Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny unik världsnyhet!  (läst 43188 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erkki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vasa
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #90 skrivet: 01 februari 2006, 15:47:41 »
Vid dimensionering av VP är värmeväxlarna en mycket vital del avdesignen. Dessa är dimensionerade efter maxeffekt. Har man mindre effekt ur en varvtalsstyrd VP borde man kunna dra nytta av de minskade köldmedieflödet i de då sett relativt sett större värmeväxlarna.  Och därigenom minska kondenseringstemperatur, och öka förågningstemperaturen. Det borde resultera i bättre COP då vvx är "överdimensionerade" vid dellast.

Sfinx, kräver detta en annorlunda design av expansionsventilen också för att fungera optimalt?

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #91 skrivet: 01 februari 2006, 16:23:20 »
[Sfinx, kräver detta en annorlunda design av expansionsventilen också för att fungera optimalt?
Annorlunda mot vadå? Det är väl en ganska vanlig design i VP? Men vem vet, kanske någon tillverkare har någon patenterad specialare som är oöverträffad.

Och "överdimensionerad" är kanske inte rätt benämning. I varje värmeväxlare har man en temperaturdifferans. Men större = dyrare värmeväxlare minskar den diffen. Kostnaden vägs mot nyttan när man väljer vvx för maxeffekt. En dimensioneringspunkt. Fördelen på dellast blir ju då att man får en större värmeväxlare per kw än vid maxlast. Oavsett dimensionerade temperaturer vid maxlast blir det alltid bättre värmeväxling på dellast. En oändligt stor värmeväxlare har en givetvis oändligt liten tempdiff. Förbättringspotentialen hänger på hur befintliga värmeväxlare är designade.



Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #92 skrivet: 02 februari 2006, 12:23:15 »
Någon som hört om nibe har några tankar på att köra dena maskin på någon annan sopa?
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #93 skrivet: 22 mars 2006, 18:38:44 »
Vill bara ta upp en avsomnad tråd med lite nya vinklar.

Enligt rykten så lanserar nu IVT en varvtalsstyrd berg/mark värme pump som är varvtalsstyrd. Den ska köras från 4 till 12 kw ( men kan pressas till högre effekt) och ska klara uppvärmningen utan tillskott.
Både pumpar och kompressor varvtalsstyrs, kompressorn är en scroll.
Gasen är 407.
Elpatron enart för nödkörning.
Efter vad jag hör nu ute på visning för dom "egna"
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad bono

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #94 skrivet: 22 mars 2006, 21:08:09 »
Ja, så är det förstås - de bevakar ängsligt varandra och kommer ett företag med en verklig eller förment nyhet/förbättring så måste de andra strax följa efter för att inte verka efterblivna.
Nibe 1230-10 startad november 2005, hål i berget 200 m tot. Välventilerat trähus i Nacka 1920-tal, ca 170 kvm (utbyggnadsplaner). Tidigare ca 30 000 kwh + 1,5 kbm olja

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #95 skrivet: 22 mars 2006, 21:18:19 »
Ja, så är det förstås - de bevakar ängsligt varandra och kommer ett företag med en verklig eller förment nyhet/förbättring så måste de andra strax följa efter för att inte verka efterblivna.

Men Thermia var först... fast snart kommer väl en till varvtalsstyrd från dom... lite udda med två stycken unika nyheter.. Sc:,h
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad wazza

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gotta know!
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #96 skrivet: 26 mars 2006, 23:40:00 »
Fick erbjudande om installation av IVT's varvtalsstyrda. Ingen jättebra deal för en testinstallation, så jag hoppade över. Blev riktigt misstänksam över supporten.
Skulle klara 16 kW pÃ¥ enbart kompressordrift. Hoppas bara att de lyckas göra en bättre styr bara sÃ¥ att man kan använda frekvensstyrningens fördelar. Prisindikation 10-15 ksek över vanliga greenline HT Plus. Skulle inte vilja vara bland de första skarpa installerade 100.  :(
Kompressorn är nästa stegs Mitsubishi scroll, inte dum alls.

140 m2 byggt 1939, tilläggsisolerad fasad och vind.
Thermia Optimum TWS 8 och 145 meter aktiv borra.
Carrier SilenTech 42HQV035R+38VYX035R till garaget

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #97 skrivet: 27 mars 2006, 08:19:50 »
Fördelarna med en varvtalsstyrd VP är rätt uppenbara om det fungerar.
Växlare dimensionerade för uppemot 20kw ger rätt bra COP vid 7-8 kw´s drift.
Utan eltillskot kan den säkras 16amp. Vid uppstart kräver blir det inga höga startströmmar.
Med varvtalsreglerade c-pumpar inget onödig ström till dem. Acktankar/arbetstankar blir onödiga. En modell täcker in hela villasegmentet.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #98 skrivet: 28 mars 2006, 23:53:39 »
Borde kunna bli en jättehit om tekniken fungerar med god livslängd och om man når ett effektförhande av 2:1.
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad andreashj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #99 skrivet: 29 mars 2006, 09:51:21 »
Vill bara ta upp en avsomnad tråd med lite nya vinklar.

Enligt rykten så lanserar nu IVT en varvtalsstyrd berg/mark värme pump som är varvtalsstyrd. Den ska köras från 4 till 12 kw ( men kan pressas till högre effekt) och ska klara uppvärmningen utan tillskott.
Både pumpar och kompressor varvtalsstyrs, kompressorn är en scroll.
Gasen är 407.
Elpatron enart för nödkörning.
Efter vad jag hör nu ute på visning för dom "egna"

Fick detta bekräftat av en IVT ÅF som var i Västerås på visning av den nya mirakelmaskinen i förra veckan.

/A
IVT HT+ C9, bypass, 170 m aktivt, Stockholm.
130 kvm med radiatorer och 40 kvm golvvärme (suterrängplan). Hus i lättbetong från 50-talet.

Utloggad Erkki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vasa
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #100 skrivet: 02 april 2006, 14:13:55 »
Är det nån som har koll på vilken kompressor IVT använder sig av i de här nya pumparna?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #101 skrivet: 02 april 2006, 23:01:09 »
Att kunna övervarva vid sträng kyla skulle va toppen. Sparar elnätet och ägarens plÃ¥nbok  Thumbsup

Tur att saker o ting inte är statiskt som tex i gamla Östtyskland... DÃ¥ hade vi alla suttit med Trabanter  :o knUp huvuddunk
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad bjerkas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #102 skrivet: 28 april 2006, 23:51:18 »
Världsnyhet är det ju inte direkt, finns redan och har funnits i 10år.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #103 skrivet: 29 april 2006, 11:16:27 »
För er som vill testa så kostar en frekvensstyrning till en vanlig VP runt tio tusen och med en tempgivare ute är det bara att köra.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Hilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #104 skrivet: 29 april 2006, 21:45:45 »
Hej på er.

Vaför kan man inte överdimensionera motorn i stället för att varvtalsstyra vp
om nu motorn ger läre värkningsgrad vid högre/lägre hz än 50 kan man inte ha en växellåda typ rem johan istället motorn drar väl inte mer stöm än det jobb den utför :-\

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!