Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flytande kondensering Fighter2010+Smo+vv  (läst 1787 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magiskpump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Flytande kondensering Fighter2010+Smo+vv
« skrivet: 12 oktober 2010, 20:11:41 »
Hej alla Nibe grabbs :)

Tänkte höra ifall nån kan förklara för mig hur man lyckas med min spec för effektivast uppvärmning.
Värmepumpen är en 2010-8.
Systemet är dockad mot en nibe oljepanna på returen.
Parallellt med detta finns det en växelventil för vv-produktion som laddar pannan med vv. För tillfället kör jag fast kondensering så min shuntreglering får jobba lite nu när tempen börjar närma sig nollan. Förbrukningen ligger runt 25-30kwh/dygn med hushållsel.
Kör runt 30-35grader på stigaren som ger runt 21grader i kåken. 120m2 värmd yta med golvvärme och 50m2 med raddar.
Testade köra med stängd shunt men tyckte att vpumpen skickade ut för varmt vatten till stigaren(45-50grader)...
Testade o ställa in max framledning dock utan resultat.
Undrar om det har nått att göra med att jag producerar 54gradigt vv...Smo´n är inställt på vv+värmeproduktion(uppvärmning).
Om det är nån typ av justering så tips mottages gärna.
//kalle

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Flytande kondensering Fighter2010+Smo+vv
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2010, 20:45:44 »
Jag har inte riktigt klart för mig ditt problem?
Om VP:n jobbar direkt mot radiatorerna så vill den skicka fram 45-50 ºC, är det så?
I så fall måste du välja en lägre framledningskurva i SMO:n.

Det funkar så att SMO:n räknar fram ett börvärde på framledningen baserat på vald kurva och utetemp, detta börvärde försöker sen SMO:n att hålla sig i närheten av (viss pendling upp och ner blir det) genom att styra VP:n med on/off reglering.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad magiskpump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Flytande kondensering Fighter2010+Smo+vv
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2010, 22:07:08 »
Jag har inte riktigt klart för mig ditt problem?
Om VP:n jobbar direkt mot radiatorerna så vill den skicka fram 45-50 ºC, är det så?
I så fall måste du välja en lägre framledningskurva i SMO:n.

Det funkar så att SMO:n räknar fram ett börvärde på framledningen baserat på vald kurva och utetemp, detta börvärde försöker sen SMO:n att hålla sig i närheten av (viss pendling upp och ner blir det) genom att styra VP:n med on/off reglering.


Tanken vart att den skulle jobba på max 35ºC med kurvlutning.(har den på 13).
Käns lite onödigt att fläska på 45-50ºC när det är 8-10ºC utetmep.
Missar kanske nått med inställningen.. eller så är det dags att laborera med gradminuter. ::)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Flytande kondensering Fighter2010+Smo+vv
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2010, 22:43:58 »
Kurva 13 och förskjutning 0 ger ett börvärde på ca 38 ºC vid 10 ºC ute. Så det känns inte orimligt att framledning stiger upp mot 45 ºC innan den stannar. Siktar du på 30-35 ºC vid +10 ºC ute så är det kurva 9 som ligger bäst till.

Om du ska trimma in lämplig framledningskurva så ska du öppna alla termostater och sen styra innetemp genom att justera kurva och fininställning. Och ju lägre kurva du kan ha, ju mer pengar sparar din maskin.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad magiskpump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Flytande kondensering Fighter2010+Smo+vv
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2010, 12:01:41 »
Ok.

Glömde skriva att jag har förskjutningen på -6 så den borde lagt sig på 30-32 teoretiskt.
Ska ändra kurvan till 9 se om det hjälper.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Flytande kondensering Fighter2010+Smo+vv
« Svar #5 skrivet: 14 oktober 2010, 12:12:48 »
Ok.

Glömde skriva att jag har förskjutningen på -6 så den borde lagt sig på 30-32 teoretiskt.
Ska ändra kurvan till 9 se om det hjälper.

Aha, har du kanske små radiatorer?
Eller någon liten radiator som kortsluter flödet så att framledningen stiger snabbt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad magiskpump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Flytande kondensering Fighter2010+Smo+vv
« Svar #6 skrivet: 15 oktober 2010, 09:23:05 »
Det verkar funka rätt så bra nu sen jag ändrade kurvan till 6. Bra med 6 ;D
Återstår att se det här med starttider och gångtider.
Tack för hjälpen så länge.

Utloggad magiskpump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Flytande kondensering Fighter2010+Smo+vv
« Svar #7 skrivet: 17 oktober 2010, 23:00:07 »
En liten fundering angående Smo´s styrning, angående stegring för effektsteg A och B.. Aktiverade den funktionen och när jag hade haft den aktivt i typ 12 timmar så fuckade den till mina gradminuter till -1100gradminuter och en panntemp långt under börvärdet... Det var ju kanon då den värmde raddarna då jag hade inte mer än 33 grader på stigarn så räckte det med steg A rätt så länge i med att det var inte mer än 2-5 grader ute.
Men när det var dags för vv-beredningen så stegrade den inte upp.Det fattar vem som att steg A fixar inte 52
SÃ¥ jag fick fimpa stegringen..
Min fråga är varför stegrar den inte upp vid vv-produktion??

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!