Vad är egentligen den verkliga orsaken till symptomen/indikationen H16?
Är det att kompressorn skadas av "vätskeslag" och får nedsatt/ingen funktion? I så fall finns det väl egentligen ingen riktig begränsning i hur gamla "twin-rotary" (E9DKE) som kan drabbas??
Något som är konstig är att alla tror att E9/E12 DKE har en "twin rotary" kompressor. Faktum är att inte en ända här på forumet har sett/bekräftat en sån E9DKE än. Nånstans har det kommit ut lite felaktig information som alla repeterar som pappegojor och plötsligt så har DKE'n en twin rotary FAST den "bara" har en rotary kompressor.
Det kan vara så illa att någon konkurrent hade twin-rotary i en pump (eller ljög att dom hade twin-r) i samma pris segment och då ville väl inte Panasonic säljarna vara sämre så dom hakade på...?
OBS! det jag säger här nedan om H16 är bara min tolkning av allt elände jag sett och upplevt om H16, det kanske är möjligt att absoluta sanningen avviker från det jag tycker men för mig så är detta resonemang helt logiskt.
Efter att ha följt H16-tråden som består av en bit över 1000 inlägg så tyckte jag iaf att anledningen var solklar:
Oljebrist i kompressorn pga för långa intervall mellan avfrostningarna i temperaturer runt 0ºC i samband med fuktigt klimat gör att en fjäder i kompressorn nöts sönder.
Jädrigt lång mening men täcker de viktigaste faktorerna.
Går man in djupare i krokodilens käft (då menar jag inte forummedlem "Krokodilen" utan Panasonic och deras lama H16 politik) så finns det mindre saker som bidrar till tidig kompressordöd:
Aningens snålt med kompressorolja för vårt klimat
Slurkeburken (ett kärl avsett för att samla upp kylmedia som kommer returnerat i vätskeform) har inte haft optimalt placerade dräneringshål
Vad som händer rent tekniskt är det att Panasonics programmering för avfrostningsintervall är anpassad för att pumpen monteras i ett klimat som är relativt torrt.
I Sverige, runt kusten, så är tempen ofta runt nollan så det blir E9DKE's mardröm: fuktigt, blött, kallt.
Kompressor oljan skall helst stanna i kompressorn men en del av den pumpas hela tiden runt i alla rör men kommer tillbaks i slutet av kretsloppet. Den processen fortgår hela tiden oavsett om du kör värme eller kyla.
Panasonics krav för avfrostning är att det MINST skall gå 120+3 minuter mellan intervallen ifall utetempen överstiger -1ºC.
Men, ifall själva ute-VVX (värmeväxlaren i utedelen) skulle bli under -7 så sänks kravet till 80+3 minuter.
Problemet är att ute-VVX kan bli helt igenisad på 15 minuter under ogynsamma förhållanden i Sverige! varpå ingen luft kan passera igenom den. VVX blir helt isolerad från "värmande luft". Det innebär att kompresson flyttar inte längre värme från uteluften till inomhusluften utan tar värme från koppar/aluminium massan enbart. Den rasar då i temperatur och når då förbi -34ºC och då inträffar det riktigt katastrofala. Kompressoroljan når sin s.k. "flockningstemperatur" d.v.s oljan övergår från flytande till fast form. Så den olja som normalt skulle pumpas tillbaks fastar direkt på insidan av ute-VVX slingan. Ingen olja kommer i retur under de ca 68 minutrarna som återstår till närmsta avfrostning.
Eftersom det inte kommer någon vidare värme så beordras kompressorn "full fart!" och pumpar ut oljan i ännu snabbare takt. Tillslut så sjunker oljenivån i kompressorn under den nivå som krävs för att smörja den viktiga fjädern som ser till att kompressorn är tät.
Fjädern gnids mot sina styrkanaler och eftersom fjädrar är väldigt hårda och är fulla av mekanisk spänning (på mer molekylär nivå) internt så spricker dom ifall man avverkar metallgods.
Katastrofen börjar bli ett faktum. Fjädern spricker, fjädern kollapsar ett varv. Kompressorn tuggar på för den är fortfarande tät pga fjädern som var ipressad från början.
H16 inträffar lite senare när fjäderhalvorna har gängats in i varann pga vibrationer eller när fjädern går av för andra gången pga ny spänningsspricka.
När sen kompresson blivit otät pga obefintligt fjädertryck så slutar den pumpa och istället frivarvar. Elektroniken känner av att kompressorn drar FÖR lite ström och stänger av och larmar H16 eller F91.
Panasonic vill inte gå ut med att ett designfel skulle vara orsaken... det skulle ju kunna vara pinsamt.
Det är mycket enklare och peka på den trasiga fjädern och säga "dålig fjäder".
Då kan man i samma svep säga "aah.. inte så många som får H16... bara en batch dåliga fjädrar, vi vet vilka"
*host* en batch dåliga fjädrar? som började i 2005 och räckte till mitten 2006?
(det var vad man visste i början)
Jaja det är rent BS eftersom säkert rätt många vet att fjädrar är inget man tillverkar i små antal eller i korta serier ELLER ens köper in i futtigt antal. Beträffande fjädertillverkning: Man ställer in trådbockningsmaskinen, trycker på knappen, mäter utfallsprover, ändrar parametrarna, kör fler utfallsprover tills man e nöjd sen.. WHAM! maskinen jobbar dag å natt minst innan man riggar om.
Eftersom fjädrar är relativt billiga masstillverkade komponenter så säljs/köps dom oftast in i stora kvantiter.
Den riktiga anledningen till allt BS är att undvika sänkt förtroende för varumärket, inte orsaka masspanik, utan sakta låta alla kompressorer dö... en å en... och byta ut dom i relativt maklig takt. Skulle sanningen fram så har man som konsument säkert rätt att få sin maskin utbytt/returnerad redan direkt när man
VET att felet finns där, Pana ville nog undvika att kunsumenten (lätt) skulle kunna hävda "ursprungligt fel" direkt på sin maskin.
Istället tar vi konsumenter smällen... pumparna pajjar mitt i vintern, vi blir utan värme i månader oftast om man inte har haft en förbaskad tur eller en förbaskat bra leverantör/installatör.
Frågan är nu, har Panasonic fixat det verkliga felet eller tror dom på sitt eget BS?
Jag personligen är ytterst tveksam till att dom visste den riktiga orsaken till H16 redan i februari '07.
Det enda för mig sättet att fixa det är att åtgärda (programmeringsmässigt) avfrostningsintervallet runt 0ºC. Har dom kvar kravet på 80/120 minuter så är även nya "garanterat H16 fria" maskinerna redan dödsdömda.
Jag sitter i en spännande båt, mina pumpar är märkta med 2007.02, riktigt tidiga utbytesmaskiner för mina H16 meffon, dom skall vara H16 fria. Dessvärre har ingen sån logger på mina maskiner jag försöker hålla ett öga/öra på dom istället.
Ujuj.... när mina pumpar går sönder igen, då kommer jag VERKLIGEN få vatten på min kvarn.
Kommer verkligen bli spännande och höra deras förklaring den andra gången: "So solly! we got new batch bad spring, is a bad luck! no no is no problem design, no worries you get new improved fantastic machine E9 RKE-9...(and the punchline) for free! just 5 month waiting time! You hang in there summer coming longtime soon"
Det är mänskligt att fel-designa... men att ljuga till konsumenterna?? Vi får se i vinter eller nästa höst.