Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För lite köldmedie?  (läst 3576 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lulegurra

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar verkligen min värmepump!!! :)
För lite köldmedie?
« skrivet: 11 september 2011, 11:10:02 »
Har startat upp en jordvärmepump som stått 1år. Det bubblar i synglaset, men den ger mycket bra med värme. Kan det vara för lite köldmedium? Kan det vara skadligt för kompressorn att köra ändå? Tänkte köra nån vecka och kolla så den funkar bra i övrigt innan jag ev fyller på, kollar upp vad det är. Det är en scrollkompressor och värmepumpen är från 1998.

« Senast ändrad: 11 september 2011, 12:41:15 av lulegurra »
Norrbottensgård utanför Luleå Jordvärme med med IMSE WebMaster Pro styrning + Nora 318 mot 2x500 liter med 2 x vv-slinga och 30m2 ved kan va bra om det blir kallt nån gång!

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: För lite köldmedie?
« Svar #1 skrivet: 12 september 2011, 02:07:02 »
Vad är det för köldmedie (R407C gissar jag)
Är det enstaka bubblor eller en ström an bubblor även efter flera minuter gångtid.
 
Mät hetgastemperaturen från kompressorn, temperaturen på brine in och ut på evaporatorn (och om möjligt trycket på sugledningen - dock kräver det oftast ingrepp i kylslingan om inte mätare sitter där redan)

hög temperatur på hetgasen skvallrar att evaporator-värmeväxlaren svälter på köldmedel vilket då indikerar brist på gas. bubbel i tittglaset behöver inte alltid betyda gasbrist utan kanske på att det brister i underkylning på kondensorn pga. dålig cirkulation eller het inkommande vatten - R407C behöver en temperaturspann på minst 5.5 grader C mellan in och utgång för att alla delar av gaserna den består av skall kondenseras, annars kan lite av den ännu icke kondenserade gasen följa med vidare ut i kondenstet och du ser bubblor.

Tredje alternativet är att systemet har luft i systemet - om du kyler röret innan den nÃ¥r tittglaset med kall trasa,/isbitar sÃ¥ att röret kyls med flera grader innan det nÃ¥r tittglaset och bubblorna fortfarande är kvar och utan att minska  sÃ¥ är risken stor att det är okondenserbara gaser (dvs. oftast luft) i systemet eller en ganska rejäl brist pÃ¥ köldmedie (dÃ¥ pratar vi inte om bubblor utan snarare en skumström)  - dock borde dÃ¥ ha en ganska onormalt hög hetgastemperatur bra bit övre 85 grader vid 55 grader varmvatten. 
 

Utloggad lulegurra

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar verkligen min värmepump!!! :)
SV: För lite köldmedie?
« Svar #2 skrivet: 12 september 2011, 08:22:53 »
Det är R407C och det kommer en ström av bubblor hela tiden. Det skummar till först sen ligger det helt stilla i synglaset i några sekunder sen skummar det igen och efter en liten stund så kommer det bubblor. Upplever att kompressorn låter annorlunda från början tills sen när bubblorna kommit igång.

Jag mätte hetgasen igÃ¥r och den gick upp till 95grader vid 55 ut pÃ¥ elementen. Ska mäta mer sen men nu i början pÃ¥ veckan ska jag jobba nästan dygnet runt. (kanske sparar ihop till en renovering av värmepumpen..  :( )

Det är finns luft i både köld och värmebärare. Men inte så mycket på varmasidan tror jag. Ska fixa bort detta. Jag startade upp v-pumpen för fösta gången i lördags kväll. Har i princip fått denna värmepump då han som hade den tidigare inte fått den att fungera då den bara löst ut på Hp-vakt hela tiden. Han hade nyss köpt huset och orkade inte fundera och köpte en ny. Smutsfiltret var helt igen stoppat och det var fullt med smuts i kondensorn.


Stort tack för hjälpen och mycket bra tips  :) Ska kolla vidare  :) Fast det verkar ju inte vara sÃ¥ lÃ¥vande dÃ¥ hetgasen vara sÃ¥ hög...  :(
Norrbottensgård utanför Luleå Jordvärme med med IMSE WebMaster Pro styrning + Nora 318 mot 2x500 liter med 2 x vv-slinga och 30m2 ved kan va bra om det blir kallt nån gång!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: För lite köldmedie?
« Svar #3 skrivet: 12 september 2011, 08:35:40 »
bubbel i tittglaset behöver inte alltid betyda gasbrist utan kanske på att det brister i underkylning på kondensorn pga. dålig cirkulation eller het inkommande vatten - R407C behöver en temperaturspann på minst 5.5 grader C mellan in och utgång för att alla delar av gaserna den består av skall kondenseras, annars kan lite av den ännu icke kondenserade gasen följa med vidare ut i kondenstet och du ser bubblor.

Intressant detta då vi har haft diskussioner om hur hög tempdiffen på värmebäraren över kondensorn ska vara.
En del hävdar att köldmediet alltid fullkondenserar även om tempdiffen är låg men du menar tvärtom?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: För lite köldmedie?
« Svar #4 skrivet: 12 september 2011, 12:51:21 »
CarlN:

Jag är amatör och inte en kylproffs med en bunt installationer och reparationer och felökningar i ryggen, och därmed kan ha fel, men min resonemang är följande:

Det beror på om vi pratar normaldrift eller felläge, också om vi pratar TXV eller kapillär som strypdon, nu vet jag inte vad som finns i just den här maskinen.

I normaldrift i en TXV-system har man tillräckligt med köldmedie för att väta hela evaporatorns inneryta och expansionsventilen (TXV)  trottlar ned flödet till lagom takt allt efter det hinner koka av och kompressorn kan hÃ¥lla upp trycket sÃ¥ att all gas tvingas att kondensera i kondensorn vid önskad temperatur.

Vid gasbrist så hinner det bli torrt och varmare långt innan sensorbulben för TXV på evaporatorns utgång och TXV öppnar för fullt för att försöka fylla på den saknade köldmediet och kompressorn upprätthåller inte trycket nog för att göra fullkondensering utan det hela liknar mera en kapillärrörstrypning med gasbubblor i kondensatet. Traditionellt vill man inte ha gasbubblor i kondensatet när det är TXV då bubblor ger vibrationer och ventilrörelser i TXV som sakta sliter ner den efter lång tid - dessutom är gas som passerar strypningen bortslösad kompressorarbete.

Kapillärrörstrypning sÃ¥ tillÃ¥ts det ofta att det bubblar en smula i kondensatet även innan strypningen dÃ¥ systemet oftast är kritiskt fyllt och beroende pÃ¥ driftfall (dvs. temperaturskillnader) ibland bubblar eller inte bubblar i flytande linan dÃ¥ flödet i kapillären är ganska sÃ¥ konstant dÃ¥ om evaporatorn är kall sÃ¥ är det mer köldmedie där och i receivern än kondensorn och mellanskillnaden i köldmedievolym som fattas för att upprätthÃ¥lla flödet i kapillären blir dÃ¥ gasblÃ¥sor som fyller ut och i andra fall när evaporatorn kokar upp fort för att det är varmare (eller kondensorn hÃ¥lls kallare) sÃ¥ är det kondensorn som är mer fylld, trycket högre sÃ¥ att det fullkondenserar och det är utan bubblor i kondensatet.       
 
Kapillärrörsystem är betydlig stelare i regleringen med en kritisk fyllning för en sweet-spot vid en viss temperaturförhållande både i delta och absolut temperatur och ger sämre resultat ju längre ifrån sweetspot-läget man är temperaturmässigt, medans TXV-system är betydligt mer adaptiv - vilket också märks på maskinernas prislappar...
 
kort sagt med kapillärsystem så offrar man lite av den möjliga verkningsgraden över större temperaturområde för att istället få en robustare system med färre rörliga saker som kan gå sönder och billigare att tillverka.
 
---

lulegurra:

Att kompressorns ljud  ändrar karaktär beror pÃ¥ att den blir fullt belastad först efter ett tags snurrande - även din kyl och frys ändrar ljudkaraktär frÃ¥n starten till nÃ¥gra minuters gÃ¥ngtid sÃ¥ det är att se som normalt sÃ¥ länge det inte lÃ¥ter uppenbart illa.   

Jag ställde upp en kylkrets i coolpack med 1 grad brine med 5 grader överhettning i evaporatorn och 55 grader med 5 grader underkylning i kondensorn - 0% i värmeförlust i kompressorn (antar att den är välisolerad och alla förluster gÃ¥r ut med hetgasen som extra värme), kompressor med 0.7 i isentropisk verkningsgrad sÃ¥ hamnade hetgasen pÃ¥ 93.6 grader C med R407C - inte särskilt lÃ¥ngt ifrÃ¥n ditt värde.   

Hur kall är vätskelinan kring tittglaset - är den mycket under 55 grader och det är bubbelström sÃ¥ kanske det är värt kostnaden att lÃ¥ta en kylnisse titta igenom anläggningen, väga in kvarvarande köldmediemängd och se om nÃ¥got fattas, och om det fattas, jaga pysläcka och laga samt byta till ny köldmedie (R407C fraktionerar sig vid läcka och fÃ¥r fel proportioner mellan gaserna och därför byts ut helt om det saknas för mycket gas).  Men det är inget som behöver göras i morron akut som jag ser det, dÃ¥ du fortfarande har god värmeproduktion och inte nÃ¥gon överdriven het hetgas , men behöver göras snart dÃ¥ bubblor sliter pÃ¥ TXV med sina vibrationer om du har TXV i din maskin, medans är det kapillärsystem sÃ¥ kan man nog vänta bra mycket längre tid dÃ¥ bubblor inte sliter i ett kapillärrörsystem, ja, sÃ¥vida hetgasen inte sticker iväg i temperatur.

Ha koll pÃ¥ bubbelströmmen och upplever du att det blir mer och med bubblor med tiden (och hetgasen stiger trots samma brinetemperaturer)  sÃ¥ är det läge att ta dit kylnisse dÃ¥ systemet läcker.


En variant om köldmediemängden visar sig  OK är att TXV kanske inte fungerar som den skall (fastnat i öppet läge, en trasig sensorbulb brukar istället stänga TXV nästan helt) och släpper pÃ¥ flödet fullt oavsett lastsituation och man fÃ¥r bubblor i kondensatet av tidigare nämnda fall - dÃ¥ borde du i det läget ha kall flashgas pÃ¥ sugledningen ända in till kompressorns rörinlödning med pÃ¥ i stort sett pÃ¥ graden samma temperatur hela rörvägen mellan evaporatorn och kompressorn -  annars brukar det höja sig nÃ¥gon eller nÃ¥gra grader pÃ¥ sträckan i varm rum och framförallt brukar det finnas lite värme nÃ¥gra cm  ut pÃ¥ röret ut frÃ¥n kompressorn pga. dess egen värme som leds ut - är det lika kallt ända in till kompressorn och kanske tom. omrÃ¥det kring rörets infästning som utloppet pÃ¥ evaporatorn sÃ¥ har man troligen flytande köldmedie ända in till kompressorn - inte bra alls speciellt om det är rotary eller scroll dÃ¥ det gÃ¥r rakt in till pumpdelarna och det finns risk för vätskeslag.       

---

Om du läser i gamla trÃ¥dar - främst skrivna pÃ¥ vinter/vÃ¥rkanten när kompressorn oönskat stänger av sig plötsligt när det är 20 minus ute  sÃ¥ ser man att hetgastemperaturen kan vara över 110 grader C när kallbrinetemperaturen är i flera minusgrader efter en hel kallvinters värmepumpaden av jordvärme och all jord till slut blev isblock (dvs. slut pÃ¥ värmemagasinet)

Med andra ord 95 grader C i hetgas är inget att bli kallsvettig över, däremot om den närmar sig 110 grader...
 
 ---

Varför jag inte säger mer exakt än så beror på hur pass bra kompressorns verkningsgrad är (den sk. isentropiska verkningsgraden) vilket variera mellan val av olika kompressorer och framförallt dess storlek - småkompressorer har generellt lägre verkningsgrad (och varmare hetgas) än större kompressorer.

Om du hittar nÃ¥gon uppkörningsprotokoll frÃ¥n tiden när den installerades sÃ¥ fÃ¥r du lite siffror att jämföra med och den vägen avgöra om den avviker mycket frÃ¥n när den installerades. 

Utloggad lulegurra

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar verkligen min värmepump!!! :)
SV: För lite köldmedie?
« Svar #5 skrivet: 12 september 2011, 16:40:01 »
Stort tack för en mycket bra beskrivning om möjliga fel :) Ska starta upp pumpen på onsdag kväll och kolla mera. Ska leta bland papperna som jag fick med värmepumpen om det finns nått uppkörningsprotokoll.
Jag lyssnade igår vid ventilen som sitter efter synglaset, det lät som ett väsande ljud till och från, kan det bero på att den öppnar och stänger?

Jag har idag beställt 10st 1-wire givare som jag tänker sätta för att lättare övervaka värmepumpen.
« Senast ändrad: 12 september 2011, 16:46:25 av lulegurra »
Norrbottensgård utanför Luleå Jordvärme med med IMSE WebMaster Pro styrning + Nora 318 mot 2x500 liter med 2 x vv-slinga och 30m2 ved kan va bra om det blir kallt nån gång!

Utloggad lulegurra

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar verkligen min värmepump!!! :)
SV: För lite köldmedie?
« Svar #6 skrivet: 16 september 2011, 19:32:51 »
nu bubblar det inte längre :) En kyltekniker som pappa känner har varit här idag och fixat den. Det saknades köldmedia. Känns grymt SKÖNT att just han kollade och fixade detta, han är grymt kunnig. Jag frÃ¥gde om hp/lp vakterna, han sa: inget problem jag kan kolla när dom löser ut.... Jävligt fränt att se pÃ¥ hans digitala instrument temperatur och tryck när vakterna löste ut. (känns rätt skönt att veta att skydden fungerar) Nu ska jag göra ett plc program för att styra värmepumpen. Sitter här i pannrummet och njuter av ljudet frÃ¥n scrollkompressorn :-* 
Norrbottensgård utanför Luleå Jordvärme med med IMSE WebMaster Pro styrning + Nora 318 mot 2x500 liter med 2 x vv-slinga och 30m2 ved kan va bra om det blir kallt nån gång!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: För lite köldmedie?
« Svar #7 skrivet: 16 september 2011, 19:39:47 »
Hej Lulegurra.
Böt kylteknikern köldmediumet eller fyllde han bara  pÃ¥ ?
Hittade han  vad det va  som läckt?
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!