0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har en Daikin installerad 2007. Den har de senaste två åren kostat mig ca 15000 sek i reperationskostnader, ex flödesvakt och cirkulationspump. Under vintern tycker jag att det gått mycket el men inte funderat mer på det. För någon månad sedan slutade utedelen att fungera. Reperatören konstaterar läckage av köldmedie, det läcker ut fortare än han kan fylla på. Daikin bytte styrsystem vid 2013 vilket gör att min reparerade innedel inte kan kopplas ihop med en ny utedel, jag behöver byta ut min 9 år gamla värmepump mot ett helt nytt system. Det är ganska mycket kortare tid än jag räknat med.Jag håller inte Daikins kvalitet högt, inte heller deras kundservice.
Finns det ingen lösning att koppla ny utedel mot äldre innedel ?
Skador på cirkulationspumpar och flödesvakter är I de flesta fallen (ej alla) att härleda till magnetit I systemet och beror oftast på att installatören har slarvat med renspolning av radiatorkretsen. Vej ej anledningen till problem just I ditt fall men så ser vår erfarenhet ut.Om så är fallet så är det fel att skylla en bristfällig installation på tillverkaren.Att styrsystemet byttes ut 2012 stammer men beroende på storlek av utomhusenheten så kan vi ha kvar gamla utedelar I lager I fabriken. Vänligen återkom med exakt beteckning på din utomhusenhet så kan vi kontrollera om det går att ordna fram en ny utomhusenhet så hela systemet slipper bytas ut.MvhDaikin
Vad är det som gör att det inte går att laga din ute del den är ju bara 9 år gammal och där cirkulerar inget vatten så ev magnetit ska vara inblandat i felet ?
Det är läckage av köldmedie, det läcker ut fortare än det går att fylla på. Läckaget är spårat till utedelen av servicekille.
Jag har varit i kontakt med er supportavdelning, de skulle återkomma om de hade någon annan lösning till mig men tyvärr inte återkommit.Du får gärna göra ett försök, min utedel heter ERYQ007ACV3. Kan du med din erfarenhet (eller någon annan av er forumrävar ) svara på om det är lönt att lödda/laga själva "flänspaketet"
Din utedel finns inte längre i lager. Dock så går hela växlaren att köpa som en reservdel, finns 3 st. i lager på huvudlagret. Den är inte så dyr så denna reparation bör inte kosta alltför mycket./Daikin
Den del som ser ut som en bilkylare är "växlaren".Så ja, om man byter den skall det vara OK.
Finns det förångare i lager? om det finns det så tycker jag du skall fråga din reparatör varför han inte har kollat upp det? Om han hävdar att det läcker ut fortare än vad han fyller på så borde det helt klart höras var det läcker och om det läcker i växlaren så borde du ha så mycket "bubblande" i radiatosystemet så du skulle reagerat på det.
Men Sigge Nu tycker jag inte du är helt rättvis Du skriver att installatören säger glöm det ! Har ni överhuvudtaget pratat med tillverkaren ?Min installatör har installerat Daikin sen gud vet när. Första Luft Luft pumpen han installerade åt mig måste ha varit runt 2004 iallafall, han har installerat tre åt min tidigare firma, så han har hållit på länge och kör bara Daikin, Det var han som kollade upp mitt garantidatum. Han är mycket tillmötesgående och engagerad så när han säger glöm det så förutsätter jag att han har kollat upp saker och ting.Sen en intressant grej Vart går gränsen för inköpta produkter och garanti åtaganden För att hålla en kund nöjd Garantiåtagande är solklart datumet gäller, men sen har vi nått som heter goodwill här kommer sånt som är lite i gråzonen och det tycker jag detta är (Nu är jag ju partisk i frågan iof). Det som gått sönder är en inbyggd detalj utan rörliga delar, dvs kunden kan inte ha haft sönder den. Den var monterad från fabrik så det är inget snack om att kunden kan monterat den fel, Detaljen sitter i en väl definierad miljö som är enkel att räkna livslängd på. Så antingen har jag fått en defekt del från tillverkare eller så har man designat delen för en kort livslängd.Så defekt del från fabrik = GoodwillMedveten eller omedveten design för livslängd på 5 år = Dålig kvalitet.Du valde ett kvalitets märke när du köpte din värmepump ,det va rätt Allt! Som tillverkas kan det bli fel på , därför har vi hemförsäkringar Som hjälper oss villa ägare när oturen vart framme.Visst är det så och sen är det ju kul att köpa nya grejer också.Mitt råd är att så fort du kan kontakta tillverkaren personligen och Fråga där , För Sigge det är kvalitet på Daikins produkter , Luft Luft pumpar (AC) ja det tror jag, Luft-vatten not so sure Cocacola
Det är väl just sånt har som är problemet med produkter som inte har support till slutkund har man en dålig inte intresserad åf då blir det som det blir. Nu finns det ju en representant från Daikin på forumet som säkert hoppar in i diskussionen. Men har garantin gått ut så gäller den ju inte längre och hur lång garanti produkten har brukar man få info om även före köpet och 5 års garanti är mera än de flesta har.
Om jag har fattat det rätt så gick den sönder innan garantin gick ut, men felet konstaterades inte förr än efter? Pratade du med någon reparatör i somras om problemet?
Du tycker alltså att 5 års garanti är ett tecken på dålig kvalitet ? Jag delar inte din uppfattning ! Exakt vad är det som gått sönder? Är det gummiblåsan i Expansionskärlet ? Eller är det värmeväxlaren ( kondensorn) som läcker ?
Nej tyvärr gjorde jag inte det, Det är ju alltid lättare att förstå felet i efterhand sen har pumpen gått så lite under sommaren.