Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia Optimum G3 snabbt ökande framledning och stopp pÃ¥ hysteres  (läst 2101 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Krippe

  • Gäst
Krippe
Thermia Optimum G3 snabbt ökande framledning och stopp på hysteres
« skrivet: 29 november 2023, 13:44:22 »
Hej

Behöver hjälp med vår Thermia Optimum G3 med 20 radiatorer och arbetstank, 220 meter hål.

Har sen 2 veckor tillbaka börjat gasa ifrån framledningen från returen, blir efter ett tag ett delta på 15-20 (ex 55 mot 35) innan den till slut stannar på hysteres. Den kör i början som vanligt med ett delta på 8 men plötsligt så börjar framledningen öka snabbt tills den stannar på hysteres. sen så tar det någon minut sen är fram och retur samma grad som vanligt.

Resulterar i att integralen inte längre nollas och massvis med starter, egentligen omedelbart efter 20 minuter som är lägsta tid mellan starter.

Dock går värmen ut till alla element så huset är skönt nog varmt. Högre kurva än normalt krävs dock. Lever på den höga framledningstemperaturen i slutet av körningen nu tror jag.

Det jag testat är
Lägre och högre kurva
Luftat arbetstank och radiatorer
Strypt vissa resp öppnat alla termostater
Rensat filtret
Ändra integral till olika värden mellan 60 och 120
Ändrat hysteres till 15
Gått igenom inställningar mot installationsboken så allt verkligen är standard.

Så långt sträcker sig min kunskap den har fungerat så bra innan. Behöver verkligen hjälp, då jag håller på och blir knäpp då jag inte lyckas komma på vad som felar. Läst mängder av trådar här innan jag postat.




Utloggad Krippe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Registrerade mig och tänkte jag kunde visa bilder på hur roligt jag har det
Första är precis innan den stoppar har jag för mig
Andra är elförbrukningen där starterna syns, dom högre topparna är där bilen laddas

Ska tillägga jag inte har något emot att ta hem hjälp men föredrar att lära mig själv först
« Senast ändrad: 29 november 2023, 14:09:02 av Krippe »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ser nästan ut som att givare sagt upp Utanför parantesen är vad det är för temp ut och innanför är vad VP jobbar och ska tillverka. För att få en hum så går det lossa fronten och leta reda på givarna, följa kabeln till plint, det brukar vara stickpropp, så lätt att skifta plats, om allt skulle vara rätt, så ska dom visa lika igen. men det gör dom nog inte.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
kolla om du har flexslangar i pumpen, de kan vara igensatta med skit, de brukar kännas hårda då, var igår på en pump som knappt kunde få vattnet igenom slangen, lite bankande och brytande, så lossna skiten, och jag fick snurr på den med ett delta på 8

Utloggad Krippe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej och tack :)

Vågar inte pilla på givarna så den väntar jag med tills jag fått hit en tekniker
Där är inga flexslangar vad jag kan se rätt upp och ner när jag öppnat

Något jag reagerat på är att framledningen ökar kraftigt och snabbt men returen rör sig kanske 1-2 grader. Den pumpar alltså ut massor med värme men mycket lite kommer tillbaka, minns inte men har inte för mig att den ska göra så utan att fram och retur ska öka tillsammans med ca 8 graders delta?




Utloggad Krippe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu såg jag nåt jag inte tänkt på innan, varmvattnet ligger på 64-65 grader, utan minsta dipp senaste timmen iallafall, det brukar vara runt 50 cirkus har jag för mig. Kan det vara nåt knas typ att framledningen skickas in till varmvattnet istället för till returen iom den inte ökar speciellt mycket men varmvattnet verkar göra det?
Inte sett detta innan

Utloggad Krippe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Känns sådär att diskutera med sig själv :) Men nu är jag nåt på spåren, den går inte upp i dessa 65 grader på varmvattnet ens när den kör legionellakörningen en gång i veckan. Nån som kan flika in? Kan den fastnat eller nåt och skicka in värmen i varmvattnet och därmed kajka ur?


Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Arbetstank? Så elementen går genom arbetstanken och vp går endast vp-tank-vp-tank.

Den får inte bort värmen, säkert att du rengjort alla filter? Går cp som den ska?

Givarna kan du testa genom att köra cp manuellt i servicemenyn. Full fart på cp så borde temperaturen vara ungefär lika, eftersom ingen värme tillförs
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Krippe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Svar ja på dina frågor, fram och temp blir lika och jag har testat cirkulationspumpen manuellt från 1 till 10 och den brummar på

Där jag är nu dock är att det står HGW vid varje körning, trots full varmvattenberedare och 65 gradigt varmvatten. Vet att enskilda HGW körningar påverkar värmen inne rätt bra så kör den konstant HGW så är det inte konstigt jag har problem, kan detta stämma och vad kan jag göra?



Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Överblicksbild?

Står att du rengjort filtret? Finns minst två, ett på varma å ett på kalla.

Du har också stort delta på kalla sidan, 6 grader!

Flexslangar är eventuellt mellan vp och arbetstank.

Med arbetstank spelar det mindre roll hur elementen är strypta då värmen tas från tanken. Hur stor arbetstank har du?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jepp gör den VV varje gÃ¥ng sÃ¥ blir mindre till systemet, det sitter troligtvis en givare i tanken för VV och ska dÃ¥ starta laddpumpen för VV. Givarfel  tror jag inte det är dÃ¥ den visar tempen. Tempen ställs nog i datan under VV nÃ¥gonting. Sen att returen är sÃ¥ lÃ¥g, kan bero pÃ¥ att flödet inte finns till den del som behövs. Lägt flöde detsamma som lÃ¥g retur, kyls av mycket och sämre värme i huset. för högt flöde gör att returen kan bli hög tillbaka till VP och känner att nu fÃ¥r den bromsa lite pÃ¥ värmen. Resultat sämre värme i huset. SÃ¥ det är ett flödesproblem du nog har. Pumpen orkar inte fÃ¥ till flödet, dÃ¥ligt pump NJA?? trÃ¥ngt i nÃ¥gra rör, en ventil som är till hälften stängd, finns ventiler som kan nÃ¥s av barn. Har sett det pÃ¥ BH förut. Alla slingor pÃ¥ GV öppna och lika om termostater pÃ¥ radiatorer om det finns. SÃ¥ ska det finnas flöde ut.

Utloggad Krippe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kalla sidans delta har alltid varit hög och fått svar att det är för vi har en så stor pump. Har funkat så i 10 år så inte gjort nåt åt det :) Men kanske borde? Har en 80 liters tank tror dock det kallades knäpptank när det installerades. Filtret på kalla sidan rensades i våras men rätt säker problemet här är på varma sidan.

Tack för tankarna, jag ändrade faktiskt inställningarna för HGW så den slutat köras, ska se vad som händer nu samt vad som händer med varmvattnet :) Där lär jag få skit om jag inte får det att lira... Men utan HGW verkar det faktiskt funka som det gjort innan, bara en körning klar än men den körde fullt ut vilket det inte gjort på nästan 2 veckor.

Återkommer när jag testat mer men tar tacksamt emot fler svar och erfarenheter

Utloggad Krippe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Kort test och kör med 60 integral men såg resultat omedelbart och det är HGW som ställer till det.
Bifogar bild med bra körningar i minus 11 under natten då HGW var avstängd. Stabil delta på 8 och hela integralen betades av. Sen satte jag på HGW igen på morgonen och återigen många korta starter där HGW körs varje gång, framledningen skenar tills den stoppar på hysteres.

Varför körs HGW konstant? Känns som något fel uppstått i formeln sen 2 veckor? Eller är det nån ventil som krånglar? Eller nåt annat?


Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Hgw brukar sänka framledningen, inte öka. Den stjäl en del av värmen och trycker in det i tanken. Samma shunt som ändrar då den kör vv.

Givetvis är hgw aktivt om framledningen är hög, jag med golvvärme ser sällan hgw aktivt då jag sällan har över 30 grader framledning.

Kolla filtret på varma sidan

Knäpptank är i serie med värmen så den hjälper till att öka volymen i systemet, tex om några termostater stänger.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Krippe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tjena, kollade filtret igen så sent som igårkväll, är hur fint som helst och kör jag utan HGW så funkar det så körning mot enbart radiatorerna är som vanligt

Van vid att HGW körs, men problemet är att när den kör så händer något som orsakar något slags kortslutning i systemet så framledningen skenar tills hysteresen stoppar, har kört med hysteresen uppe på 15 och samma sak då
Den värmer ca 10 minuter till radiatorerna med bra delta men sen verkar det som den istället kör varmvatten tills den stannar. Om där sitter en shunt (Vet ej vad detta är), kan den fastna och på så sätt orsaka ovan problem?



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!