Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bli av med lÃ¥nga avfrostningar F750.  (läst 1186 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kiret

  • Gäst
Kiret
Bli av med långa avfrostningar F750.
« skrivet: 13 januari 2022, 15:28:14 »
Har en F750 som jag tycker fungerar uselt i mitt hus, iaf vintertid. Har tidigare skrivit här om dÃ¥ligt luftflöde (jag har ca 150 med fläkthastighet 75%) vilket jag förstÃ¥r inte är optimalt med en sÃ¥n här pump. Höjer jag mer sÃ¥ susar det verkligen frÃ¥n ventilerna i kök och badrum etc sÃ¥ känns inte som jag ska skruva upp mer. Nästan alla tilluftsventiler ovanför fönster är öppna.  Huset ska dessutom vara justerat till rätt luftflöde innan vi flyttade in och dÃ¥ var fläkten lägre i pumpen.

Problemet är att pumpen kör med lÃ¥nga avfrostningar (2600 sek typ) nästan hela tiden. Jag blir galen för det känns som att det ändÃ¥ inte händer nÃ¥t med luftflöde eller temperatur pÃ¥ förÃ¥ngare de sista 20 minuterna. Gradminuterna och framledningstemp sjunker sÃ¥ klart och till slut gÃ¥r elpatron in. Skulle gissa pÃ¥ att den avfrostar minst lika länge som den kör med kompressorn under ett dygn. Kommer dessutom aldrig upp i 100Hz utan brukar ligga runt 93 kanske. 

Kan man på nåt sätt få den att köra kortare avfrostningar mestadels och kanske nån lång per dygn?
 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bli av med långa avfrostningar F750.
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2022, 17:21:23 »
Har för mig om att just luftflödet kan vara kritiskt för att få bukt med långa avfrostningar.
Du kan ju prova att öka fläkten lite och se om det hjälper?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Bli av med långa avfrostningar F750.
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2022, 19:08:28 »
Vad kör du för inomhustemp?

Utloggad ontop

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
SV: Bli av med långa avfrostningar F750.
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2022, 19:23:34 »
Har provat "allt" genom åren, värmekabel i tråget med avluftsgivaren en cm från botten fungerade fint men kabeln gav upp i våras. Monterade en ny från Raychem (utan termostat) i julas och har bara observerat en lång avfrostning sedan dess. Att bara lyfta givaren fungerar en vecka tills maskinen isar igen helt. Kan posta lite instruktioner om så önskas.
« Senast ändrad: 13 januari 2022, 19:29:47 av ontop »

Kiret

  • Gäst
Kiret
SV: Bli av med långa avfrostningar F750.
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2022, 13:40:26 »
Vad kör du för inomhustemp?

Ca 20 nere och 19 uppe. Eldar rätt ofta i kamin och då har vi betydligt varmare men tycker den frostar länge då också.

Kiret

  • Gäst
Kiret
SV: Bli av med långa avfrostningar F750.
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2022, 13:41:07 »
Har provat "allt" genom åren, värmekabel i tråget med avluftsgivaren en cm från botten fungerade fint men kabeln gav upp i våras. Monterade en ny från Raychem (utan termostat) i julas och har bara observerat en lång avfrostning sedan dess. Att bara lyfta givaren fungerar en vecka tills maskinen isar igen helt. Kan posta lite instruktioner om så önskas.

Posta gärna hur du gjorde!

Utloggad ontop

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
SV: Bli av med långa avfrostningar F750.
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2022, 21:13:13 »
Tog tyvärr inga bilder men här kommer det i skrift:
1. Leta fram en tablett (underlägg) eller liknande i plast.
2. Klipp till 40x25cm
3. Klipp en Union Jack med en cirkel i mitten, se bild. "Remsorna" bör vara 2 cm breda.
4. Köp 2 m värmekabel, fäst i spiralmönster med tejp eller buntband.
5. Montera av fläkten och lirka in under förångaren.
6. Borra hål i plastkåpan och dra igenom kabeln.
7. Stoppa i sladden och njut av sinnesro.

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Bli av med långa avfrostningar F750.
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2022, 07:09:01 »
Smart lösning. Tragiskt bara att den ska behövas
Har du den inkopplad permanent eller bara periodvis? Hur mycket ström drar en sådan om den nu är inkopplad hela tiden?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad jonas_da

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bli av med långa avfrostningar F750.
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2022, 18:08:51 »
Brukar ju vara 11 w per meter så 22 watt då. 0,5 kwh per dygn känns ju som man sparar in rätt snabbt på uteblivna låååååååånga avfrostningar a la NIBE.

Utloggad uncia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Bli av med långa avfrostningar F750.
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2022, 22:00:06 »
för mig blev det mycket stor skillnad på avfrostningarna efter jag lyft upp givaren från botten av tråget, när den ligger mot botten tänker jag att den mäter smältvatten-tempen istället för avluften, har även höjt luftflödet, dom två förändringarna gjorde att jag slapp dom flesta långa avfrostningarna,
innan hade jag väl som sämst ca 50% gångtid och resten avfrostning, när det var från ett par minusgrader och kallare och pumpen måste jobba lite hårdare,
men varför nöja sig med det, har gjort en egen avfrostningsvärmare som blåser varmluft några minuter vid avfrostning och höjer frånluft-tempen,
har då INGA långa avfrostningar, kör den bara när det är 2-4 minus och kallare

Utloggad ontop

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
SV: Bli av med långa avfrostningar F750.
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2022, 19:05:25 »
Kabeln drar 55w vid -17 och är igång konstant, funderar på att styra den mot utetemp så kabeln stängs vid +7 ute men det slutar nog med att jag drar ut sladden i mars.
Bifogar en bild på logg, inga långa avfrostningar det dygnet.
 
Att lyfta givaren funkade bara tillfälligt här, efter en vecka isade tråget igen med översvämning som resultat.
« Senast ändrad: 17 januari 2022, 19:09:23 av ontop »

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Bli av med långa avfrostningar F750.
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2022, 19:26:55 »
@ontop Tjusigt!!!
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!