Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ultimate luft-vattenvärmepump  (läst 10343 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Ultimate luft-vattenvärmepump
« skrivet: 27 november 2006, 08:57:31 »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Ultimate luft-vattenvärmepump
« Svar #1 skrivet: 27 november 2006, 09:01:44 »
Länken funkade inte: Access denied for Product / Group kom upp. Provar igen.
Ultimatemarket.com och det är deras l/v pumpar jag tänkte på.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Ultimate luft-vattenvärmepump
« Svar #2 skrivet: 27 november 2006, 09:52:14 »
http://workspace4.smilehouse.com/workspace.client_innoros/PublishedService?file=page&pageID=3&action=view&groupID=607

Den är onekligen intressant. Fördelaktigt pris. Ultimatemarket torde vara Finlands största leverantör av värmepumpar. Fast det kan ju bero på vem man frågar. Har ingen egen erfarenhet av produkten, men nog av personalen. Får känslan av att de bara hinner sälja och inte diskutera med potentiella kunder med "avancerade" tekniska frågor.

Överlag har de för dålig information gällande alla värmepumpsprodukter. Jag brukar kolla in deras annonser och ibland påpekar direkta felaktigheter som de sen snällt ändrar till nästa gång. Så även de utvecklas i rätt riktning även om det går lite långsamt.

Jag har bett om mera information om styren, men de har svarat med tystnad. Om de hör av sig sÃ¥ kan jag delge forumet informationen. Vem vet, jag är kanske bannad hos dem för att jag frÃ¥gat saker utan att köpa   ;)

Eftersom jag är en gambler hade jag allvarligt övervägt att komplettera med en dylik pump, men hmm, oddsen känns lite osäkra med tanke på det jag nämnde i meningen ovan.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Ultimate luft-vattenvärmepump
« Svar #3 skrivet: 27 november 2006, 11:40:00 »
Jag gillar att det är 3-fas, som du säger så saknas det en mäng info. Har beställt en broschyr, få se om det finns någon info där, annars så får jag väl försöka ringa jag med. Funkar inte detta får jag väl be min kusin som bor strax utanför björneborg där firmas finns och se om han får ut någon mera info. Det kanske finns någon boende i Finland som kan få ut mera info som läser detta och delge oss?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Ultimate luft-vattenvärmepump
« Svar #4 skrivet: 27 november 2006, 13:03:51 »
Det kanske finns någon boende i Finland som kan få ut mera info som läser detta och delge oss?

Hrmm, jo det gör väl de....

De har flera personer som är svenskpråkiga samt flera finskspråkiga som klarar sig bra på svenska, så språket skall inte vara något problem för kunder i Sverige.

Språkligt sätt är informationen bättre på finska men innehållsmässigt så är det väl i stort detsamma.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Ultimate luft-vattenvärmepump
« Svar #5 skrivet: 05 december 2006, 11:21:07 »
Fick lite mera uppgifter:

De har valt att göra en så driftssäker pump som möjligt utan allt för mycket lull lull. Den kör med fast kondensering med 54 ºC som brytpunkt. Detta för att den skall kunna värma bruksvattnet till acceptabel temperatur och vara en produkt som passar åt så många kunder som möjligt. Antagligen förlorar man lite i COP men om det spelar någon roll i långa loppet må vara osagt.

Den COP graf som visas är inklusive avfrostningar vid aktuella temperaturer. Men nån form av medelvärde måste det nog vara eftersom fukten i luften varierar naturligt och kommer därmed även att orsaka fluktuationer i COP-värdet.

Än har de inte lyckats övertyga mig om dess förträfflighet, kanske det blir pelletseldning för mig.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Ultimate luft-vattenvärmepump
« Svar #6 skrivet: 09 december 2006, 11:06:20 »
Pratade med Johan Berglund på Ultimatemarket angående deras luft/vattenpump.

Enligt deras COP graf i broshyren så lovar de COP 2,73 vid -15 ºC.

Eftersom jag hade lite svårt att tro på det så frågade jag honom om detta.

Enligt honom kommer man att få ut 2,95kW*2,73= 8,05kw vid -15 ºC.

Är detta möjligt? I bakhuvudet gnager ett minne av att någon skulle sagt att ineffekten på en on/off värmepump sjunker i takt med att det blir kallare ute. Då skulle ju uteffekten bli bra mycket lägre. Kan någon av kylproffsen här i forumet dementera eller verifiera det här med on/off pumpens ineffekt?

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Ultimate luft-vattenvärmepump
« Svar #7 skrivet: 09 december 2006, 11:14:32 »
så är det den lär inte orka hålla den effekten vid 15 minus.........om dom hade 2,73 i cop vid 15 minus......mmm då hade det varit revolution.....har du frågat honom vid vilken temperatur den jobbar emot........säger han 45grader kan du ta bort stora delar av hans cop om den alltid skall jobba emot 54 grader.....det svåra är att värma upp vattnet dom sista 10 graderna......det är då cop faller....

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Ultimate luft-vattenvärmepump
« Svar #8 skrivet: 09 december 2006, 11:45:15 »
Fick det intrycket att den är inställd att stoppa när den kommer upp till 54 ºC. Men den kommer kanske aldrig upp till den temperaturen när det är svinkallt...

Jag har även tidigare ställt frågor till dem, men jag får aldrig svar per email. De ringer alltid upp (fin service iof.) men det betyder ju att de kan lova i princip vad som helst i.o.m. att kunden har svårt att bevisa något.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Ultimate luft-vattenvärmepump
« Svar #9 skrivet: 09 december 2006, 13:37:31 »
Det jag menar är att växla gas mot 45 gradigt vatten ger mycket högre cop än 55 gradigt vatten.... studs

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ultimate luft-vattenvärmepump
« Svar #10 skrivet: 09 december 2006, 17:18:52 »
Fick det intrycket att den är inställd att stoppa när den kommer upp till 54 ºC. Men den kommer kanske aldrig upp till den temperaturen när det är svinkallt...

Jag har även tidigare ställt frågor till dem, men jag får aldrig svar per email. De ringer alltid upp (fin service iof.) men det betyder ju att de kan lova i princip vad som helst i.o.m. att kunden har svårt att bevisa något.

Tja, fin service kanske men om man inte bifogar telefon numret i sitt mail, då blir man alltså utan svar? Tämligen usel service om du frågar mig...

Utloggad Leffe_uppland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Märsta
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DÃ…= villa vovve volvo NU= villa värme värmepump
    • Leif Frank Data (webbdesign och annat)
SV: Ultimate luft-vattenvärmepump
« Svar #11 skrivet: 19 december 2006, 17:44:09 »
att cop värdena stämmer vid kalla temperaturer är trovärdigt efter som ingen avfrostning behövs
min gamla starline ger ungefär samma uteffekt men den faller däremit till cop 2 kring nollan och fuktigt väder

det blir ju en massa avfrostning kring noll,
annars ser den här pumpen ut att vara en prisvärd pump
satt man inte med en starline så skulla man kanske köpa en sån här finne
Jag har 1 st starline 9 värmepump som knallar och går på vintern, den körs i serie med 6 kv elpatron före på retur linan för att spetsa 38 till 42 sedan styr vpn upp 42 till 52 om det inte räcker startar jag en 6 kw patron till, acc tankarna kan regleras från 500 Liter till 2,3 kubik beroende på värme behov snart ska jag oxå brumma igång en pellets panna på systemet, komplicerat? jo de e de! sedan sitter snart en solpanel i mitt andra hus. som sitter ihop med kulvert.....

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Ultimate luft-vattenvärmepump
« Svar #12 skrivet: 01 januari 2007, 00:46:33 »
Annars så hittade jag ett Finskt värmepumpsforum http://lampopumput.info/foorumi/index.php?PHPSESSID=bcdb62e432f28c06f6f80741d8ea1b4f&#4 och dom verkar vara lika förtvivlade som en del av oss över den bristfälliga informationen.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Ultimate luft-vattenvärmepump
« Svar #13 skrivet: 01 januari 2007, 13:41:10 »
Köpte en. Är ju en gambler....

Så bara jag får den installerad så skall jag berika forumet med erfarenheten av pumpen.

Utloggad MIW

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Närä Ã…bo, Finland
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Vaihtoveneet
SV: Ultimate luft-vattenvärmepump
« Svar #14 skrivet: 03 mars 2007, 09:37:23 »
Martin X, har du installerad din Ultimate? Jag skulle hemskt gärna höra om dina erfarenheter.

Efter att ha läst om luft/vatten värmepumpar här och på det ovannämnda finska värmepumpsforumet, har jag förstått ett av problemen är oväsen med utedelarna, är det så även med Ultimate l/v?

Jag är nyfrälst, efter att ha gått igenom elräkningarna för de senaste fem åren. Elförbrukningen ligger nånstans kring 40000kW/år, så att jag tror att jag kan ha mycket att vinna med en värmepump. Eftersom vi har vattenburen golvärme och elementer, tycker jag att valet ligger mellan jordvärme och luft/vatten. Jag har fått för mig att luft/vatten är framtidens melodi och betalar investeringen tillbaka snabbast i mitt fall.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!