Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ännu en EcoAir som löser ut pÃ¥ högtryckspressostaten...  (läst 3895 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
EcoAir 105v3 från ca 2006. Efter återställning av felkoderna går den ca 2 timmar innan den löser ut igen. Hetgastempen når som mest upp till ca 105 °C, utgående vatten 62 °C , :dt: ca 6-7 °C, utetemp 17-18 °C. Jag är inte själv närvarande utan har bara kunnat följa dataloggning och försökt felsöka per telefon. Men det känns inte som om det skulle vara något igensatt smutsfilter eller krånglande laddpump. Jag ska se om jag kan få fram något loggdata att posta här.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
62 °C på utgående vatten låter himla mycket.
Är inte max VP-temp 55 °C på denna modell?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Yep, sÃ¥ det kanske är sÃ¥ att givaren pÃ¥ VPin inte funkar sÃ¥ att VPn inte stannar när den ska. 
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Det ser ut att komma vettiga värden även från vpin-givaren (kallad inkommande vatten i graferna).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
Sågar hetgastempen i verkligheten så som i grafen eller är det nånting mättekniskt? Ifall den verkligen gör så är det kännetecknande för CTC:s pumpar? Ser konstigt ut, med ett dylikt sågtandsmönster som är så där högt i amplitud.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Kompressorn startar och stoppar i korta intervaller innan den löser ut och sätter felkod.

Här är motsvarande grafer från en gång i vintras då den gick normalt, dipparna varje timme är avfrostningar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om loggningen är korrekt är värmepumpens egna givare trasiga eller så är det knas med styrningen. Värmepumpen stoppar normalt vid 48 grader på inkommande vatten eller 55 grader på utgående. Kan vara andra temperaturer får Polar edition.

Är värmepumpen kopplad till en EcoEl, vad visas i så fall i displayen?
Har det prövats en omstart genom att bryta strömmen och/eller ladda fabriksinställningar?
Sågtandad hetgas ska inte förekomma, om det beror på att kompressorn stannar korta stunder kan knas med styrningen misstänkas. Började problemet kanske efter åskväder?
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Antar att du har gått igenom elkomponenter och elektronik(inte många som slår dig på fingrarna)?
10-Ã¥r med samma VP styrkort, inte illa.
En hel del som man undrar över.
Skadar inte att försöka spola igenom kondensor med dom fenomen du nämner?
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Jag befinner mig 40 mil frÃ¥n värmepumpen för tillfället, sÃ¥ jag fÃ¥r ta en titt pÃ¥ den nästa gÃ¥ng jag kommer dit.  Felet visade sig första gÃ¥ngen nÃ¥gon gÃ¥ng i vÃ¥ras, sedan lär värmepumpen ha gÃ¥tt bra ett tag men nu är det som sagt ingen större mening att försöka köra den.

Den är ansluten till ett styrsystem från en EcoEl-panna, men det är i sin tur påhängt på en gammal Exonom kombipanna och styr dess två värmepatroner samt den bivalenta shunten från EcoEl.

Loggningen sker med data avtappat mellan EcoEl-styrkortet och displayen, så mätvärdena är de som kommer från EcoAir's egna givare. Det finns också en 1-wire-givare på utgående vatten från värmepumpen, men jag misstänker att den gör dålig termisk kontakt med röret eftersom den reagerar mycket långsammare på snabba temperaturändringar och i allmänhet visar 5-10 grader lägre temperatur. Nästa gång jag är på plats ska jag också se om det givarmontaget går att förbättra.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Nåt är fel i styrningen eftersom VPin når upp en bra bit över 50 grader, uppåt 55 ser det ut som. EcoAir ska stanna på 48 in, och PolarEdition på 51.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Hej lunk Umeå!
länge sen, håller helt med att det är troligtvis fel på styrningen. Det ska inte vara nåt problem för Torbjörn att konstatera det. Från min sida vill jag bara uppmärksamma på möjligt delvis igensatt kondensor.
Själv har jag lyckats få till kaffesump med förhållandevis ny rent installation vid spolning.
Med vänlig hälsning Jiri 
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Hej Jiri

En delvis igensatt kondensor skulle försämra cirkulationen och höja diffen VPin/VPut, inte höja VPin, och definitivt inte göra att VPn slutar stoppa på korrekt VPin.

Jag kan inte komma på något enkelt tekniskt fel på givare, flöde, eller nåt sånt, som plötsligt skulle få styrningen att inte stoppa VPn när VPin når 48 grader. Torbjorn_forsman skriver ju att alla värden i graferna kommer direkt från EcoEl, så alltså måste det vara styrningen/programmeringen som plötsligt inte funkar som den ska.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Hej Torbjörn!
" Nästa gång jag är på plats ska jag också se om det givarmontaget går att förbättra."
Kanske kylpasta avsedd för processorer(rör-givare), givare fastsatt med vulktejp och lite rörisolering(typ Armaflex ?). Det är alt.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Jag skulle tro att 1-wire-givaren helt enkelt är inpetad innanför rörisoleringen. Det skulle nog bli betydligt bättre om man ser till att kapseln ligger med den flata sidan mot röret och säkrar den med ett varv koppar- eller aluminiumtejp, ungefär som de fabriksmonterade givarna är monterade hos CTC och Thermia.
Kylpasta är överkurs i ett sådant här fall där det ändå finns ett lager hårdplast med ganska dålig värmeledningsförmåga mellan givarens utsida och chipet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!