Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering och rekommendation vid köp  (läst 1590 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad oskar1321

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dimensionering och rekommendation vid köp
« skrivet: 08 maj 2021, 20:41:14 »
Vi (2 vuxna + 1 barn + 1 tillökning inom kort) bor i en 1,5-plansvilla på 160 kvm i Malmö, byggd 1977, med vattenburen värme (radiatorer). Uppvärming och varmvatten (med hjälp av en 13 år gammal CTC EcoEl-elpanna) ligger på ca 13000 kWh/år (hushållsel ej inräknad förstås). Jag funderar på att skaffa luft-vattenvärmepump och har fått två offerter, båda på ca 100000 kr efter ROT:

IVT AirX 407/AirModule E9
Nibe F2040-6/VVM 320

Dessa är ju ganska likvärdiga. Finns det några fördelar/nackdelar med respektive variant? Nuvarande elpanna har ju några år kvar, så egentligen hade jag velat docka en (billigare) LVVP men det blir nog knepigt att få den och pannan att samarbeta. Angående dimensionering av värmepump: räcker effekten (IVT nominell 7kW, Nibe 6kW)? Räknar man enbart på kvm blir rekommendationen oftast minst 8kW. Men det måste vara mer korrekt att räkna på årsförbrukningen? Och ännu bättre att även ta i beaktning effektbehovet vid det tillfälle man förbrukar som mest, eller har jag fått detta om bakfoten? Januari 2021 förbrukade vi 2535 kWh.

Oskar

Utloggad Zebrano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionering och rekommendation vid köp
« Svar #1 skrivet: 09 maj 2021, 10:37:14 »
Jag hade själv gärna adderat en VP till befintlig pelletspanna men det fick bli ett helt nytt system.
Det finns en bra CTC-installatör utanför Anderslöv som säkert kan svara på om ert befintliga system är användbart.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Dimensionering och rekommendation vid köp
« Svar #2 skrivet: 09 maj 2021, 10:52:44 »
Malmö har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -10,2 °C. Vilken framledningstemperatur från pannan till radiatorerna behövs då för att hålla 20 - 21 °C inne? Är radiatorerna stora och kraftiga eller små och tunna? Värmepumpar arbetar med lägre temperaturer än t.ex. olje-, gas- och elpannor. Verkningsgraden i värmepumpen minskar med ökande framledningstemperatur.

Jag får inte ihop kalkylen om man räknar bara 13.000 kWh per år för uppvärmning och varmvatten och jämför det en kalkyl baserad på effekt per kvadratmeter. Med bara 13.000 kWh skulle en frånluftsvärmepump för nybyggda hus också passa bra och det känns lite väl bra för att vara sant. Vad är den totala årsförbrukningen med hushålls-el? Är det FTX ventilation?
« Senast ändrad: 09 maj 2021, 10:54:38 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionering och rekommendation vid köp
« Svar #3 skrivet: 19 september 2021, 22:33:06 »
OSCAR 1321 - vad blev det, blev du nöjd?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!