Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: felbyggda hus..  (läst 2015 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
felbyggda hus..
« skrivet: 19 februari 2011, 08:05:37 »
hi undrar hur många av er som sitter med knäppa tekniska lösningar i huset...
jag har en grej som jag retar mig som fan

killen som byggt mitt vattensystem måste ha vare idiot minst,In vattnet kommer upp i källaren i garaget mot en ytter vägg ..fel nr 1
sen har snillena dragit in kommande vatten frÃ¥n vatten mätaren rakt upp efter ytter väggen Ã¥ genom plattan gissar att sockeln pÃ¥ plattan är isolerad ca 5 cm  fel nr 2

följden blir att mitt system blir jävligt köldkänsligt räcker med några kalla dar så slår kölden in i plattan å vattnet fryser...hur fan kan man få bygga på detta sätt ?
en ren idiot ser ju att det knappast kommer att funka...

funderar allvarligt pÃ¥ att riva ut skiten Ã¥ göra nytt...flyttar jag in kommande vatten 3m sitter det mitt i kÃ¥ken Ã¥ mot en inner vägg ...dÃ¥ bör det bli  100% bättre

handlar ju trots allt bara om att flytta ett 22 mm kopparrör ca 5m alt som allt..



« Senast ändrad: 19 februari 2011, 08:15:50 av Dr Chun-Lan »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: felbyggda hus..
« Svar #1 skrivet: 19 februari 2011, 09:04:22 »
Den som drog vattnet gick väl efter ritningarna, så det är väl den som utfört ritningarna som ska "hängas". Och fans det inga ritningar är det väl byggherren som ska "hängas".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: felbyggda hus..
« Svar #2 skrivet: 19 februari 2011, 09:39:18 »
Hej
joo så är det ju men lika fullt så verkar det va den sämsta placeringen som e möjlig..
eller nä finns en till.... utan på garage väggen...

Utloggad GregS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: felbyggda hus..
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2011, 08:54:26 »
Har väl en sån grej på gäststugan..om inte fler...
Bygget, sutturäng, har en övervåning som skjuter ut ca 1.5-2 meter åt ena hållet jmf grunden.
Det är balkarna som ovanvåningen är byggd på, som sticker ut dessa 1.5-2 meter.
Det roliga/tråkiga är att det är rätt oisolerat underifrån med en härlig vindtunnel därunder
och detta fantastiska yta har de placerat badrummet i.
Alltså svinkallt på badrumsgolvet!!!
Sen har de placerat vvberedare, avloppspump på nedervåningen i "vardagsrummet".
Inget avlopp eller fuktspärrar där inte!!
Vidare är värmen, LL-pumpens inomhusdel, placerad på nedrevåningen på ett sätt så minimalt
med varmluft stiger och därmed är det kanske 10-12 grader på ovanvåningen.

Har hört att gäststugan kostade 450000 att bygga för ca 4 år sen.
Wow säger jag bara!
IVT GL C5, 100 borrat, värmer 145kvm 1-plan norr om Stockholm.
Förbr 2010(kWh inkl hh-el): Nov: 1794, Sept: 875, Aug: 621, Jul: 708, Jun: 589, Maj: 838, Apr: 1044 Drifttimmar(ca): VP 21300h, Tillskott 670h
Drifttimmar(ca 20120909): VP 25708h, Tillskott 796h

Utloggad scoutman

  • Hemmapysslare som gillar ved & VP. Bo pÃ¥ landet är bäst!!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bor i Schtaaaaan, fast pÃ¥ landet förstÃ¥ss!!
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Höst=fiske, jakt samt bygger förrÃ¥d.
SV: felbyggda hus..
« Svar #4 skrivet: 21 februari 2011, 09:57:22 »
I mitt förra hus skulle jag montera in en kaminskorsten tillsammans med en hantverkare. Vi gjorde hål i innertak/golv till övervåningen när snickarn lyfte huvudet & skulle se hur det såg ut sa han till sin förvåning, "så hör ska det inte se ut, men det funkar" Sc:,h när vi gjorde håltagning till yttertaket sa han "så här ska det inte se ut, men det funkar" Sc:,h & sa även att det är ett varv för lite reglar......Vad det betydde exakt vet jag inte eftersom jag inte var särskilt intresserad av huskonstruktion då.

När vi flyttade till nuvvarande hus så hade vi ett flyttkalas för barnen & de gamla grannarna som kom till oss i nya huset (de hade likadana fristående bostadsrättsvillor) sa "vilken kvalitetsskillnad" till fördel för vårt nuvvarande hus.

Träffat endel hantverkare främst genom jobbet de antyder att hus från 60talet & äldre var mkt välbyggda med inte så täta, 70-80talet exprimenterades det en hel det till bekostnad av kvalité, samt att huset blev tätare på 70-80talet & ventilation hängde inte riktigt med.
Om ni håller med vet jag ej men jag tycker att det ligger lite i de resonemangen.
Myresjöhus 1998 enplans i AC län 157  kvm inkl. vidbyggt garage med 2 sovrum hobbydel & en liten toa. Wirsbo golvvärme hela boytan. Kedddy minette 10kw kamin. From 091006  Nibe F1245-6, 2*300 m jordvärme ukv 100. VP klarar ca -30 utan tillsats. F-ventilation: Östberg IFK 140, installerad 2009. 2 vuxna 3 barn.  MÃ¥l: Max 12000kwh totalförbrukning. Kyl, frys & induktionsspis 18/11-10, diskmaskin vt-10 torkskÃ¥p -98, samt tm & torktumlare vt-06. Frysbox -99? Ca 80%  LED/LE-lampor. Minst: 9 disk/v. 9 tvättar/v. tork 2ggr/v. 12 kvm gäststuga med direktel värms upp nÃ¥gra ggr/vinter.
Ã…r 0: 23300kwh med FLVP ES 480, + ca 7 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,0
Ã…r 1: 14490kwh. Med  VP Nibe 1245-6,  + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +2,3
Ã…r 2: 13416kwh, + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +3,3
Ã…r 3: 12385kwh + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,4

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: felbyggda hus..
« Svar #5 skrivet: 21 februari 2011, 11:05:28 »
Om han uttryckte sig "ett varv för lite reglar" kan man ju undra om han över huvud taget var en snickare.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad scoutman

  • Hemmapysslare som gillar ved & VP. Bo pÃ¥ landet är bäst!!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bor i Schtaaaaan, fast pÃ¥ landet förstÃ¥ss!!
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Höst=fiske, jakt samt bygger förrÃ¥d.
SV: felbyggda hus..
« Svar #6 skrivet: 21 februari 2011, 12:29:06 »
Hmh ;)
Myresjöhus 1998 enplans i AC län 157  kvm inkl. vidbyggt garage med 2 sovrum hobbydel & en liten toa. Wirsbo golvvärme hela boytan. Kedddy minette 10kw kamin. From 091006  Nibe F1245-6, 2*300 m jordvärme ukv 100. VP klarar ca -30 utan tillsats. F-ventilation: Östberg IFK 140, installerad 2009. 2 vuxna 3 barn.  MÃ¥l: Max 12000kwh totalförbrukning. Kyl, frys & induktionsspis 18/11-10, diskmaskin vt-10 torkskÃ¥p -98, samt tm & torktumlare vt-06. Frysbox -99? Ca 80%  LED/LE-lampor. Minst: 9 disk/v. 9 tvättar/v. tork 2ggr/v. 12 kvm gäststuga med direktel värms upp nÃ¥gra ggr/vinter.
Ã…r 0: 23300kwh med FLVP ES 480, + ca 7 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,0
Ã…r 1: 14490kwh. Med  VP Nibe 1245-6,  + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +2,3
Ã…r 2: 13416kwh, + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +3,3
Ã…r 3: 12385kwh + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,4

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: felbyggda hus..
« Svar #7 skrivet: 21 februari 2011, 13:00:32 »
Träffat endel hantverkare främst genom jobbet de antyder att hus från 60talet & äldre var mkt välbyggda med inte så täta, 70-80talet exprimenterades det en hel det till bekostnad av kvalité, samt att huset blev tätare på 70-80talet & ventilation hängde inte riktigt med.
Om ni håller med vet jag ej men jag tycker att det ligger lite i de resonemangen.

Det fanns gott om mindre välbyggda hus förr i tiden också. Men de rena fuskbyggen som är äldre än från 70-talet är sedan länge rivna och bortglömda idag, det är bara de någotsånär goda exemplen på forna dagars byggkvalitet som finns bevarade.

Rent allmänt kan man säga att hus som är byggda under högkonjunktur- och byggruschperioder oftast är sämre än de som har kommit till i tider med lågkonjunktur i byggbranschen. När det är byggrusch hinner ingen med att konstruera och projektera grundligt, och det är brist på arbetskraft så arbetet kan vara utfört av vilken klåpare som helst som byggherren har råkat få tag på. Lågkonjunkturbyggen lider inte av de problemen, och de mindre duktiga hantverkarna försvinner från branschen under sådana perioder.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!