Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vettigt med Vedpanna ?  (läst 4830 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
Vettigt med Vedpanna ?
« skrivet: 24 januari 2010, 21:12:05 »

  Ett litet exempel :  Bostadyta 155kvm .  Nuvarande uppvärmning Flvp med radiatorer samt magasinerande spis . Nuvarande Totalförbruknnig : 12-13000 kwh varav hushÃ¥llsEL är
   4-5000kwh . AlltsÃ¥ 7-9000kwh gÃ¥r nu Ã¥t till värme o varmvatten fastän spisen eldas. kunde det vara en "vettig" grej att montera in Vedpanna i en dylik fastighet ?
   Fastighetsägaren har egen Ved .  Var ska man dra gränsen för om vedpanna är vettigt . Det ska ju hur som helst eldas . 
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Vettigt med Vedpanna ?
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2010, 21:25:28 »


   Man kan kanske vinkla frÃ¥gan sÃ¥ här : När anser Villaägare i allmänhet att det är vettigt med vedpanna istället för annat uppvärmnnigsystem . ( I fall Villlaägaren har egen Ved)
    Eller sÃ¥ här : Vad kan anses som en rimlig avbetalningstid pÃ¥ en Vedpanna ?  Och inte minst : Vad är en vanlig livslängd pÃ¥ en Vedpanna ?  Sc:,h
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vettigt med Vedpanna ?
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2010, 21:42:12 »
Jag har egen skog, med en 25 år gammal vedpanna förstod jag att jag inom överskådlig tid var tvungen att skaffa en ny. Jag beslutade efter mycket vånda (och ett bra erbjudande) att sätta in en VP i stället för att byta panna. Det har jag inte ångrat en sekund. Jag värmer mitt hus för ca 7-8 000:- och slipper all vedhantering, har sålt div "vedmaskiner", säljer den skog/ved som jag annars skulle eldat upp, slipper kostnaderna för sotning mm mm. Bara avkastningen på veden jag inte eldar upp betalar halva elkostnaden utan att jag behöver lyfta ett finger, sedan spar jag in på bränsle/kedjor till såg, bränsle traktor, 1000:- på sotarn. Bara där blir det vinst, dessutom slipper jag allt skräp som följer med ved in, ett nyfixat "pannrum" som är helt rent, och inget släpande med ved. säkert 14 dagar som jag bara kan ligga och lata mig (om jag så skulle önska).
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Vettigt med Vedpanna ?
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2010, 21:45:58 »
Men, saknar du inte att få "brumma" lite med motorsågen då?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vettigt med Vedpanna ?
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2010, 22:08:28 »
Jag kan ju "brumma" med gräsklipparen pÃ¥ sommaren och pÃ¥ vinter kan jag starta Zetorn och slunga lite snö sÃ¥ lite "brum" har jag kvar  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1724
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Vettigt med Vedpanna ?
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2010, 22:51:59 »


   Man kan kanske vinkla frÃ¥gan sÃ¥ här : När anser Villaägare i allmänhet att det är vettigt med vedpanna istället för annat uppvärmnnigsystem . ( I fall Villlaägaren har egen Ved)
    Eller sÃ¥ här : Vad kan anses som en rimlig avbetalningstid pÃ¥ en Vedpanna ?  Och inte minst : Vad är en vanlig livslängd pÃ¥ en Vedpanna ?  Sc:,h


Vad tror du att du får för svar på ett värmepumps forum?

Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vettigt med Vedpanna ?
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2010, 09:33:28 »
hej
känner flera som bytt ut vedeldningen,mot pump nästan alla är av samma åsikt =skönt att slippa ett jäkla jobb..

veden ska huggas,köras fram kapas å klyvas + staplas å tillsist släpas in i kåken å eldas upp
sen ska man bära ut aska å betala sotaren...
har man ej grejer för att göra jobbet så är det inte semester å gjort på några timmar....
kravet för att få det smidigt är nästan traktor med gripvangn,vedmaskin och ett rejält vedhus
grejerna är ej inte riktigt gratis...

sen kostar sotaren xxx kr per år..+brandinspektion i bland samt att dagens keramik pannor inte är underhållsfria keramiken håller inte så många år typ 5-6 år
gissar att en modärn panna håller i ca 10-15 år innan den är slut

ska man sen komppletera sitt system med tankar,motor shunt å ny panna fattas det inte många kr till en bra värme pump

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vettigt med Vedpanna ?
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2010, 10:18:53 »
Jag har haft samma fundering och har räknat en del på alternativen.

I dag delar vi en flispanna mellan två fastigheter. Pannan eldas bara vintertid, och resten av året värmer vi med el. Vårt hus gör i dag av med ca 18000kWh per år.
Enligt en energideklaration som gjordes för några år sedan när vi styckade av huset från en större fastighet så skall huset behöva 35000kWh per år varav 6000 är hushållsel, dvs 29000kWh för uppvärmning.

För att dels slippa vara beroende av att grannen eldar samt pga att nuvarande flispanna börjar bli ganska sliten så har jag funderat på andra alternativ...

Jag har räknat på lite olika värmepumpslösningar - Både via tillverkarnas gratiskalkyler på internet, men även via kontakter som har tillgång till olika tillverkares 'interna' verktyg - och har kommit fram till att jag skulle landa på mellan 9000 och 14000kWh för värme och varmvatten beroende på lösning och hur man räknar.

Med andra ord - Förhoppningsvis kommer jag att spara några tusen kWh per år, men i sämsta fall går jag jämt upp och sparar 'bara' in arbetskostnaden med flisning, daglig tillsyn och påfyllning, sotning, etc.

Nu skulle förmodligen läget varit annorlunda om vi hade kunnat använda flispannan under större del av året, men å andra sidan så hade ju även arbetsinsatsen ökat i samma grad...



Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Vettigt med Vedpanna ?
« Svar #8 skrivet: 03 februari 2010, 13:52:29 »

  Efter att ha läst nÃ¥gra av inläggena här kan man konstatera att det inte ges sÃ¥ mÃ¥nga poäng för vedeldning .
   Men vänttar ivrigt efter flera synpunkter och motiveringar  för o emot .
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vettigt med Vedpanna ?
« Svar #9 skrivet: 03 februari 2010, 19:00:56 »
hej
jag eldar ju ved ändå trots allt jobb...morsans gubbe har allt fet valmet,timervangn med kran
vedprocessor mm mm
så jag köper min ved av han....men jag kluver å staplar skiten vart 4-5 år

jag eldar ju bara i en kamin för att inte frysa ihjäl,min förbrukning ligger på ca 5m3 per år
dvs jag eldar 4-5 år av en normal vedeldares årsranson av ved 20-25m3
 
skulle alldrig köpa att jag va tvungen att rusta 20-25 m3 per år,jag rustar upp 20-25m3 vart 4 år
i stället känns bättre då jag vet att högen räcker lungt i 4 år...

å solvärmen spar i mina ögon in ca 2-3m3 ved per sommar...så om jag hård drar det mot en vanlig vedeldare så spar jag ju 2-3m3 ved per år med solfångaren....som jag eldar upp på vintern då det behövs som bäst.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vettigt med Vedpanna ?
« Svar #10 skrivet: 03 februari 2010, 21:09:15 »
samt att dagens keramik pannor inte är underhållsfria keramiken håller inte så många år typ 5-6 år
gissar att en modärn panna håller i ca 10-15 år innan den är slut


Keramiken håller bra mycket längre än 5-6 år i en kvalitets panna. Min bytte jag efter 11 år och den skulle nog funka nått år till. Vet en som har en 12 år gammal keramik som inte har bytt än och han eldar ca 50 m2 per år. Tycker även 10-15 år känns i mintsta laget vet många som har pannor som är 25 år och funkar lika bra eller kanske lika dåligt som när dom va nya. Men jag tycker priserna på vedanläggningar är på tok för höga skiljer inte mycket mot vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!