Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är det ekonomiskt försvarbart att komplettera bergvärme med solvärme?  (läst 20216 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders Jensen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-5
  • Kön: Man
  • IVT 9E HT-plus Grundvatten via plattvärmeväxlare
    • www.xenxa.se
Hur ser ni på detta resonemang?

Man bygger nytt och installerar en bergvärmeanläggning som producerar varmvatten och lågtempererad golvvärme.
Villan (stor) förbrukar 25 000KWh värme och varmvatten.
I samband med denna installation passar man på att sätta in en välisolerad tank med solslinga och 10 kvadratmeter vacuumrörsolfångare på taket i till en merkostnad av 70000.

Dessa 70 000 skrivs av på 20 år vilket innebär 3500 om året i avskrivning.

10 kvadratmeter solfångare á 700 KWh per kvadratmeter och år, ger 7000 KWh om året i form av värme och varmvatten.

Om man förutsätter att all denna solenergi kan utnyttjas kan man säga att bergvärmepumpen behöver producera 7000 färre Kilowattimmar.

Hur mycket KWh el spar då bergvärmepumpen när den slipper producera dessa 7000 KWh värme?
Tja…

vid COP 2,5 spar den 2800 KWh el.
vid COP 3   spar  den 2333 KWh el.
vid COP 3,5 spar den 2000 KWh el.

Detta skall ställas mot avskrivningen på 3500 kr / år.

Knappast ekonomiskt försvarbart med ovanstående förutsättningar och dagens elpris.
Jag är medveten om att det finns en massa andra bra anledningar att installera solvärme som komplement.
För att denna tråden inte skall bli för spretig är ignorerar jag framtida elprishöjningar, struntar i att solvärmeanläggningen håller mer än 20 år etc, etc.
Vad jag undrar över är egentligen om det går att installera det så smart att det blir ekonomiskt försvarbart direkt.

Kan man utnyttja vintersolen till det lågtempererade golvvärmesystemet till exempel?
Kan man optimera det på något ekonomiskt försvarbart sätt så att man får en bättre verkningsgrad.
Är jag fel på det kostnadsmässigt?
(om kompletterimgen kostar 50000 blir det plötsligt ekonomiskt försvarbart men om COP ligger pÃ¥ 4 blir det plötsligt olönsamt igen..) 

1,5 plans villa,  byggd 1924 pÃ¥ torpargrund.
200 m2 boyta samt 45 m2 uppvärmd biyta.
Tilläggsisolerade väggar och vind. Tidigare 40 000 kWh.
Första uppmätta helår med VP förbrukades 16483 kWh varav 6901 på värme & varmvatten.

Vattenburet överfallssystem. IVT Greenline 9E HT plus med varmvattenberedare D300/160 samt Innegivare.
VP driftsatt den 20 mars 2006.
http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=33&View=Pulse

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Som jag ser det är det svårt att ekonomiskt försvara en investering i solenergi för att komplettera en värmepumpsanläggning.
Vad du dock missat i din kalkyl anser jag vara det troliga i att värmepumpen kommer att hålla X antal år längre om den inte går lika många timmar/år tack vara solenergin.

Kanske kan det finnas bidrag som du kan söka och få för din solvärmeanläggning som du inte räknat med?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Jag instämmer i det Rickard säger, som den solenergi-fantast jag är. Men Vi kan alla ha fel.., solenergi, är ju relativt statisk, nåt som knappast elkostnade kan sägas vara. Solenergi ger dig nåt tillbaka för samma kostnad, år ut å år in, kommer el-kostnaden att göra det? Tvivlar... Så med solenergi vet Du vad Du får, ev besparing..., knappast beräkningsbar. Men tittar Du tillbaka på elpriserna 10-15år, så verkar det finnas en hel del att tjäna.

mvh humlan.

Utloggad Anders Jensen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-5
  • Kön: Man
  • IVT 9E HT-plus Grundvatten via plattvärmeväxlare
    • www.xenxa.se
Bidrag har jag inte räknat på.
Jag är allergisk mot bidrag men finns de så får jag väl stå ut med lite utslag..
Vad finns det att hämta?

När det väl blir skarpt kommer jag att inflationskompensera kalkylen för Elpriser och det kan väga över fördelen till solvärme om 10 år kanske.

Vad tror ni om att utnyttja den lågtempererade värme som trots allt kommer från vacuumrören på årets mörka månader i ett golvvärmesystem?
Kommer man upp i 35 grader någongång överhuvudtaget i november till mars från vacuumrören?
Eller kan man "förvärma" vattnet i VP´n på någotvis och få bättre utnyttjandegrad på solvärmen?
1,5 plans villa,  byggd 1924 pÃ¥ torpargrund.
200 m2 boyta samt 45 m2 uppvärmd biyta.
Tilläggsisolerade väggar och vind. Tidigare 40 000 kWh.
Första uppmätta helår med VP förbrukades 16483 kWh varav 6901 på värme & varmvatten.

Vattenburet överfallssystem. IVT Greenline 9E HT plus med varmvattenberedare D300/160 samt Innegivare.
VP driftsatt den 20 mars 2006.
http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=33&View=Pulse

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Bidrag har jag inte räknat på.
Jag är allergisk mot bidrag men finns de så får jag väl stå ut med lite utslag..
Vad finns det att hämta?

När det väl blir skarpt kommer jag att inflationskompensera kalkylen för Elpriser och det kan väga över fördelen till solvärme om 10 år kanske.

Vad tror ni om att utnyttja den lågtempererade värme som trots allt kommer från vacuumrören på årets mörka månader i ett golvvärmesystem?
Kommer man upp i 35 grader någongång överhuvudtaget i november till mars från vacuumrören?
Eller kan man "förvärma" vattnet i VP´n på någotvis och få bättre utnyttjandegrad på solvärmen?

Du kommer upp i 35 grader långt fler ggr än Du tror,( har själv fått ca +80C när det varit -15C utomhus) å just golvärme är nåt som solfångare är i perfekt till. Jag har sagt det förut, å säger det igen. Ska Ni inst golvärme så glöm inte solenergin, den kan ge mycket mer än Ni tror. Jag skulle då aldrig lägga in golvvärme utan att se till att solenrgin fick sköta en stor del av det.

mvh humlan.

Utloggad Anders Jensen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-5
  • Kön: Man
  • IVT 9E HT-plus Grundvatten via plattvärmeväxlare
    • www.xenxa.se
Citera
Du kommer upp i 35 grader långt fler ggr än Du tror,( har själv fått ca +80C när det varit -15C utomhus) å just golvärme är nåt som solfångare är i perfekt till.


Intressant, finns det någon med erfarenhet av "solgolvvärme" under den kalla delen av året?
1,5 plans villa,  byggd 1924 pÃ¥ torpargrund.
200 m2 boyta samt 45 m2 uppvärmd biyta.
Tilläggsisolerade väggar och vind. Tidigare 40 000 kWh.
Första uppmätta helår med VP förbrukades 16483 kWh varav 6901 på värme & varmvatten.

Vattenburet överfallssystem. IVT Greenline 9E HT plus med varmvattenberedare D300/160 samt Innegivare.
VP driftsatt den 20 mars 2006.
http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=33&View=Pulse

Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss
Man måste naturligtvis räkna på avskrivningen på pumpen /kwh också.
Men jag tänkte så här:
Jag installerar det mesta skälv och får på så vis solfångaren på köpet.
Och sedan betalar jag hellre en engångs summa och känner mig sedan rik då jag kan lägga undan pengar varje månad eller varför inte jobba mindre. Thumbsup
Men jag skulle ju inte lånat pengar till installationen.
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

Utloggad Anders Jensen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-5
  • Kön: Man
  • IVT 9E HT-plus Grundvatten via plattvärmeväxlare
    • www.xenxa.se
Citera
Man måste naturligtvis räkna på avskrivningen på pumpen/kwh också.

Jag har tänkt såhär:
Ett värmesystem måste man ha i ett hus.
Det mest kostnadseffektiva är för det mesta någon sorts lågtempererad värmepumpslösning.
Därför behöver jag inte räkna på pumpen när jag jämför med solvärme som komplement.

När den ändå sitter där, jämför jag vad merkostnaden blir för att producera de kilowattimmar som solfångaren spar.

Då har solfångaren inte en chans i mitt exempel.
Jag har kanske helt fel i min kostnadsuppskattning.

Ni som har schyssta solvärmeanläggningar, vad kostar 10 kvadrat i material och tid / tank / styrning etc?
Solvärme som komplement blir riktigt intressant om man kan få till allt nedanstående på en gång:

Att det kostar mindre än i mitt exempel. (2000 kr per kvadratmeter vacuumsolfångare vore bingo)
Att bidrag hjälper till att få det ännu billigare.
Att man ökar verkningsgraden på något sätt. (tips?)
Att man skriver av det på längre tid. (ekonomisk livslängd borde kunna ligga på 40 - 50 år)
Att man kan förlänga avskrivningen på värmepumpen då den går färre timmar per år
Att man räknar upp elpriset med den förväntade inflationen
Att man låter bli att räkna hela kostnaden för tankar då de ju behöver installeras ändå vid nyproduktion.

Vad kostar egentligen vakuumrör om man beställer i volym direkt från China, någon som vet?


1,5 plans villa,  byggd 1924 pÃ¥ torpargrund.
200 m2 boyta samt 45 m2 uppvärmd biyta.
Tilläggsisolerade väggar och vind. Tidigare 40 000 kWh.
Första uppmätta helår med VP förbrukades 16483 kWh varav 6901 på värme & varmvatten.

Vattenburet överfallssystem. IVT Greenline 9E HT plus med varmvattenberedare D300/160 samt Innegivare.
VP driftsatt den 20 mars 2006.
http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=33&View=Pulse

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
hej ..
tror du räknar rätt,en värme pump producerar så billigt vatten så det inte e lönt att tjollra på med nått annat
om man ska räkna ekonomiskt på det....

fast man kan ju iofs köpa solfÃ¥ngaren för det e skoj   ;D Ã¥ för man vill dra sitt strÃ¥ till stacken ,,,men det e mer moraliska grejer
att räkna hem ett system e lite tungt...15 000-25000 kr värmer du varmvatten länge för i värme pumpen

Utloggad Anders Jensen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-5
  • Kön: Man
  • IVT 9E HT-plus Grundvatten via plattvärmeväxlare
    • www.xenxa.se
Vad säger ni om priserna och verkningsgrader på solansläggningar ?
Kommer det att bli möjligt att få det att bära som komplement till värmepumpar?

1,5 plans villa,  byggd 1924 pÃ¥ torpargrund.
200 m2 boyta samt 45 m2 uppvärmd biyta.
Tilläggsisolerade väggar och vind. Tidigare 40 000 kWh.
Första uppmätta helår med VP förbrukades 16483 kWh varav 6901 på värme & varmvatten.

Vattenburet överfallssystem. IVT Greenline 9E HT plus med varmvattenberedare D300/160 samt Innegivare.
VP driftsatt den 20 mars 2006.
http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=33&View=Pulse

Utloggad roli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Särö / Kungsbacka
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Finns en aspekt till med att komplettera VP:n med solfångare. Nämligen att hålet får "vila" och återhämta sig. Om det sedan har någon betydelse i det långa loppet eller ej är nog svårt att gissa eller bevisa. Men man tar ju knappast ut någon energi ur hålet alls under stora delar av vår och höst samt under hela sommaren så något borde det ju i allafall spara......
Bioline20 14 kW -10 tidigare: (EcoTec A3-97 15 kW), TMV Alpha Keram UB, luftmatning, 11,3 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ acktank med 4 slingor, 4-vägs shunt med CBJ.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Jag läser elmätaren varje månad för min vp.
5 pers i huset.. siffror för 2006.
total el för värme och vv inkl cirkpumpar.
mars         500 kwh
april          470 kwh
maj           310 kwh
juni-aug     250 kwh / mÃ¥nad     
sept          270 kwh
okt            480 kwh

En hel del energi åtgår ju för cirkpumpen på "varma" sidan.
Om man tar bort det, den skulle ju ändå gå som förr blir det inte mycket pengar att tjäna!????

Jag undrar hur mycket cirkpumpen för solfÃ¥ngarna skulle dra!???  NÃ¥gra kwh blir det säkert.
Jag har ändå varit intresserad, men inte kommit till skott...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4

Dessa 70 000 skrivs av på 20 år vilket innebär 3500 om året i avskrivning.

10 kvadratmeter solfångare á 700 KWh per kvadratmeter och år, ger 7000 KWh om året i form av värme och varmvatten.


Jag tycker att man måste räkna med en räntekostnad utöver avskrivningen. Lånar man pengarna har man en kostnad för dem och nog finns det alternativa investeringar om man redan har dem. Ingen räntekostnad innebär att man i princip räknar upp elpriset med samma procentsats som låneräntan eller avkastningskravet på de egna pengarna.

7000 kWh lär det inte bli. En del av produktionen kan inte utnyttjas. Av inläggen här att döma verkar nödkylning av solfångare vara ett hett ämne nu om man får säga så.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Onag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hmm.

Tror nog att det kan bli svårt att räkna hem när man har bergvärme. I så fall ska man satsa på en mindre yta som bara är avsedd för att värma varmvatten (5 kvm ?) Systemen kan mötas i en "volymförstorare" som ni bergvärmevänner kallar det. Inklusive bidrag behöver det inte kosta mer än 20000.

Förutom tillskott av varmvatten (möjlighet att stänga av bergvärmen helt under sommaren) så vinner man färre starter på sin bergvärmeanläggning = högre COP.

MVH/Gano



 
2 luft/luftvärmepumpar och solfångare. 4 i familjen, 125 kvm villa.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
hej
du behöver inga 5 m2 mina 60rör e pÃ¥ ca 6m2  aktiv yta

en 30 rörare ska fixa varmvattnet å kostar ca 15 000kr + 3-4000 i montering ,,minus 5000 i bidrag

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!