Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1215 gÃ¥r pÃ¥ HP  (läst 1036 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
1215 går på HP
« skrivet: 15 maj 2021, 22:05:17 »
Hallå

Har en 1215 som börjat bråka. Larmar på HP varje dygn nu. Jag trodde att det var växelventilen som inte ville åka upp, varvid den tror den gör värme men den gör fortfarande varmvatten och blir överhettad. Men har vridit ner kurvan till 1 och vredet max motsols så den bör inte göra värme.
Men det gör mig lite fundersam att när den har larmat pekar den vita plastbiten på växelventilen uppåt, som om den gjorde värme. Borde den inte peka neråt om den larmat under pågående varmvattenproduktion?
Den är 33 mil bort så jag har inte kunnat studera den tyvärr.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 1215 går på HP
« Svar #1 skrivet: 16 maj 2021, 07:15:11 »
Växelventilen växlar nog omedelbart till värme om den löser ut.
HP och MS är väl gemensamt larm på den där pumpen?
I så fall kan det lika gärna vara kompressorn som är på fallrepet, eller att det finns en säkring som löst ut så den bara går på två faser - då skall motorskyddet lösa ut för att kompressorn inte skall brinna.
Om jag tolkar dig rätt så behöver "den som tittat" på värmepumpen inte återställa MS, så då är det väl mer troligt nåt med cirkpumpen eller växelventilen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: 1215 går på HP
« Svar #2 skrivet: 16 maj 2021, 14:35:59 »
Ja HP och MS är samma. Ingen fas går utan det är bara stänga av och sätta på så hoppar den igång igen. Växelventilen bör inte vara några problem kan jag tycka då den bara går mot varmvatten. Ska undersöka cirkpumpen men känns märkligt att det händer bara ibland. Kanske en av 20 körningar.
Ställde upp VV stop 10 grader för att se om den löser pga att den inte pallar så hög värme men den löste ej ut då. Brukar väl vara vid hög värme som det löser ut när kompressorn börjar bli sliten? Denna har 51000 timmar och 37000 starter.

Ska ta med en annan kompressormodul och se om den funkar bättre.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: 1215 går på HP
« Svar #3 skrivet: 16 maj 2021, 19:32:26 »
Varför mixtrar du med kurvan istället för att trycka pÃ¥  Drift-lägesknappen 1-2 ggr tills cirkulationspumpen stannar.  DÃ¥ kommer växelventilen ställa sig pÃ¥ vv permanent.  Om man kör vanligt läge sÃ¥ kommer växelventilen ställa sig pÃ¥ vv enbart när den gör vv.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 1215 går på HP
« Svar #4 skrivet: 17 maj 2021, 15:47:31 »
När växelventilen i min 1215 började konstra så vart den så pass trög att den hamnade i ett mittenläge oavsett om den gör varmvatten eller värme.
Motordelen orkade inte trycka ner ventilen hela vägen vid VV-laddning så det blev varmt i huset när den gjorde varmvatten.
När jag beställde ny ventil så ställde jag pumpen i sommarläget och satte dit en plåtbit över ventilen (i nertryckt läge) med 2 buntband för att få varmvatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: 1215 går på HP
« Svar #5 skrivet: 18 maj 2021, 15:24:07 »
Något märkligt är det. Trots att vv är nerställd på stop 49 så larmar den bara mer och mer. Nu flera gånger per dygn.
Gjorde rent växelventilen förut när den hade fastnat i vv läge. Efter det borde den inte strula tycker jag. Så frustrerande att inte vara på plats och kunna känna på sakerna. Har gått så snabbt utför. Från att tuffat på flera månader 24/7 till att inom en månad successivt larma flera ggr per dygn.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: 1215 går på HP
« Svar #6 skrivet: 23 maj 2021, 06:57:37 »
har du kollat så käglan är uppe, det hälper inte bara att kolla på plastpiggen på motorn. är du säker på att det är hp och inte ms som löser?
Är kontaktor och motorskydd uppmätt? Har du mjukstart?

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: 1215 går på HP
« Svar #7 skrivet: 23 maj 2021, 11:14:46 »
har du kollat så käglan är uppe, det hälper inte bara att kolla på plastpiggen på motorn. är du säker på att det är hp och inte ms som löser?
GÃ¥r plastpiggen upp om inte käglan pressar upp den?  Trodde plastpiggen pekar ner om inte ventilen pressar upp den.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!