Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny unik världsnyhet!  (läst 43188 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #135 skrivet: 06 september 2006, 18:23:48 »
Själv skulle jag hellre ha en pump som ligger pÃ¥ 2-8 kW för 39050:-.  Dvs halvera allt...  *vinkar*
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #136 skrivet: 06 september 2006, 18:35:47 »
Dessutom, egentligen går det juh inte att jämföra 1320 och 1250. 1320 har dubbla kompressorer och är väl egentligen ämnad för större fastigheter, typ hyreshus medans 1250 är riktad till enfamiljsvillor, allt från småa till ganska stora.... Sc:,h
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #137 skrivet: 06 september 2006, 18:39:08 »
medans 1250 är riktad till enfamiljsvillor, allt från småa till ganska stora.... Sc:,h
Stora eller smÃ¥ spelar mindre roll... bara de är välbärgade...  *roflmao*
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #138 skrivet: 06 september 2006, 23:45:59 »
Tja ska bli skoj att se hur 1320 går nu i vinter ganska skoj styr på den massa givare och funktioner loggar alla temperaturer på aktuell kopressor i larmlistan vid larm mm
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Mustang06

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #139 skrivet: 07 september 2006, 05:16:55 »
Har inte orkat lasa alla inlaggen i detta arende, och kan nara nog ingenting om varmepumpar men - jobbar pa det foretag som formodligen ar bast i varlden pa frekvensstyrning och elmotorer...

En inverter ska banne mig vara felfri, elektroniken kan inte vara nagot problem i den snalla miljo som en VP lever i. Och motorn och kompressorn maste ma mycket battre av varvtalsstyrning - de far en mycket skonsam mjukstart och far ga i varierande varvtal och belastning vilket ar gynnsamt for livslangden.

Jag tycker det later helt ratt med den har utvecklingen (och skapar ytterligare en ny marknad for vara produkter!!! ;D)
Nybygge, 2-plans trahus om 210 kvm
Siktar pa att slanga ut standard FLVP'n!!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #140 skrivet: 08 september 2006, 08:51:04 »
jobbar pa det foretag som formodligen ar bast i varlden pa frekvensstyrning och elmotorer...

Utmärkt! Vad kan man räkna med för verkningsgrad? Hur varierar kompressormotorns verkningsgrad när frekvensen ändras frÃ¥n "normalfrekvensen"? Jag undrar om det kommer till förluster som vi som inte är i branschen inte tänker pÃ¥ som äter upp en del eller allt av vinsten. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mustang06

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #141 skrivet: 18 september 2006, 21:00:30 »
Faktiskt en mycket rimlig fraga om verkningsgrad, och gar inte att besvara utan att veta mycket val hur man ska jamfora. Formodligen sa far du hogre forluster i invertern men battre verkningsgrad i sjalva varmepumpen. Inverterns forluster blir huvudsakligen till varme, sa beroende pa var varmepumpen star placerad avgors val om det har betydelse eller ej. Om den hjalper till att varma tvattstugan sa gor det ju inte sa mycket...

Jag bor kanske lagga till att jag absolut tror att frekvensstyrning ar ratt, och att alla varmepumpar byggs sa inom sag 5 ar. Dock tyckte jag att prisskillnaden idag later orimlig. Den lilla besparing man gors ats idag helt upp av rantekostnaden pa att den frekvensstyrda varmepumpen kostar skjortan.
Nybygge, 2-plans trahus om 210 kvm
Siktar pa att slanga ut standard FLVP'n!!

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #142 skrivet: 19 september 2006, 11:08:59 »
...
Inverterns forluster blir huvudsakligen till varme, sa beroende pa var varmepumpen star placerad avgors val om det har betydelse eller ej. Om den hjalper till att varma tvattstugan sa gor det ju inte sa mycket...

IVT'n kyler invertern mha inkommande brine, så delvis tar man tillvara den.
Säkert samma här.
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad elektro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #143 skrivet: 29 september 2006, 00:14:46 »
Det var någon som undrade vad IVT har för kompressor, C11.
IVT körde rätt många i bingen under förra året, tekniken är ny så det är ju självklart. Men har IVT haft problem så har dem andra det ock (NIBE, THERMIA m.fl).

Det som vi konsumenter får vara med och betala för är mindre spikar på el-nätet. Elbolag har idag "problem" påstår dem med "störningar" på el-nätet. Om varvtalsstyrning finns ger det mindre störningar.

Min fundering är varför skall detta vara argument frÃ¥n värmepumpbolagen  Sc:,h

Min slutkommentar är, köp Rickards loggutrustning, mät temperaturer och analysera, ställ därefter in den gamla pumpen. Och jag kan garantera att det leder till att man kan minska på start/stop samt få en kontroll över innetemperaturen vilket ger behagligt klimat.
Det blir billigast och roligast med loggern.

/elektro *vinkar*
Installerat IVT C11 2006-05-30, borrat 190m. Stenhus, 300kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!