Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Braskaminer  (läst 6706 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bajen121

  • Gäst
bajen121
Braskaminer
« skrivet: 17 november 2004, 09:10:00 »
En polare till mig har en ny braskamin, och eldar mycket i den. Han eldar hela dagarna men får inte upp mer än max 23 grader. Själv haj jag inga problem att komma upp i 27-29 grader.

Vad kan felet vara?

Utloggad p1sson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hallstavik
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Braskaminer
« Svar #1 skrivet: 17 november 2004, 09:59:04 »
mer info plz  :)
villa 161m2 från 83, Steca 603 solautomatik, solfångare ca 20m2, poolsolfångare 20m2,ctc ecoel+ air 7,9 ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 tankar solvärme och värmepumps värme till pool .växlar in solfångar värme i ecoel panna

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Braskaminer
« Svar #2 skrivet: 17 november 2004, 12:37:16 »
om man har för mycke tilluft till kaminten så går mer värme ut genom skorstenen.

jag har en kompis som har kamin & han får otroligt varmt i det rum kaminen står i, men har svårt att få luften att sprida sig.
Jag har kamin & jag får inte så varmt, men jag får varmt i flera rum, tack vare att jag inte stänger in luften då jag har trapphuset i samma rum.

storlek på kamin & hus spelar roll + hur isolerat det är
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
Re:Braskaminer
« Svar #3 skrivet: 17 november 2004, 21:24:35 »
Var tar han tilluften till kaminen - på många moderna kaminer tror jag att man kan dra in ett rör utifrån med tilluften - så att den går direkt in i förbränningen utan att kyla huset...

Utloggad bajen121

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Re:Braskaminer
« Svar #4 skrivet: 19 november 2004, 10:52:14 »
Jag frågade honom var han tar sin luft ifrån. Och han var osäker själv. Kan det vara så att inte tar någon luft utifrån. Han har pratat om att göra ett hål under kaminen.
Kaminen står placerad mot en yttervägg, kan detta spela in?

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Braskaminer
« Svar #5 skrivet: 19 november 2004, 16:56:45 »
Jag frågade honom var han tar sin luft ifrån. Och han var osäker själv. Kan det vara så att inte tar någon luft utifrån. Han har pratat om att göra ett hål under kaminen.
Kaminen står placerad mot en yttervägg, kan detta spela in?

gör han ett hål under kaminen så läckar den kalla lufetn ut i huset.
har man det inte från fabrik ska man inte försöka fixa till det, tror jag.

Men allt annat vi frågat om då? hur stort hus har han?
& det där om värman ökar i andra rum eller bara detta.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad bajen121

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Re:Braskaminer
« Svar #6 skrivet: 22 november 2004, 10:23:03 »
Han har ett 70-talshus. Hur isoleringen ser ut i huset har jag ingen aning om.

Det blir endast varmt i det rummet som kaminen står. I princip ingen varmluft sprider sig till dom andra rummen.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Braskaminer
« Svar #7 skrivet: 22 november 2004, 12:14:40 »
Jag har läst någonstans att man ska försöka flytta luften från det kallaste rumet till det varmaste rumet med en fläckt, då kommer det bli ett undetryck där & den varma luften kommer dit genom "dörrarna"
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Braskaminer
« Svar #8 skrivet: 22 november 2004, 13:35:22 »
bajen121
Gissar på att det beror på att man tar förbränningsdluften till kaminen från resten av huset. Då blir ju luftströmmen mot kamminen. Viss luftrörelse har man ändå iofs.

Öppna ett fönster nära kamminen ett tag sprider värmen sig bättre då???
Skulle tro det!
Men det är svårt att få spontan värmespridning mellan flera rum värmen bildar ett lock upp mot taket.
i tvåvåningshus borde det funka bra (varm luft vill uppåt) men även där är det svårt. Troligen pga av brist på förbränningsluft och att viss del tas från övre våningen
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Braskaminer
« Svar #9 skrivet: 02 december 2004, 18:45:16 »
Vi har haft en braskamin (typ spisinsta = plåtlåda med glasdörrar) i källarenoch tyckte att den gör viss nytta på hösten, innan vi körde igång värmen.

Lite senare pÃ¥ Ã¥ret - 2 grader ut - kunde den efter flera timmars  eldning skrämma upp tempen frÃ¥n 15 i gillestugan till 19  , varvid vi dock släpper ut en del god värme i trapphuset

Nu med värmepumpem eldar vi ganska sällan i braskaminen, men har för avsilt att göra så för att torka upp delar av skorstenen.
På sommarn kan den vara bra att ha för att via eldning ventilera källaren - kanske.

Som hjälpvärmekälla om vp:n skulle krångla har den väl liten kapacitet - dessutom skall den ha mycket tillsyn för att elden ska hållas vid liv

En kakelugn hade varit bra att ha .. fast den lär kosta lika mycket som en vp-anläggning utan hål.
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Braskaminer
« Svar #10 skrivet: 02 december 2004, 19:19:53 »
En kakelugn hade varit bra att ha .. fast den lär kosta lika mycket som en vp-anläggning utan hål.

Kakelugnar är suveräna! Bjässen som vi har i salen är 2,5m hög och nästan en meter bred. För tre Ã¥r sedan, 16 minus ute och hÃ¥l i oljepannan, naturligtvis pÃ¥ en fredagskväll. Tillsammans med vedspisen i köket höll vi en dräglig temp pÃ¥ ca 17 i undervÃ¥ningen och 20 i övervÃ¥ningen vid -16 ute. 220m2 kalkstenshus!  ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!