Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 3:e vintern med luftvärmepump - erfarenhet och vad jag skulle göra om  (läst 6836 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu efter 2 år med luftvärmepump blir nästa helt klart en golvmodell och förmodligen 2 innedelar då jag är missnöjd med min installation och jag ska även berätta varför man ska anlita någon från forumet vilket jag hade tänkt göra men nappade på ett erbjudande som dök upp.

Jag var osäker på placering men beslutade ändå att ha min FH35 på väggen precis som grannen men installatören tyckte det var så fult och föreslog under fönstret. Golvet skulle då även bli varmt och bra. Jag fick möblera om men hade valt en golvmodell om jag vetat att den ändå skulle hamna under fönstret för idén fanns. Problemet med att ha väggmodell lågt är att golvet torkar och drar ihop sig och det bildas glipor. Plankorna känns konkava, detta minskas dock på sommaren då golvet expanderar men jag vågar inte lägga nytt dyrt golv som var planerat så min renovering har ännu inte gjorts sedan 2016 då pumpen installerades. Tänk på vad för golv du har om pumpen sitter lågt.

Installatören sa inte att ett stort problem med att linda rör bakom utedelen är att det blir mycket is bakom. De 50 cm rör som är synliga som kommer ut från väggen till utedelen borde oxå ha lagts i plastkanal som hos grannen för syns skull. Det blir faktiskt is mellan utedelen och husfasaden vilket skapar oljud. Detta löses med ett tak iof vilket man ändå kanske vill ha men funderar på om inte luftflödet är bra mycket sämre med tak och massa rör bakom utedelen. Kanske inget problem.
Nu är det dags för service för en kostnad på 2000:- för att man ska få 5 års garanti (annars 3 år?). Tycker installationsfirman är något inkompetenta och de lär knappast flytta om installationen och den totala kostnaden lär bli en del så jag beslutar att leva med installationen och rengör själv istället och kör så länge det håller. Har ändå sett hur man plockar isär för en fullständig rengöring, garantin uteblir dock.

Detta var min första pump och det jag lärt mig är att man ska använda mig av en installatör från detta forum som brinner för värmepumpar som även gör ett hembesök innan installation alternativt diskuterar med dig innan installationsdagen. Dock skulle jag inte rekommendera FH35 annat än för pris/prestanda då iaf min har märkliga ljud där själva luftflödet är det man stör sig minst på (läge 2 & 3). Måste lägga till att jag förmodligen hör bättre än de flesta och är känslig för ljud. Visst, allt går i cykler och den har sin stund då det bara strömmar fin luft men den har även sina stunder där det låter som man spolar vatten med luft i rören hårt och knäppningar som man vaknar av. Jag sover ca 5-6 meter ifrån med nästan stängd dörr. Tycker dock knäppningarna minskat detta år, alternativt har jag kommit upp i åren  :)
Nästa version blir helt klart en golvmodell i kombination med en på övre våningen då värmen inte kommer upp när det blir en viss temperatur ute. Gissar på att 2 innedelar med en utedel är mest energisnål?
Funderar annars på att skaffa en till på övervåningen, då borde jag även kunna köra båda på fläktläge 2 istället för 3. Alternativt skicka ut FH35 om något år och skaffa en med två innedelar.

Jag var fixerad över att få så låg energikostnad som möjligt och trodde att en innedel skulle räcka och vara bäst som alla andra har på gatan har. Jag hade 17500 kWh/år och närmsta grannen med likadant hus 10000 kWh/år med en 10-årig Panasonicpump. Nu är min beräknade årliga kostnad på ca 13000 kWh så jag är ganska nöjd. De flesta ligger runt 15000 kWh men de har också andra hus och värmekällor som värmegolv som inte jag har. Hade nog själv legat där om jag inte stängt igen halva huset (dörrar) på övre våningen under vintern. Jag kör enbart med en FH35 (börvärde 22-24) och ibland ett element på övre våningen. Ligger på 17-22 grader på övre plan beroende på utetemperatur och om element används.

1. Använd installatör från forumet och diskutera vilken modell och placering
2. Kör två innedelar om du har två våningar. Räkna inte med att en innedel på nedervåningen räcker för hela huset trots att grannen säger att det går bra. Det kan vara så att värmen stiger jättebra men bara när det är lite varmare ute. Det går att brassa på ordentligt med luftvärmepumpen så att det för det mesta blir ok temperatur på övervåningen men då blir det tokigt varmt på nedre plan.
3. Överväg golvmodell om placering känns knepig.
4. Undvik rörhärva bakom utedelen och skaffa tak. Mina grannar verkar klara sig utan tak men de har heller ingen rörhärva.

Ska tillägga att mycket beror på planlösning och en innedel kanske räcker om den sitter centralt i huset nära trappan. Min gör inte det men blåser nästan direkt mot den, dock går det knappt att vinkla luftströmmen i sidled. Jag hade nog fått schysst värme på övre plan om den hängt precis framför trappen samt gått i fläktläge 4 men räkna inte med att det är behagligt att vara i samma rum då.

Jag kanske inte har rätt i allt men det är min uppfattning.

« Senast ändrad: 14 februari 2019, 16:32:43 av Chippe »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Mitsubishi Electric Sverige har inget servicekrav för att få 5års garanti så det måste vara något din återförsäljare har lagt in själv ?

Får du stötande knäppningar i innerdelen får du be återförsäljaren byta eller smörja en plastdetaljer på vänster sida om innerdelen om det är därifrån knäppningarna kommer.

Mycket viktigt att vingarna är låsta rakt fram vid låg placering , nu kanske den är lite väl lågt placerad om det är trägolv .

Kabel bakom innerdelen ?

Gurgel och lite ljud genom innerdelen kommer nog mer eller mindre på alla modeller beroende på vilken fas den är i.
Hör man extra bra är llvp kanske inte bästa alternativet  ;)

Jämföra förbrukning mot grannar och bekanta är väldigt svårt även om planlösning är lika eller snarlika och tvivlar på att en gammal panasonic skulle vara mer effektiv  ;)

Funderar du på att montera en på övervåningen kanske denna ska flytta upp ?

Lite kul att läsa upplevelser efter en viss tids drift med lite bra funderingar  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hmm, ja det där med service var något jag läste mig till  tummenupp

Vad jag än skrivit så är kabel = rör  ::) och endast rör bakom utedel.

Ok, då kanske jag upplever oljud med de flesta modeller så får lägga till ett plus till FH35:an. Den kan gurgla men det är mer "flygplansljudet" jag kan störa mig på. Om du härmar susljudet du hör när du sitter på flygplanet så vet du. Har även hört ungefär samma ljud ur vattenledningar, tror det då är luft och vatten som strömmar. Jaja, detta är kanske något alla modeller har.

Ja, kanske man kan flytta upp nuvarande men det uppstod ett problem då en fiberdosa istallerades under innedelen. Jag vill ha dosan på annat ställe då eventuellt en golvmodell ska sättas upp men killarna ville verkligen inte placera den på annat ställe. Finns dock en möjlighet att jag kan flytta på den själv för att sen ta in en fibernisse som svetsar ihop fibern igen. Vi får se hur det blir framöver.
« Senast ändrad: 06 februari 2019, 14:46:14 av Chippe »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Jag vet inte hur just din låter så svårt att svara på om du har onormalt med gurgel/porlande ibland  ;)
Åker ibland och lyssnar på ”oljud som är helt olidligt” men jag hör oftast bara luftljudet och en del tycker även lågt luftflöde är kraftigt störande så oljud är en definitionsfråga  tummenupp

Har du någon form av rörsling bakom utedelen eller är det bara en ”raksträcka” med rören ?
Ett tak är dock bra om takutsprånget inte ger tillräckligt med skydd så man slipper snödrev bakom utedelen
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag överlever men tror det är som du säger en definitionsfråga och man vänjer sig allt mer och uppskattar värmen och besparingen. Kan säga att luftvärmepumpen var nödvändig då elöverföringskostnaden gått upp galet mycket under åren. Rätta mig om jag har fel men det har väl kritiserats och regeringen har sett till att energibolagen måste minska kostnaden då ökningen varit oskäligt hög.

Jag har en kort snutt som går till utedelen med ca 2,5 meter rör bakom utedelen. Ja, tak är nödvändigt om man har rör bakom som hos mig men det kan vara bra ändå tror jag. Man undviker då snö som smälter och blir till is när det rinner ned fast det vet ju du. Hindrar både in och utblås.
Jag satte upp ett tak men ska bygga ett bättre med gott avstånd till utedelen. Har märkt att ena sidan blir väldigt isig om det snöar och vinden ligger på. Har inget takutsprång på huset men ska bygga det när jag lägger om takplattorna.
« Senast ändrad: 06 februari 2019, 15:14:10 av Chippe »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Hade dom färdiga konkade rörlängder med sig eller varför lägga ett sling på 2,5m bakom innerdelen ???
Kan tänka mig att det ger större chans till snöbildning och borde även se lite märkligt ut !!

Blåst och snö i sidled är ingen höjdare och efter sista snöovädret är det säkert många som fått ett snödrev på sidan som utedelarna inte når att avfrosta bort och man bör manuellt ta bort det.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kommer faktiskt inte ihåg. Gissar på att han kunde bestämma längd då minst 5 meter ingick i priset men minst 3 meter bör väl rören vara?
Har för mig att han sade så.

Utedelen skulle kunna flyttas åt vänster och då hamna till vänster om ett fönster istället för till höger om det. Då får man en rak rördragning om det nu är värt att få raka rör?
Fast då måste jag köpa kanaler också var man nu hittar det vilket hade ingått.

Så här ser det ut. Jag tycker man kan göra en snyggare installation då jag jämfört med grannarna. Hos grannen bredvid som har pumpen på samma ställe har de kört med kanal på den korta biten. Han har dock ingen rullad kabel utomhus då han har längre sträcka på inomhus vilket min installatör tyckte var en dålig idé. Kan väl hålla med om att det inte är snyggt med rördragning inomhus iof.

Om det är tillåtet skulle röret kunna gömmas bakom plåten där den och kablarna kommer ut från väggen.






Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Ja den installationen kanske man kan ha lite åsikter om.

Ser ut som om den där slingan med rör nästan går nedanför utedelen och hamnar väl då i isen som bildas där under utedelen.
Baksidan blir väldigt svår att hålla ren från dels eventuell snö och is samt löv och annat skräp.
Lite snö och is på baksidan så blir det dessutom knappt någon yta kvar för luften att komma in.
Är det mycket snö eller är utedelen lågt placerad?
Kablarna ser ut att komma lite härochvar och den vita ser ut att bara hänga i luften.
Även om det kan vara lite knepigt att kanalisera på vissa väggar och med olika nivåer på väggarna så borde det åtmindstånde sitta en vägganslutning som skydd för hålet och svårt att se om det är fogat på den bilden.

Det räcker med 1m rörlängd på dessa, vi har inte märkt någon effekt/effektivitet eller ljudskillnad med rör på 1m eller tex 3-4m .

Kan det vara något billigt postorderköp  ::)
Jag hade inte godkänt den installationen utan reklamerat

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Elkabeln kan jag inte skylla på installatören. Jag ville ordna något själv och eventuellt tak fanns som idé så hur mycket kabel skulle kapas och var skulle dosan placeras. Redan då tyckte jag det såg något tight ut "luftmässigt", hade mina misstankar och ville fundera. Fotot är nog från förra vintern och kabeln ligger snyggt nu.

Hmm, det ser nog bara ut som att utedelen är lågt placerad.
Ja, rören hänger ned en bit under utedelen. Ingen av mina två närmsta grannar eller jag får inte någon större isbildning under utedelen så vi har aldrig huggit bort is. Husgrunden läcker väl värme antar jag. Precis, ett tak är väldigt nödvändigt hos mig. Man hörde hur fläkten kämpade och när jag tittade så var det väldigt mycket is.

Blev rekommenderad E-klok och så jag kollade in dem och så dök de upp med 12000:- tror jag för FH35 med wifi så jag slog till. Installatör kunde jag inte välja själv och det blev Kylslaget vilket jag tror är ganska stora. Tror installatören gjorde 3-4 installationer på samma dag vilket fick mig att rynka lite på näsan men vad vet jag.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Ja du avgör själv men med det paketet bakom utedelen så är det ingen höjdare varken vinter med snö/is eller på hösten för att göra rent innan säsongen börjar.

Att någon firma är stor innebär inte att det blir bra alla gånger  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Du kanske får kolla upp det där med deras serviceintervall för att få den 5åriga garantin då e-klok troligen köper sina maskiner via "ägaren" Kinnan och då tror jag inte dom kommer via Mitsubishi Electric Sverige
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kollade upp nu. Det var bara 2 års garanti om man inte gör service. Kanske ska kräva att de kommer och fixar bara för att jag kan vara jobbig kund  ;)

Hur som helst har jag lärt mig ett och annat efter köpet. Tack för responsen, ha det gott.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
nja man behöver inte vara en jobbig kund bara för att installationen ska bli bra/rätt  ;)

Lite trist att bli påtvingad en service för att få 5års garanti men antar att dom flesta som köper där är medvetna om detta , sen kan det finnas dom som kanske inte gör filtren alls och då är det väl bra  ::)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Alva10

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Kolla med Mitsubishi va de säger om garantin i detta fall? Samma firma sa till mig att en service krävs efter 3 år för å få 5 års garanti.

Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Mitsubishi electric sverige har inget med garantin att göra om maskinen inte kommer via dom.

E-klok i detta fallet har en egen variant för att kunden ska kunna få 5års garanti
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!