Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 3:e vintern med luftvärmepump - erfarenhet och vad jag skulle göra om  (läst 6835 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Kikade nu på e-kloks hemsida och blir lite konfunderad Sc:,h

Dom uppger att det är LN HERO och det namnet ska bara återförsäljare från svenska Mitsubishi Electric få använda sig av, dom har nu även deras produktblad.

Så antingen handlar dom nu via Mitsubishi Electric Sverige och lägger in en påtvingad service på eget bevåg eller så har dom bara ”lånat” namn och produktblad och köper in via andra kanaler.

Vill man vara säker om det känns viktigt får man nog ringa E-klok och/eller Mitsubishi för att kolla hur det ligger till
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Alva10

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Jag slängde iväg ett mail till mitsubishi electric och frågade huruvida de är auktoriserade ÅF och om de kan kräva en service efter 3 år om så är fallet eller om man kan skita i den.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Dom handlar ganska säkert från Mitsubishi Sverige när man kollar lite mer, även om namnet på återförsäljarlistan inte överensstämmer helt.
På Mitsubishi Electrics luft/vatten krävs en service vid ca 3år så det kanske står fel helt enkelt?

Tvivlar på att Mitsubishi tycker installationen ser fackmannamässig ut  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag slängde iväg ett mail till mitsubishi electric och frågade huruvida de är auktoriserade ÅF och om de kan kräva en service efter 3 år om så är fallet eller om man kan skita i den.

Gissar på att du tänkt dela med dig av svaret här och hoppas verkligen att du får svar. Annars verkar TS Comfort AB listat ut allt.
« Senast ändrad: 08 februari 2019, 17:01:09 av Chippe »

Utloggad Alva10

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
När och om jag får ett svar skriver jag här :)
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Det är bara hoppas den som handlar via e-klok där inte får samma montör  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Alva10

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
I lilla övik finns inte så många företag som monterar pumpar och de som fanns med på listan för montörer är bara stora kända företag som funnits länge så där är iaf inte jag så orolig.

Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Så köper du av tex e-klok så får man veta vilket företag som monterar ?

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Alva10

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
du kan gå in och kolla vila firmor de använder sig av i gällande stad som jag fattat det iaf, först kontaktar dom en av firmorna och om inte de har tid eller möjlighet just då så ringer de nästa firma.

Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Jag gör nog fel i deras navigering då jag inte får upp några firmor i övik utan det står bara e-klok Örnsköldsvik  :)

Men bra om det är namngivet så du har lite koll  tummenupp
En del postorderfirmor skickar montörer 30mil och då kan man bli lite nojig om det blir något fel på grejerna, gjorde misstaget en mycket kort period som tur var att sälja inkl installation i hela landet och ett par gånger såg jag att montören skulle utgå från Skellefteå för att montera mina maskiner i fjällkedjan 30-40 mil därifrån!!!!
Som tur är har garantin gått ut för ett par år sedan  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Alva10

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Hmm, var nog jag som eventuellt såg lite fel? Går man t.ex in på en fh35 så står de att dom är auktoriserade för mitsubishi och till höger så kommer man till mitsubishi elextrics hemsida och kan söka återförsäljare i övik och då kommer 4 firmor upp, övik är litet så finns knappast så många fler firmor som kör med mitsubishi och alla dessa firmor är iaf stora i stan så om de är nån av dessa 4 bör man inte vara orolig.


Om inte annat borde de inte kunna mörka vilka som är installatörer? borde bara vara och fråga vilka företag i given stad som utför installationer åt dem
« Senast ändrad: 08 februari 2019, 21:35:43 av Alva10 »
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad SSSS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har också köpt min FH35 via e-klok. Använde samma (lokala) installatör som en återförsäljare på orten använder fast 5000kr billigare för samma pump  :o Jag frågade bara i chatten vilken installatör dom använde på min ort.

Även jag upplever knäppningar i innerdelen och fick byta ut en innerdel, den reklamationen skötte e-klok snabbt och bra. Jag har dock även reklamerat den andra innerdelen för samma fel men där har dom varit seg som sirap och skyllt på omorganisation så att mitt ärende har fallit mellan stolarna.

Jag förstå vad du menar med ”flygplansljudet”, jag har det också och det låter ungefär som när vatten flödar över en strypning. Kommer till och från för mig när pumpen får jobba lite hårdare, dock inte vid avfrostning.

Till skillnad till dig har jag motsatt problem med två plan. Pumpen sitter mitt emot trappen och det känns som all värme åker upp på övervåningen och rummet den sitter i känns kallt. Tror också att min sitter för nära taket så rumsgivaren blir lurad att tro att temperaturer här högre än vad den är.

Jag hade nog också valt en golvmodell om jag fick göra om mitt val. Visste inte ens att det fanns sånna när jag köpte min pump.
« Senast ändrad: 08 februari 2019, 21:47:31 av SSSS »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Många firmor monterar inte åt postorderföretagen.
Blir lite som att bita sig själv i näsan  ;)


Vill du veta vilken firma som kommer montera din bör du nog maila e-klok först så du har det på papper och inte muntligt

Ssss kom emellan mitt svar och tydligen finns det hopp tummenupp
Brasklappen kom dock nästan genast då det även kan gå segt som sirap om det krånglar mellan säljaren och installationsfirman.

5000:- i prisskillnad var mycket  Sc:,h
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Alva10

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Knäppningar i plasten är ju ett vanligt förekommande på FH serien men finns ju fixar för det :) men de tar vi inte i denna tråd? kan ni som har problem med ljudet lägga upp en film med det så man får höra, inget jag hört på de 5 fh pumpar jag har i min närhet.

Jag frågade e-klok vilken firma som skulle installera om jag köpte en pump via dem, först sa de en firma. Efter 1 dag fick jag ett mail att de kommer bli en annan firma då den andra firman inte hade tid just då. Båda firmorna är stora på orten.
« Senast ändrad: 08 februari 2019, 21:50:20 av Alva10 »
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad SSSS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Knäppningar i plasten är ju ett vanligt förekommande på FH serien men finns ju fixar för det :) men de tar vi inte i denna tråd? kan ni som har problem med ljudet lägga upp en film med det så man får höra, inget jag hört på de 5 fh pumpar jag har i min närhet.

Jag frågade e-klok vilken firma som skulle installera om jag köpte en pump via dem, först sa de en firma. Efter 1 dag fick jag ett mail att de kommer bli en annan firma då den andra firman inte hade tid just då. Båda firmorna är stora på orten.

Såhär lät min fösta innerdel, den jag fick byta ut.

Jag har filmat en sekvens där pumpen går från "tomgångskörning" till värmedrift och tillbaka till "tomgång", se länk:
https://www.dropbox.com/s/5cebqe1ilqhbtoo/FH35%20LLVP.MOV?dl=0
Knäppningarna hörs tydligt vid 0:29, 0:50, 1:35 och 1:50

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!