Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med Optima 600  (läst 4207 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Coolio

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Problem med Optima 600
« skrivet: 03 december 2007, 22:52:51 »
Måste fråga vad andra haft för instalationsproblem. Försöker beskriva mina fram till nu
1. Till en början sÃ¥ kan man nog räkna med att det ett projekt likt detta är stort om man själv tänker utföra allt. SÃ¥ mitt första fel var nog att som duktig hemmapulare säga till sig själv och alla andra  att jag klarar detta, inga problem,.
2. Pannan A/W 290 av märke IVT, jag har beskrivit problemet tidigare i detta forum, Fel på effekttillskott. Lösningen slutade med att jag fick ett nytt kort skickat till mig och vips så gick den som den skulle. Under dessa 3 veckor kördes pannan på nöddriften som fungerade utmärkt.
3. Vid inkoppling och driftsättning av utedelen Optima 600 så får jag åter ett meddelande i displayen :"utlöst motorskydd eller fasfel". Här vid är det fortfarande . Jag har provat att vända två faser direkt på kompressorn och att trycka xxx ggr på återställningen på motorskyddet. Inget hjälper.

Jag har inga direkta nya idéer hur jag skall takla detta utan att ta hjälp utifrån, har någon tips så är jag glad .

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med Optima 600
« Svar #1 skrivet: 04 december 2007, 18:52:36 »
Jag antar att du kollat att säkringarna är hela?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Problem med Optima 600
« Svar #2 skrivet: 04 december 2007, 20:41:39 »
vänt två faser direkt på kompressorn ?
om det är en fasföljdsvakt, så sitter denna innan kompressorn. och kommer larma tills faserna till denna ligger rätt !!

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Coolio

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Problem med Optima 600
« Svar #3 skrivet: 04 december 2007, 21:36:10 »
Ja det verkar helt logiskt, skall prova detta med det snaraste. Jag har för övrigt följt anvisningarna om att ha samma fasordning hela vägen, har effektvakt installerad men det kan man nog bortse från eftersom lasten är identisk på faserna till pumpen. Eller?

Jag måste följa fasordning till panna annars överbelastas den av huset i övrigt toppbelastade fasen. är det så att L1 L2 L3 kan bestämmas hur får man i så fall fram detta ?

Med säkring så avtar jag att du menar den som följer med i kappslingen 3X10 A jo den är så klart kollad. Har kört alla delar i manuell körning från menyn endast vid test av kompressorn så kommer felmeddelandet.

Tack för förslagen. Glad för öppning i ärendet

Conny

« Senast ändrad: 04 december 2007, 21:39:05 av Coolio »

Utloggad FLKR

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med Optima 600
« Svar #4 skrivet: 05 december 2007, 06:00:55 »
...men koppla för gudsskull tillbaka tamparna på kompressorn till ursprungsläge före du bytar faser i tex. säkerhetsbrytaren, annars tror din anläggning att kompressorn kör åt rätt håll...fast den kör åt fel håll

FLKR
IVT Optima 900 med 290 A/W & 100 l volymtank, installerad i september 2007. Villa byggd 1969  (i Blekinge) 93 m2 med 93 m2 inredd källare, nya treglas isolérfönster (2007).

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Problem med Optima 600
« Svar #5 skrivet: 05 december 2007, 21:14:07 »
Vad ska man säga om detta??
Det går nog bra med skridskor bara det blir is *roflmao*
Lycka till
Mest kyla men lite värme också

Utloggad tomtroll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med Optima 600
« Svar #6 skrivet: 06 december 2007, 11:04:58 »
Det är ungefär samma maskin som Autoterm va? Jag kopplade själv in en Autoterm 9 för någon månad sedan.
Gjorde allt själv utan elinstallationen.

Fick samma larm som du när kompressorn skulle starta. När elektrikern fick komma tillbaka efter att jag uteslutit allt annat hade han kopplat fel vid pumpen.
På min sitter det en fasföljdsvakt direkt efter plintarna som det skall lysa någon orange diod vid om allt är korrekt. Den återställer sig själv


Den IVT pump jag hade i förra huset hade ett manuellt motorskydd vid kompressorn som var tvunget att manuellt återställas. Även det gav samma larm om jag inte minns fel.

Inte mycket till hjälp kanske förutom att du nu vet att även hantverkare kopplar fel :)


Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Problem med Optima 600
« Svar #7 skrivet: 06 december 2007, 17:59:16 »
Det är ungefär samma maskin som Autoterm va? Jag kopplade själv in en Autoterm 9 för någon månad sedan.
Gjorde allt själv utan elinstallationen.

Fick samma larm som du när kompressorn skulle starta. När elektrikern fick komma tillbaka efter att jag uteslutit allt annat hade han kopplat fel vid pumpen.
På min sitter det en fasföljdsvakt direkt efter plintarna som det skall lysa någon orange diod vid om allt är korrekt. Den återställer sig själv


Den IVT pump jag hade i förra huset hade ett manuellt motorskydd vid kompressorn som var tvunget att manuellt återställas. Även det gav samma larm om jag inte minns fel.

Inte mycket till hjälp kanske förutom att du nu vet att även hantverkare kopplar fel :)


hantverkare synonymt med hemmapulare  Sc:,h Sc:,h Sc:,h

Luckyman ! det räcker nog inte med is !! :D :D
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Coolio

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Problem med Optima 600
« Svar #8 skrivet: 09 december 2007, 15:35:43 »
Hej igen
Nu finns det endast glada miner i vår familj, allt gå som det skall. Jag mätte upp att L1 och L2 skulle byta plats och fixade detta ändrade även effektvakten och startade allt ok.

Tackar alla som varit vänliga nog att bry sig och hjälpa mig med kloka inlägg, utan dessa så hade elmätaren tickat på allt för fort.

Önskar alla en varm JUL

Conny

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!