Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: HÃ¥ller heatpipe bara i 3-5 Ã¥r ??  (läst 6135 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Håller heatpipe bara i 3-5 år ??
« skrivet: 02 september 2007, 21:15:33 »
Saxat rakt av från en annons i Blocket:

Livslängden för Heat Pipe-solfångare är begränsad, oftats till mellan 3-5 år. De vakuumrör som används till våra Heat Pipe solfångare är samma som används till våra U-rörssolfångare. Stagnationsgraden är 253 grader.

Stämmer detta, håller inte livslängden/effektiviteten på rören längre än så ?

Länk till annonsen:
http://www.blocket.se/vi/12550651.htm?ca=11_s
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Håller heatpipe bara i 3-5 år ??
« Svar #1 skrivet: 02 september 2007, 21:23:26 »
Dom har missat en nolla 30-50 år bör det vara.

mvh humlan.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Håller heatpipe bara i 3-5 år ??
« Svar #2 skrivet: 02 september 2007, 21:52:47 »
Till både humlan och solkungen:

Varifrån kommer dessa "fakta"?
Är det oberoende tester?
Vem har i så fall utfört dem och hur?
Är det egentligen inte bara baktaleri resp önsketänkande?

mvh
ps Ta det pÃ¥ rätt sätt  ;) ds
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Håller heatpipe bara i 3-5 år ??
« Svar #3 skrivet: 02 september 2007, 22:06:38 »
Till både humlan och solkungen:

Varifrån kommer dessa "fakta"?
Är det oberoende tester?
Vem har i så fall utfört dem och hur?
Är det egentligen inte bara baktaleri resp önsketänkande?

mvh
ps Ta det pÃ¥ rätt sätt  ;) ds

Det finns sidor av tillverkaren av rör där dom garanterar en livslängd pÃ¥ 20 Ã¥r eller mer. Exakta uppgifter tror jag Du kan söka dig till själv, annars kan jag ta fram dom när jag känner för att offra lite tid att söka igenom de tröga kinesiska hemsidorna  :) Men 20 Ã¥r eller mer i livslängd kan Du ta som en garanti..., det är de uppgifter jag har i huvudet just nu, men troligen ligger livslängden Ã¥tskilliga Ã¥r bortom det. Det finns ett aber, Ã¥ det är om rören blir väldigt heta, dÃ¥ kan livslängden försämras avsevärt (ännu ett skäl att jag inte vill uppnÃ¥ stagnations-temp) dÃ¥ coatingen kan ta skada av att bli för het..

mvh humlan.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Håller heatpipe bara i 3-5 år ??
« Svar #4 skrivet: 03 september 2007, 08:31:38 »
Det finns sidor av tillverkaren av rör där dom garanterar en livslängd på 20 år eller mer.
Ok. Jag tror dig. Hoppas att de uppgifterna stämmer dÃ¥ och att Solkungen har fel.  :)
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Håller heatpipe bara i 3-5 år ??
« Svar #5 skrivet: 03 september 2007, 14:35:27 »
Det finns sidor av tillverkaren av rör där dom garanterar en livslängd på 20 år eller mer.
Ok. Jag tror dig. Hoppas att de uppgifterna stämmer dÃ¥ och att Solkungen har fel.  :)
mvh

Den allra senast sorten rör, den som t.ex Sfinx Ã¥ Energicentra säljer, klarar dom högsta temeraturerna utan att ta skada, Ã¥ Ã¥ldras dessutom lÃ¥ngsammara än dom föregÃ¥ende versionerna. Du kan ju roa dig med att hitta uppgifter härifrÃ¥n: http://www.alibaba.com/showroom/Heat_Pipe.html?albag=Sell_Solar-And-Recycling-Energy_Heat-Pipe_China&src=google&albst=Search&albkw=heat-pipe-china&albmt=Broad&albcp=Search_Energy&albch=google Fast ha tÃ¥lamod, det gÃ¥r lÃ¥ngsamt Ã¥ kan va svÃ¥rt att hitta rätt, pÃ¥ de uppgifter Du söker  :)

mvh humlan.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Håller heatpipe bara i 3-5 år ??
« Svar #6 skrivet: 03 september 2007, 15:09:29 »
Misstänkte också att det var lite "pajkastning" här med, allt är möjligt beroende på hur man nu vinklar till det...... :)

Kanske ni skulle prova att inofficiellt döpa vakumrören till "generation 1-2-3 osv beroende på årmodell/utförande/stagnationstemperatur m.m, så man kan få en referens till rörens faktiska utveckling, det borde redan vara stor skillnad på dagens heat-pipes jämfört med den 1:a versionen.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Håller heatpipe bara i 3-5 år ??
« Svar #7 skrivet: 03 september 2007, 15:13:55 »
DÃ¥ fÃ¥r Du troligen frÃ¥ga Sfinx:en eller nÃ¥n som har tillgÃ¥ng till gamla data, för det är inte lätt att surfa pÃ¥ Internet i Kina...., tar sÃ¥n jäkla tid  :-\ :) Här är iaf ett klipp jag hittat, sÃ¥ visst gÃ¥r det att söka fram data, fast enklast vore att Sfinxen lade upp specarna pÃ¥ glasrören.
------------------------------------------------------
What are the advantages of evacuated tube solar collectors versus flat plate collectors?
Easier Installation – One person can quickly and easily install a SUNDA collector without a hoist or special tools because the vacuum tubes, manifold, and frame are installed separately. This unique feature results in substantial savings in installation time and expense. This is not possible with most flat plate products because of their one-piece construction.

Superior Insulation – As any good thermos bottle proves, there is no better insulator to heat transfer than a vacuum. SUNDA’s glass tubes are evacuated to 10-5 mbar, which provides excellent resistance to heat losses via conduction and convection, even under extreme environmental conditions like cold winter temperatures and wind. Flat plate collectors lose a considerable part of the heat energy collected back to the environment.

Easier Servicing – Since the evacuated tubes are installed in the manifold via dry connections, any tube can be replaced without shutting the system down. Flat plate systems must be shut down and drained.

Longer Life – High vacuum protects the absorber surface from moisture, condensation, corrosion, and degradation of the selective coating over the entire life of the collector, which easily exceeds 15 years. Flat plate collectors are not immune to these effects since air contacts the absorber and all interior surfaces.

Better Efficiency – Vacuum technology insures a high year round efficiency. Flat plate collectors are less efficient during cold seasons.

Dual Use Potential – Domestic water and space heating are possible.

Better Conversion Threshold – More energy is collected earlier in the day and during partly cloudy days because of the special absorber coating and superior insulation.
------------------------------------------------

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Håller heatpipe bara i 3-5 år ??
« Svar #8 skrivet: 03 september 2007, 15:28:25 »
Jag tror efter en del surfande att, 5 års garanti vid försäljning, å en beräknad livslängd på 25 år, är nåt de flesta är ganska eniga om. Livslängd blir väl lite individuellt, då några ordentliga överhettningar förkortar den/förstör beläggningen. Men att ersätta uttjänta rör efter 15-30 år är ingen jätte investering..., åtminstone inte till en anläggning för en villa, då ett vakuumrör utan heatpipe kostar 75 sek i dag....

mvh humlan.

Utloggad Curt E

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Nu Bergvärme!!!
SV: Håller heatpipe bara i 3-5 år ??
« Svar #9 skrivet: 03 september 2007, 17:18:05 »
Är det inte heatpipesen som är frågan, och ej vakuumröret?

Curt
Rockhammars 1pl hus-61 I Västerbottens inland Lycksele 90m2 + 53m2 = 143m2
Evi-heat Split Sun 7  10m2 Evi-heat SolfÃ¥ngare

Ventilation FTX / RDAA

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Håller heatpipe bara i 3-5 år ??
« Svar #10 skrivet: 03 september 2007, 17:49:10 »
Är det inte heatpipesen som är frågan, och ej vakuumröret?

Curt

Hmm, har aldrig hört talas om nÃ¥t sÃ¥nt där  Sc:,h Vet inte var uppgifterna kommer ifrÃ¥n, Ã¥ jag aldrig hört talas om en sÃ¥n drastiskt försämring. Det jag vet, är att om det används koppar med hög syrehalt, sÃ¥ kan det bildas ett tomrum i toppen av heatpipen dit inte vätskan vid förÃ¥ngning inte nÃ¥r. DÃ¥ blir värmeöverföringen sämre, p.g.a att den hetaste punkten flyttas nerÃ¥t pÃ¥ heatpipen Ã¥ självklart minskar dÃ¥ även totalytan som kan överföra värme till kollektorn. Jag ska försöka bringa lite mer klarhet i det här, men jag vet faktiskt inte var jag kan hitta fakta.., ska höra vad Sfinxen säger.

mvh humlan.

Utloggad Curt E

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Nu Bergvärme!!!
SV: Håller heatpipe bara i 3-5 år ??
« Svar #11 skrivet: 03 september 2007, 18:44:27 »
Måste ha läst någonstans på nätet om detta där dom även beskrev hur man kunde kolla både pipsen och röret, blir kul att höra vad Sfinxen säger.

Curt 
Rockhammars 1pl hus-61 I Västerbottens inland Lycksele 90m2 + 53m2 = 143m2
Evi-heat Split Sun 7  10m2 Evi-heat SolfÃ¥ngare

Ventilation FTX / RDAA

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Håller heatpipe bara i 3-5 år ??
« Svar #12 skrivet: 03 september 2007, 18:55:13 »
Måste ha läst någonstans på nätet om detta där dom även beskrev hur man kunde kolla både pipsen och röret, blir kul att höra vad Sfinxen säger.

Curt 


Jag har skickat han ett mail, så han själv får se/läsa. Tids nog dyker han säkert upp, å ger oss ett svar.

mvh humlan.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Håller heatpipe bara i 3-5 år ??
« Svar #13 skrivet: 03 september 2007, 22:13:25 »
Hej  *vinkar*
Tänkte hålla mig ifrån att kommentera kollegors utsago men eftersom frågan ofta ställs så...

Vakuumrören försämras inte. Heatpipen försämras inte. Det som kan inträffa om man inte har rätt värmeledande pasta är att den får sämre värmledande egenskaper med tiden. Dvs den rinner ur eller torkar. Det förebyggs med att ha rätt typ av pasta. Det ågärdas med att ta mer pasta på heatpipen OM detta skulle vara fallet. Kopparpasta är tex alldeles för tunnflytande och rinner bort i första bästa värmebölja.

Provningen på SP går till så att solfångaren får stå okyld i solen under några dagar innan testning påbörjas. Pastan är då rejält uppvärmd/bränd och får bekänna färg.
Kan också berätta att jag sett de mest underliga varianter på alternativ till pastan. Aluminiumfolie är ett exempel. :)

Vill man kontrollera en heatpipe kan man göra så här. Sätt på ett kopp kaffe. ;D
Ta ur en heapipe ur vakuumröret och låt den kallna. Sätt kaffekoppen med det het kaffet på golvet och sätt den spetsiga nedre delen av heatpipen i kaffet. Håll samtidigt i heatpipens övre bulb. Det blir varmt snabbt om allt är som det skall. Dvs kaffet är hett.
Det går bra med hett vatten också ;)

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Håller heatpipe bara i 3-5 år ??
« Svar #14 skrivet: 04 september 2007, 11:07:37 »
Aha, ungefär som taskig kylpasta som får datafläkten att gå i övervarv.... :)

Det finns ett citat till som borde tas upp till prövning:
Dessutom ger en vägghängd U-rörsmodul avsevärt mer i årsutbyte än en dito Heat Pipe

Satt just och labbade med ett program (Sunangle) där Stockholm har i "worst case"  (vintersolstÃ¥ndet) en maxelevation pÃ¥ 7.31*, medans midsommar har trevliga 54* elevation, vilket jag skulle vilja pröva pÃ¥ ovanstÃ¥ende citat under förutsatt väggmonterad solfÃ¥ngare.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Håller heatpipe bara i 3-5 år ??
« Svar #15 skrivet: 04 september 2007, 11:31:28 »
Förstår inte heller det där med högre årsbyte, eller vad det grundas på. Såna där påståenden utan hänvisning till nåt material alls, skapar bara förvirring. Å heatpipe får dom bästa mätvärldena i alla tester, så möjligen kan det vara rätt under vissa speciella förhållanden, å laddningstemperaturer. Men absolut inte om man ska tro de tester som utförts...., inte dom jag sett iaf. Men även om det vore så, så uppväger andra fördelar användning av heatpipe, som jag ser det. Att kunna byta trasiga rör/heatpipes utan att tappa ur systemet är bara det en stor fördel...

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!