Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme-en gÃ¥ng för alla  (läst 863 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Astrakan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bergvärme-en gång för alla
« skrivet: 27 december 2019, 11:48:34 »
Hej! Trodde jag hade grundläggande koll på bergvärme nu men nu känner jag mig tveksam. Vill få koll en gång för alla på följande:
Pumpen är kurvinställd (kurva 8 ) på att producera ca 40 gradig värme mellan 5-0 grader i utetemp. Radiatorerna på öv är då alltså varma. Inställt på att köra värme 40 min och varmvatten 15 min. Inga problem vid 5 grader eller om temp går upp. Elementen och rumstempetaturen kan då istället bli för varmt. Men som de senaste dagarna när tempen sjunker från 5 till idag -1 så är elementen väldigt mycket kallare och det var rejält kallt på ÖV när vi skulle sova. Jag trodde pumpen bara skulle fortsätta producera värme och hålla upp värmen på elementen. Vad är det jag inte förstår? Vi vill ju inte få avkyld ÖV varje gång utetemp sjunker. Känns nästan som den slutar producera och cirkulera värme. Är det såhär att ha bergvärme?
Mvh
« Senast ändrad: 27 december 2019, 18:34:46 av Astrakan »
Hus byggt 2017/18. 75 + 75 kvm. Nibe bergvärme f1255. Golvvärme på undervåning. Enrörssystem med radiatorer på övervåning. Kulvert ut till 60 kvm garage med golvvärme.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bergvärme-en gång för alla
« Svar #1 skrivet: 27 december 2019, 12:00:08 »
Är det någon kraftig knäckning med sänkning av värmekurvan vid köldgrader programmerad vid 0 celcius ? Låter så tycker jag. Då kan det bli svalare inne fast utetemperaturen bara sjunkit några grader.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme-en gång för alla
« Svar #2 skrivet: 27 december 2019, 15:12:25 »
Usb loggning, sampling en gång i minuten. Logga några timmar när det jävlas och lägga upp filen. Alternativt publicera några skärmdumpar från uplink om du kan.

Nej, man ska inte frysa.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Bergvärme-en gång för alla
« Svar #3 skrivet: 27 december 2019, 15:19:08 »
Går då barfota på övre som på nedre våning, och har endast element, och kvittar om det är +5 eller -20 ute, så har jag 21,5 till 22 grader inne.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!