Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Funkar denna tanke pÃ¥ plattvärmeväxlare via solpanel ?  (läst 2899 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Kan man ev höja temp i acktanken från inkommande solvärme genom att sänka hastigheten genom plattvärmeväxlaren:s cirkulationspump ?

Min tanke här är de vintermånader när solstrålningen är som sämst = minst värme, kan man då genom att sänka hastigheten på cirkulationspumpen fortfarande hålla tempen uppe i acken, men då till nackdelen att det tar längre tid att ladda. (lägre hastighet på ackvattnet genom plattisen alltså).

Finns det någon bra länk på hur man räknar på plattisar när det rör värme in/ut på sekundärsidan och hastigheter typ l/s på genomströmmande medium på primärsidan.


Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Funkar denna tanke på plattvärmeväxlare via solpanel ?
« Svar #1 skrivet: 10 september 2007, 09:47:56 »
Kan man ev höja temp i acktanken från inkommande solvärme genom att sänka hastigheten genom plattvärmeväxlaren:s cirkulationspump ?
Det går hur bra som helst. Man det finns många styrningar som kan varvtalsreglera. Men man varvtalsstyr både pumpen igenom solfångare och tank.

Finns det någon bra länk på hur man räknar på plattisar när det rör värme in/ut på sekundärsidan och hastigheter typ l/s på genomströmmande medium på primärsidan.
Vet inte riktigt vad du är ute efter. Men dT1*f1=dT2*f2, dT1 och dT2 är difftempen på ena resp andra sidan och f1 och f2 är flödena. Eftersom man vill ha samma tempdiff på primär och sekundär så är det bara att strypa det ena flödet tills tempdiffarna blir samma. Kör du med rent vatten så blir då även flödet samma i båda kretsarna. Häller du i glykol i den ena så måste du öka flödet för att få samma diff. När det gäller skilnaden på temp in i primär och ut i sekundär så vet jag inte hur man får fram den. För mig varierar den mellan 0 och 10 grader beroende på flöde mm

Kolla här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=13639.msg135302#msg135302

mvh



Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Funkar denna tanke på plattvärmeväxlare via solpanel ?
« Svar #2 skrivet: 12 september 2007, 00:50:42 »
Blev ännu mer fundersam när jag provkörde AIA-kalkylatorn på plattvärmeväxlare, jag får nog sätta mig ner och beta av några avhandlingar till i dessa ämnen. Det är inte bara "laddet" av acktanken som kan bli rörigt och ställa till det i skiktningen, om man sen också planerar för en plattis för varmvattenmatning från samma acktank blir det ännu struligare.

Kör ni verkligen bara med 10 ºC diff in/ut på solpanel - samma i vvx till ack ? (vissa plattisar kan klara 40-45 ºC diff, såklart blir det rejäla pjäser då )

Om man då t.ex har en ack på 750L som är fullvärmd till ex 70+ ºC, och kör en billigt och simpel plattis som ger ut 50+ ºC för varmvatten, kommer returen från samma plattis tillbaka till acken att ligga 7-10 ºC lägre, d,v,s 40-43+ ºC, vilket då måste ledas in högre på acken om man inte vill sabba skitningen helt. Tar man en rejäl plattis på runt 20-30kg (typ 40-80 plattor), kan man få ner returtempen till 13-18+ ºC och dessutom med lägre genomströmningshastighet på acksidan, naturligtvis mycket dyrare men lättare med skitningen.

Vad jag då inte lyckats reda ut är hur nämnda plattisar uppför sig vid olika belasningar mot en acktank typ: 1 användare i köket med genomströmningshastighet x, eller 3 samtida användare (1 i köket-1 i badrum-1 på toa som samtidigt tappar varmvatten med förbrukningen Y).

Har jag missat nÃ¥gon detalj, eller är jag ute och cyklar  :o
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
hej
bygger du tappvatten automat eller ???

du behöver en tryckgivare´,för start å stopp av pumpen + ett 2väfgs termostat hus med en termostat som har separat givare

termostaten styrflödena genom växlaren...givaren sitter på varmvatten sidan in i huset
ska posta en bild om du vill ......

det ser vettigt och enkelt ut...fördelen med att termostat styra grejerna e ju att man oftast har rätt flöden även om belastningen är ojämn

ska då testa min i vinter å se hur det funkar,fast vet ej hur f-n jag ska koppla in den
funderar på att låta plattisen mata min elberedare,med varmvatten

kan jag ta ut ca 400 liter vatten ur min tank så har jag så det räcker till både mitt hus å 2 av grannarna men det e ju gratis ..och gratis är gott

« Senast ändrad: 12 september 2007, 07:45:34 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Funkar denna tanke på plattvärmeväxlare via solpanel ?
« Svar #4 skrivet: 12 september 2007, 08:12:09 »
Kör ni verkligen bara med 10 ºC diff in/ut på solpanel - samma i vvx till ack ? (vissa plattisar kan klara 40-45 ºC diff, såklart blir det rejäla pjäser då )
Nej, uppåt 25-30 grader har jag väl som mest? Det är lite svårt att få samma flöde på båda sidor vid olika varvtal och då har jag hellre lite högre i solkretsen än igenom tanken.

Varför måste man ha större plattis vid högre diff? Det är ju samma effekt som ska överföras men vid lägre flöde.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Funkar denna tanke på plattvärmeväxlare via solpanel ?
« Svar #5 skrivet: 12 september 2007, 11:35:17 »
Kan det funka att docka en dubbelmantlad vv-beredare på en acktank istället för en plattis ?
Bifogar bild på en sådan nedan som i princip funkar som en plattis i uppbyggnaden.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
hej
jopps det funkar...jag råkar ha en sån liggandes
synd bara att den inte riktigt passar nånstans i mitt hem...


Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Funkar denna tanke på plattvärmeväxlare via solpanel ?
« Svar #7 skrivet: 13 september 2007, 19:44:54 »
kompisen har en stor plattis till sin acctank kopplad med grova rör från botten till toppen och ingen cirkpump på sekundärsidan utan värmevandringen sköter cirkulation samt skiktning perfekt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!