0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Och så ett begrepp jag inte fattar RAMPTID öppen/stängd, någon som kan förklara!
1) Motståndet mot värmeöverföringen i borrhålet ligger till stor del i nära slangen. Går pumpen långa tider hinner den kyla ner närområdet vilket ger lägre medeltemperatur på ingående köldbärare jämfört med korta gångtider. Det kostar i COP. Det blir en liknande effekt på radiatorsidan. Pumpen måste i snitt arbeta mot en något högre temperatur för att radiatorerna skall avge samma medeleffekt. Tänk dig fallet att kopplingsdifferensen ökas så att tillslagstemperaturen för pumpen hamnar strax över rumstemperatur. Det tar då mycket lång tid för radiatorerna att svalna. Det innebär att när pumpen går måste den, för att radiatorerna skall kunna tillföra den medeleffekt som behövs för att hålla huset varmt, hålla radiatorerna så varma att medeltemperaturen som pumpen arbetar mot blir högre.  2) Det är helt riktigt att det externa flödet skall vara högre än det interna. Vad som händer om den externa går för fort hoppas jag följande tankeexperiment förklarar. Antag att vi i utgångsläget har samma flöde i den interna och externa kretsen och 40 grader på utgående värmebärare och 30 grader in. Det blir naturligtvis samma temperaturer till och från radiatorerna i och med att det inte är något flöde i by-passen. Nu ökas farten på det externa flödet så att det blir mycket högt medan det interna flödet är oförändrat. Fram- och returtemperatur för radiatorkretsen blir då bägge ungefär 35 grader. Värmebäraren in till pumpen blir 35 grader och i och med att det interna flödet är oförändrat måste utgående värmebärare bli 45 grader (pumpens effekt minskar med ökande temperatur så det stämmer inte helt). Det 45 gradiga vattnet blandas sedan med det stora by-passflödet. Pumpen måste alltså värma vattnet 5 grader högre än i utgångsfallet för att huset skall tillföras samma effekt. Det försämrar COP plus att cirkulationspumpen drar mer el.
Varför tank med förrådsberedare? Är det brist på varmvatten? Jag trodde en 9 kW pump gjorde varmvatten i ungefär samma takt som man duschade bort det.
Om jag skaffar en aku-tank för att få pumpen att gå mer sällan kan jag väl tänka på samma sätt när det gäller VV. Mitt varmvatten håller c:a 4grader på vintern. Det förvärmda vattnet som kommer in i VP'n när man spolar varmvatten sänker ju inte beredartemperaturen lika fort.
Enligt grafen tillverkas tappvarmvatten inte vid varje start, jag tror det är en äldre lösning du refererar till.
Med en större pump, får man rejält mycket högre snittemp på brine in! Inte vid idiotkyla då blir det kontinuerlig drift och därmed låg temp på brine.Men har man en liten pump då är det ofta kontinuerlig drift och därmed låg temp på brine, till det kommer dyr elpatrondrift vid kyla!!
Vid normal temp värms brine till borrans temp under stopptiden, även borran återhämtar sig nog en del.Vid pumpstart har man rejält förhöjd temp, det "första" varvet för brine. Men en förhöjd temp kvartsår under längre tid än så!! Det ökar COP.
Stopp stopp,Vad menar du?Kan man ställa in VP'n så att den alltid gör VV i slutet av uppvärmningscykeln?Jag som trodde jag hade järnkoll på manualen./pen15en
Roland.Vilken styr har du.
I och med ht modellerna så ändrades varmvattenladdningen.Jag kommer inte ihåg exakt men tror att det går till så här.Gamla modellen: Styrs enbart på gt3 startar på 42.5gr. stannar på 47.5 (börvärde 45gr. 5gr. hysteres)Efter värmedrift så växlar den över till vv drift om tempen ligger under 47.5 i beredaren.HT modellen: startar på gt3 men stannar på gt9. Börvärde på gt3 är 51gr.Går ej över till varmvattendrift från värme om beredaren ligger över börvärdet.