Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: AvstÃ¥nd till tak pÃ¥ innedelen till HE9  (läst 2149 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 85anni

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Avstånd till tak på innedelen till HE9
« skrivet: 30 april 2006, 11:32:07 »
Skulle vilja placera innerdelen till den tilltänkta Panasonic HE9 ovanför våran altandörr. Om man jag tar bort taklisten så kan jag få avståndet till 36cm. Har inget dörrfoder ovanförr dörren, men däremot en "bräda" 1,5 - 2cm tjock som bygger ut ca två mm från väggen. För att få ihop 36cm måste jag kunna nyttja denna brädas tjocklek oxå, om det nu är möjligt. Har sett här att andra Panasonic pumpar klarar sig med 5 cm mellan ovankant och tak. Kan någon svara på hur det är med denna. Är det överhuvudtaget möjligt eller måste jag tänka om och ha innedelen på något annat ställe?

Tacksam för svar
Anders

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Avstånd till tak på innedelen till HE9
« Svar #1 skrivet: 30 april 2006, 21:51:12 »
Enligt rekommendationer som finns för just HE9 så anger man minst 5 cm från tak. Detta mått har jag sett i flera Panasonic manualer för andra modeller. Om du kan få till 36 cm så är det ok då HE-9 innedelen är 300 mm hög vilket ger 6 cm till tak. Min innedel har inte mer än 3 cm till tak och det fungerar bra utan några bieffekter, men kan man få ut minst 5 cm så är det att föredra.

Lycka till

Utloggad AKBE

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avstånd till tak på innedelen till HE9
« Svar #2 skrivet: 30 april 2006, 22:12:01 »
    det behövs ett avstÃ¥nd mellan innerdel och tak för att man ska kunna häkta fast innerdelen i fästplÃ¥ten. Hälsn AKBE. Thumbsup
bor äldre trävilla 145kvm,v.syst. hembyggd värmepump i garage +15gr. kulvert jordvärmeslingor 600m,byggt 1994 fungerar bra utan tillskottsvärme R22.Förbrukn. 8-10000 kwt/år

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!