta är redan klart. precis så har jag tänkt.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nu behöver jag hjälp av er alla.
« Svar #12 skrivet: 02 november 2007, 14:48:23 »

Ett tips.
Sätt dubbla blandningsventiler på vv slingorna.

Om det är tillräckligt varmt i den nedersta slingan så används inte den översta.
Bättre skiktning.




Detta är redan klart. precis så har jag tänkt.

Då gäller att slingorna är anpassade för det, annars så kommer aldrig bara en att kunna växla över all effekt..., så hoppas Du tänkt på det.

mvh humlan.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Nu behöver jag hjälp av er alla.
« Svar #13 skrivet: 02 november 2007, 14:51:46 »

Nä jag är inte inne på att pumpen ska gå så lite som möjligt, utan endast att den inte ska göra nåt jobb i onödan.

Rätt.



Sommartid ska den endast vara ett stöd för solvärmen, inget annat.

Rätt.Ska ej gå alls om det funkar som jag tänkt mig.

 SÃ¥ varför dÃ¥ lÃ¥ta den fylla tanken med vv?.

Den ska inte gå alls om det fukar som det ska. Den är malpåsad sommartid.


Vintertid blir det precis tvärtom, då är solfångarna enbart ett stöd till VP:n,.

Rätt.


Å då kan den få mer utrymme att jobba mot, just för att undvika många start/stopp.


Det är det jag är inne på.


Å eftersom Airwellen jobbar med låga temeraturer, så kommer den inte alls att påverka solfångarnas bidrag av vv vintertid.

Nej det är ju solfångarna som ska stöda pumpen om det finns något att stödja med. 1 tank kommer ju bara användas om tempen ej sticker iväg. Detta automatiskt.


Så Du får långa gångtider, uppvärmd tank, å maximalt stöd från solfångarna vintertid.

Rätt.


Sommartid kommer pumpen bara att fungera som en backup för tillverkning av vv, resten ska solfångarna klara helt på egen hand. Det är min tanke, å så fungerar det hos mig,

Rätt. Pumpen ska inte vara inblandad als om det inte behövs i nöd.




mvh humlan.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Nu behöver jag hjälp av er alla.
« Svar #14 skrivet: 02 november 2007, 14:53:27 »

Ett tips.
Sätt dubbla blandningsventiler på vv slingorna.

Om det är tillräckligt varmt i den nedersta slingan så används inte den översta.
Bättre skiktning.




Detta är redan klart. precis så har jag tänkt.

Då gäller att slingorna är anpassade för det, annars så kommer aldrig bara en att kunna växla över all effekt..., så hoppas Du tänkt på det.

mvh humlan.


Masterankens slingor är byggd just för att köras på detta sätt.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!