Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det ekonomiskt försvarbart att komplettera bergvärme med solvärme?  (läst 20215 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss


Jag undrar hur mycket cirkpumpen för solfÃ¥ngarna skulle dra!???  NÃ¥gra kwh blir det säkert.


Jag har snittat 2,475kwh per dag senaste 8 dagarna och då har VPn
startat två gånger :)
Så 80kwh får jag nog räkna med en sommarmånad.
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

Utloggad Onag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
hej
du behöver inga 5 m2 mina 60rör e pÃ¥ ca 6m2  aktiv yta

en 30 rörare ska fixa varmvattnet å kostar ca 15 000kr + 3-4000 i montering ,,minus 5000 i bidrag


Jag är van vid plana solfångare. 5 kvm plana blir väl ungefär 5 kvm byggyta på vakuumrör, kanske 3 kvm aktiv yta.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar och solfångare. 4 i familjen, 125 kvm villa.

Utloggad Anders Jensen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-5
  • Kön: Man
  • IVT 9E HT-plus Grundvatten via plattvärmeväxlare
    • www.xenxa.se
Citera
Jag tycker att man måste räkna med en räntekostnad utöver avskrivningen. Lånar man pengarna har man en kostnad för dem och nog finns det alternativa investeringar om man redan har dem. Ingen räntekostnad innebär att man i princip räknar upp elpriset med samma procentsats som låneräntan eller avkastningskravet på de egna pengarna.

7000 kWh lär det inte bli. En del av produktionen kan inte utnyttjas. Av inläggen här att döma verkar nödkylning av solfångare vara ett hett ämne nu om man får säga så.

Helt rätt med räntan , räknar man in den blir det dryga 5000 i månaden totalt istället för 3500. (Annuietet 5%)


Citera
Hmm.

Tror nog att det kan bli svårt att räkna hem när man har bergvärme. I så fall ska man satsa på en mindre yta som bara är avsedd för att värma varmvatten (5 kvm ?) Systemen kan mötas i en "volymförstorare" som ni bergvärmevänner kallar det. Inklusive bidrag behöver det inte kosta mer än 20000.


Om man låter solvärmen ta VV produktionen de soliga månaderna har man såklart skjutit in sig på VP´ns svaga COP vid VV produktion, smart.

Vad tror ni om möjligheten att använda solenergi till golvvärme på vintermånaderna.
Är det en utopi?

1,5 plans villa,  byggd 1924 pÃ¥ torpargrund.
200 m2 boyta samt 45 m2 uppvärmd biyta.
Tilläggsisolerade väggar och vind. Tidigare 40 000 kWh.
Första uppmätta helår med VP förbrukades 16483 kWh varav 6901 på värme & varmvatten.

Vattenburet överfallssystem. IVT Greenline 9E HT plus med varmvattenberedare D300/160 samt Innegivare.
VP driftsatt den 20 mars 2006.
http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=33&View=Pulse

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
hej
ska du värma med anläggningen så gissar jag att du måste ha typ minst 60 rör å gärna 90 rör
får du ska få nån riktig effekt å prata om..

samt att det e nog å rekomendera att du hänger dom på väggen då du vill ha värme på tidig vår å hösten
samt att du måste ha minst en tank på 750 liter som du spolar värmen i dag tid,fast jag tror du kommer att få problemmed varmgång på sommaren om du har 750 liters tank även fast du tappar lite i effekt på sommaren

tidig vår så funkar det faktiskt otroligt bra att solladda,snö gör att det blir som turbo effekt på anläggningen trots korta dagar
ska du sen bara ladda max 50 grader till golvärmen kommer det att funka fint....det e faktiskt en otrolig skillnad mellan att ladda 50 grader å 70 grader

jag har samma tanke fast det blir en luft/vatten maskin  som fÃ¥r värma acctanken till 45-50 grader  resten fÃ¥r
solfångarna tycka upp då dom orkar ...men jag vet än inte om jag ska köra fast kondensering eller flytande
kör jag flytande kommer jag att släppa in radiator returen i botten på tanken för att få en viss grundvärme i tanken ...35-40 grader hoppas jag på

« Senast ändrad: 12 juni 2007, 22:09:10 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Anders Jensen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-5
  • Kön: Man
  • IVT 9E HT-plus Grundvatten via plattvärmeväxlare
    • www.xenxa.se
Citera
Och sedan betalar jag hellre en engÃ¥ngs summa och känner mig sedan rik dÃ¥ jag kan lägga undan pengar varje mÃ¥nad eller varför inte jobba mindre. 
Men jag skulle ju inte lånat pengar till installationen.

Så tänker jag med hemma.
Jag gillar tanken på solfångare på taket och kommer helt klart att installera detta förr ellersenare när det är dags att bygga till huset.
Hela tanken med att dra sitt strå till planetens överlevnad gillar jag.

Jag gillar även låga driftskostnader, vad det kostar att installera hemma är inte så petigt, bara månadskostnaden blir låg.

Sedelpressen i källaren har sparat mig 30000 under året som gått, att det sedan kostade en slant att mecka dit den har jag förträngt för länge sen.

Problemet är att det är väldigt svårt att motivera installationen ekonomiskt vid nyproduktion.

De slutsatser jag drar av inläggen och vad jag klurat ut på egen hand är:

En solvärmeanläggning skall underdimensioneras.

Man skall sikta in sig på VVproduktion på sommarhalvåret då bergvärmens COP är som sämst där, samtidigt som behovet av värme är lågt.

En solvärmeanläggning har taskiga chanser att få upp temperaturen tillräckligt högt på vinterhalvåret så därför borde man försöka att utnyttja den där temperaturerna är låga, dvs till golvvärme.
Om detta är praktiskt genomförbart eller rätt tänkt har jag inte koll på.

Priset, främst på Vacuumrör, måste ner för att det skall bära sig.

Avskrivningstider måste vara låånga, helst 30 -40 år.

Egentligen är det enkelt att räkna ut vad det få kosta för att det skall gå break even:
7000 KWh Producerat från solvärme = 2300 KWh sparad El vilket för enkelhetens skull motsvarar samma summa i pengar.
Ett lån på 30000 på 30 år kostar ungefär den pengen varje år.
Då återstår hur hårt man kan pressa priserna med volym inköp.
Finns det en chans i helvete att man kommer under 30000 för 10 kvadrat vacuumrör inklusive rördragning och styrning?

Och är det någon mening, helst skall man ju spara en slant, exempel ovan = breakeven
1,5 plans villa,  byggd 1924 pÃ¥ torpargrund.
200 m2 boyta samt 45 m2 uppvärmd biyta.
Tilläggsisolerade väggar och vind. Tidigare 40 000 kWh.
Första uppmätta helår med VP förbrukades 16483 kWh varav 6901 på värme & varmvatten.

Vattenburet överfallssystem. IVT Greenline 9E HT plus med varmvattenberedare D300/160 samt Innegivare.
VP driftsatt den 20 mars 2006.
http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=33&View=Pulse

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
De allra flesta monterar nog sina solfångare själva, med installation inräknat kan det nog dra iväg mer än de flesta tror.
Fast jag vet att du Xourigiuer är medveten om det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tunguska

  • KlÃ¥fingrig packrÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inne pÃ¥ min andra pump
Frikyla kan man se som en variant av solfÃ¥ngare   ;)
där huset är kollektorn och fläktkonvektorn hämtar
värme till värmepumpen/återladdar borran.

Kanske inte ekonomiskt försvarbart med tanke på att den
bara fungerar de soliga dagarna..
Kanske om man räknar in komforten i sovrummet.  ;D  ;D
AutoTerm TerraMax C9 + 200m borra. Frikyla i över- och botten-våning.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Om Vi ändå är inne på "avdelningen omöjliga beräkningar" vilket jag tycker avskrivningstiden eller förtjänsten med solfångare är. Ingen vet ju vart elpriset tar vägen, hur skatterna kommer att se ut, ev andra pålagor eller stimuleringsåtgärder. Så då kan Vi tänka oss att solfångare ger pengarna tillbaka direkt vid montering, eller kanske t.o.m mer, när dom garanterat höjer försäljningsvärdet på kåken med minst investeringskostnaden. Den investeringskostnaden går säkert åxå att få igen om 10-15 år, men gör det det på en gammal värmepump? Nu säger säkert nån, "att jag tänker inte sälja" men vet nån av oss det eg? Vissa av oss kommer säkert att drabbas av nåt oförutsett, som tvingar oss till det... Så att räkna på förtjänst eller avskrivningstid på solfångare är, som jag hävdar förut, inget som nån kan göra med nån exakthet, det blir bara gissningar. Det enda Vi vet, är att solfångarna kommer att producera varmvatten i minst 20 år. Till i stort sett samma kostnad som idag, å det utan att behövt göra ett enda större utlägg för reparation..., åtminstone om man har heatpipe-rör som solfångare.

mvh humlan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
......Så då kan Vi tänka oss att solfångare ger pengarna tillbaka direkt vid montering, eller kanske t.o.m mer, när dom garanterat höjer försäljningsvärdet på kåken med minst investeringskostnaden. ..........


Det är inte säkert de gör det. De flesta kalkylerar väl som så att de har råd med ett hus som har en viss månadskostnad. Hur kostnaden fördelas mellan fastighetsskatt, ränta, amorteringar och driftkostnader är rätt likgiltigt. Investeringen i solfångare blir då inte mer värd än hur mycket mer pengar man kan låna genom minskningen i driftkostnad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
......Så då kan Vi tänka oss att solfångare ger pengarna tillbaka direkt vid montering, eller kanske t.o.m mer, när dom garanterat höjer försäljningsvärdet på kåken med minst investeringskostnaden. ..........


Det är inte säkert de gör det. De flesta kalkylerar väl som så att de har råd med ett hus som har en viss månadskostnad. Hur kostnaden fördelas mellan fastighetsskatt, ränta, amorteringar och driftkostnader är rätt likgiltigt. Investeringen i solfångare blir då inte mer värd än hur mycket mer pengar man kan låna genom minskningen i driftkostnad.

Ja Du ser, det finns inget bra sätt att tvärsäkert räkna pÃ¥ för inst av solfÃ¥ngare.., mer än drift Ã¥ repkostnader dÃ¥  :)

mvh humlan.

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0


Vad kostar egentligen vakuumrör om man beställer i volym direkt från China, någon som vet?


Du kan väl köpa 30 rör för 7 tusen med moms o frakt från Kina.

Utloggad Anders Jensen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-5
  • Kön: Man
  • IVT 9E HT-plus Grundvatten via plattvärmeväxlare
    • www.xenxa.se
Citera
Om Vi ändå är inne på "avdelningen omöjliga beräkningar" vilket jag tycker avskrivningstiden eller förtjänsten med solfångare är. Ingen vet ju vart elpriset tar vägen, hur skatterna kommer att se ut, ev andra pålagor eller stimuleringsåtgärder. Så då kan Vi tänka oss att solfångare ger pengarna tillbaka direkt vid montering, eller kanske t.o.m mer, när dom garanterat höjer försäljningsvärdet på kåken med minst investeringskostnaden. Den investeringskostnaden går säkert åxå att få igen om 10-15 år, men gör det det på en gammal värmepump? Nu säger säkert nån, "att jag tänker inte sälja" men vet nån av oss det eg? Vissa av oss kommer säkert att drabbas av nåt oförutsett, som tvingar oss till det... Så att räkna på förtjänst eller avskrivningstid på solfångare är, som jag hävdar förut, inget som nån kan göra med nån exakthet, det blir bara gissningar. Det enda Vi vet, är att solfångarna kommer att producera varmvatten i minst 20 år. Till i stort sett samma kostnad som idag, å det utan att behövt göra ett enda större utlägg för reparation..., åtminstone om man har heatpipe-rör som solfångare.


Detta kan vara sant för privatbostäder.
Mest för att folk som inte får tillbaka det de lagt på huset, väntar tills de får det.

När det gäller kommersiella fastigheter är värdet inte alltid relaterat till vad det kostat att bygga.
Värdet är egentligen de pengar som förväntas komma in i framtiden i form av hyresinsäckter minus drift & underhåll och då är det långa hyresavtal och bra stabila hyresgäster som avgör vad det är värt.

En solfångarinstallation kan ha ett mervärde eftersom den sänker driftskostnaden.
Tyvärr är sänkningen inte tillräcklig för att konkurrera med bergvärme.
Där det inte går att installera bergvärme har den sin givna plats.

Jag hoppas INTE att solvärme kan börja konkurrera som ett komplement till bergvärme eftersom detta scenario skulle innebära att elpriset stigit till minst 3 kr per KWh  :(

Ã… andra sidan kanske det är det som krävs för att vÃ¥r planet skall överleva..  :)

Citera
Du kan väl köpa 30 rör för 7 tusen med moms o frakt från Kina.

Vad blir det i kronor per kvadratmeter aktiv yta ?
1,5 plans villa,  byggd 1924 pÃ¥ torpargrund.
200 m2 boyta samt 45 m2 uppvärmd biyta.
Tilläggsisolerade väggar och vind. Tidigare 40 000 kWh.
Första uppmätta helår med VP förbrukades 16483 kWh varav 6901 på värme & varmvatten.

Vattenburet överfallssystem. IVT Greenline 9E HT plus med varmvattenberedare D300/160 samt Innegivare.
VP driftsatt den 20 mars 2006.
http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=33&View=Pulse

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
OS-byn/staden i Kina kommer helt att försörjas med solfÃ¥ngare för värme Ã¥ varmvatten, där värmepump endast är ett komplement. AlltsÃ¥ tvärtom som Vi har det här  :) Kom inte ihÃ¥g om dom skulle köra kyla med solfÃ¥ngarna i OS-byn Ã¥xÃ¥, men det kommer sÃ¥na anläggningar, Ã¥ finns redan i bruk. Självklart kommer solenergin att konkurrera ut den "vanliga" elförsörjningen med tiden. Ingen annan energikälla är ännu sÃ¥ outnyttjade som Solen, sÃ¥ det är bara en tidsfrÃ¥ga innan Vi nÃ¥r dit. Man har redan i testanläggningar nÃ¥tt 50% verkningsgrad med solceller. Ã… solceller till betydligt lägre pris, Ã¥ högre verkninggrad kommer att finas ute i handeln inom 6-10 Ã¥r. Det är svÃ¥rt att pricka in tiden, dÃ¥ det gÃ¥r sÃ¥ otroligt fort framÃ¥t, att jag eg inte vÃ¥gar pÃ¥stÃ¥ nÃ¥t frÃ¥n dag till dag. Men jag är rätt säker pÃ¥ att vid nyproduktion av villor, sÃ¥ blir det lönsamt med egen elproduktion frÃ¥n solceller inom 10 Ã¥r...

mvh humlan.


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Tur för Kineserna att Kina ligger ligger pÃ¥ ungefär samma breddgrad som medelhavet  ^-^
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Tur för Kineserna att Kina ligger ligger pÃ¥ ungefär samma breddgrad som medelhavet  ^-^

Och  Sc:,h Solenergi har val inget med breddgraden att göra, sÃ¥ vad menar Du eg. Det är antal soltimmar som sätter begränsningen, inget annat...

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!