Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Portabel AC split = pris service?  (läst 1652 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dracula

  • Gäst
Dracula
Portabel AC split = pris service?
« skrivet: 05 juli 2019, 10:21:22 »
Hej,
Jag ska på söndag köpa grisen i säcken, en portabel AC - split (två-delad) tillverkad 2003. Märke Argo.
Modellen verkar vanlig, men gammal.

Jag kommer inte kunna testa den, men när jag väl får hem den, hur vet jag om det är bra klös i kylan eller inte? Jag kan givetvis besöka nån butik för att känna med handen hur det bör kännas.

Om det av någon anledning skulle behövas service, vad är det man brukar åka på som behöver bytas på en så gammal maskin? Och vad kan det kosta?

(jag ska försöka att få testa den ändå innan köp, om man kan finna ett el-uttag på vift)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Portabel AC split = pris service?
« Svar #1 skrivet: 05 juli 2019, 16:56:59 »
LÃ¥ter skumt att säljaren inte har nÃ¥tt eluttag?  Sc:,h
Självklart ska man testa en sån apparat innan man betalar.
Enklast är att ta med en lufttermometer, sätt den i utblåset och mät hur fort temperaturen sjunker när den går på max?
Jag vet inte exakt men sjunker temperaturen 10 C eller mer på luften så är den troligen rätt OK.

Service handlar oftast om att rengöra filter mm. är man händig fixar man detta själv.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!