Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT 495 Twin sätta timer på varmvatten  (läst 3308 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marrrtin

  • Gäst
Marrrtin
IVT 495 Twin sätta timer på varmvatten
« skrivet: 30 augusti 2022, 20:00:45 »
Hej,

Jag har en IVT 495 Twin, med dessa höga och varierande elpriserna hade jag velat värma upp varmvattenbehållaren under natten när elen är billig och sedan begränsa uppvärmning under dagen till vissa timmar.
Någon som vet om det är möjligt att styra uppvärmningen av tappvattnet i en IVT 495?

e.bitar

  • Gäst
e.bitar
SV: IVT 495 Twin sätta timer på varmvatten
« Svar #1 skrivet: 22 september 2022, 11:22:03 »
Kollar på samma sak. Ska gå att koppla en Shelly 1 wifi på EXT plinten men frågan är vad man får för funktioner att välja mellan. NIBE kan man välja bland en hel lista av saker.

Utloggad minigranis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 495 Twin sätta timer på varmvatten
« Svar #2 skrivet: 22 september 2022, 14:56:16 »
EXT ingången styr bara sommardrift av eller på.
För att sluta producera varmvatten så behöver man lura tempsensorn GT2:3 (IVT 490 iofs) genom att parallellkoppla ett motstånd över befintligt NTC motstånd.

Nedan är ett sätt att lösa det hela:
Givare GT3:2 styr produktionen av varmvatten. En Shelly 1 kopplas från 0 (Shelly) till ett NTC 1kohm och vidare till givare GT3:2. Från 1 (Shelly) går kabel direkt till givare GT3:2. Klipp kablarna till GT3:2 och skarva (var försiktig med då det inte finns så mycket kabel). Ström via 240v eller 12v.
Resultat = Shelly off, normal varmvattentemp. Shelly on, cirka 78 grader varmvattentemp.


Ovanstående gäller IVT490 - vet inte om det är annorlunda på 495.

Marrrtin

  • Gäst
Marrrtin
SV: IVT 495 Twin sätta timer på varmvatten
« Svar #3 skrivet: 25 september 2022, 19:47:17 »
Tack för svar.
Det känns ju inte så avancerat att få till men vad menas med "normal vattentemp" när Shelly är off, är det att den inte värmer vattnet alls?
Jag är inte intresserad av att värma upp vattnet till 78grader utan hade nöjt mig med ca 55 grader. Ska man då lägga till ett annat motstånd mellan 1 (Shelly) och givare GT3:2.

Utloggad Nicklas75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 495 Twin sätta timer på varmvatten
« Svar #4 skrivet: 25 september 2022, 20:44:54 »
Tack för svar.
Det känns ju inte så avancerat att få till men vad menas med "normal vattentemp" när Shelly är off, är det att den inte värmer vattnet alls?
Jag är inte intresserad av att värma upp vattnet till 78grader utan hade nöjt mig med ca 55 grader. Ska man då lägga till ett annat motstånd mellan 1 (Shelly) och givare GT3:2.

Ovan instruktion skrev jag i en annan tråd. Men vad jag menar med ”normal vattentemperatur” är den faktiska. När varmvattenproduktionen ska begränsas lurar man pannan att tro varmvattnet är högre än det är och kallar då inte på någon tillverkning. Det går att sätta annat valfritt motstånd, antingen mer ( som inte är någon mening med ) eller mindre. Huvudsak är bara att motståndet ger ett värde som gör att ingen vv produktion behövs.

När elpriset är billigt så slår man över till den faktiska temperaturen och vv börjar produceras.
Anebyhus byggår 2012. 1-plans villa på 145 kvm.
Bosch EHP 2.0/9 frånluftspump. Uponor golvvärme.
Västra Götaland

Marrrtin

  • Gäst
Marrrtin
SV: IVT 495 Twin sätta timer på varmvatten
« Svar #5 skrivet: 26 september 2022, 14:30:02 »
Ovan instruktion skrev jag i en annan tråd. Men vad jag menar med ”normal vattentemperatur” är den faktiska. När varmvattenproduktionen ska begränsas lurar man pannan att tro varmvattnet är högre än det är och kallar då inte på någon tillverkning. Det går att sätta annat valfritt motstånd, antingen mer ( som inte är någon mening med ) eller mindre. Huvudsak är bara att motståndet ger ett värde som gör att ingen vv produktion behövs.

När elpriset är billigt så slår man över till den faktiska temperaturen och vv börjar produceras.

Jaha då tror jag att jag fattar.
Så när Shelly är off fungerar pannan precis som vanligt och den värmer upp vattnet till önskat temperatur. När Shelly är on (med NTC 1kohm)  så lurar man pannan att vattnet är ca 78 grader och således tillförs ingen mer energi från pannan.
Har jag förstått det hela rätt då?

Utloggad Nicklas75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 495 Twin sätta timer på varmvatten
« Svar #6 skrivet: 26 september 2022, 19:11:23 »
Jaha då tror jag att jag fattar.
Så när Shelly är off fungerar pannan precis som vanligt och den värmer upp vattnet till önskat temperatur. När Shelly är on (med NTC 1kohm)  så lurar man pannan att vattnet är ca 78 grader och således tillförs ingen mer energi från pannan.
Har jag förstått det hela rätt då?

Precis !! Du har förstått det rätt :-)
Anebyhus byggår 2012. 1-plans villa på 145 kvm.
Bosch EHP 2.0/9 frånluftspump. Uponor golvvärme.
Västra Götaland

Marrrtin

  • Gäst
Marrrtin
SV: IVT 495 Twin sätta timer på varmvatten
« Svar #7 skrivet: 27 september 2022, 23:17:29 »
Precis !! Du har förstått det rätt :-)

Är det ett typ ett sånt här motstånd jag ska använda mig av:?
https://www.conrad.se/p/termistor-k164-1-k-tdk-b57164k102j-1-st-500574

Sen blir jag ändå inte riktigt klok på hur jag ska koppla kablarna i GT3:2. Går ju in två kablar i GT3:2 vilken är det som ska klippas och gå via Shellyn?


Blir strömmen in i Shellyn (12 alt 240V) enbart för att driva själva Shellyn, inget som går vidare in i kretskortet?

Utloggad Nicklas75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 495 Twin sätta timer på varmvatten
« Svar #8 skrivet: 28 september 2022, 17:27:47 »
Är det ett typ ett sånt här motstånd jag ska använda mig av:?
https://www.conrad.se/p/termistor-k164-1-k-tdk-b57164k102j-1-st-500574

Sen blir jag ändå inte riktigt klok på hur jag ska koppla kablarna i GT3:2. Går ju in två kablar i GT3:2 vilken är det som ska klippas och gå via Shellyn?


Blir strömmen in i Shellyn (12 alt 240V) enbart för att driva själva Shellyn, inget som går vidare in i kretskortet?

Ett sådan motstånd borde fungera ypperligt. Båda kablarna måste kapas på GT3:2 givaren. En kabel direkt till Shelly och den andra via motståndet (sen Shelly).

Är det en Shelly 1 så är den potentialfri och då går ingen ström ut från port 0 - 1. Antingen starkström eller 24 volt till att driva Shelly. Var noga med att kontrollera plinten på Shelly så den överensstämmer med vilken spänning du använder. Bifogar en bild på kopplingsschema.

Om du använder 220v (som kräver elektriker) var försiktig. Både om dig och pannan.
Anebyhus byggår 2012. 1-plans villa på 145 kvm.
Bosch EHP 2.0/9 frånluftspump. Uponor golvvärme.
Västra Götaland

Utloggad Marrrtin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 495 Twin sätta timer på varmvatten
« Svar #9 skrivet: 28 september 2022, 20:05:30 »
Ett sådan motstånd borde fungera ypperligt. Båda kablarna måste kapas på GT3:2 givaren. En kabel direkt till Shelly och den andra via motståndet (sen Shelly).

Är det en Shelly 1 så är den potentialfri och då går ingen ström ut från port 0 - 1. Antingen starkström eller 24 volt till att driva Shelly. Var noga med att kontrollera plinten på Shelly så den överensstämmer med vilken spänning du använder. Bifogar en bild på kopplingsschema.

Om du använder 220v (som kräver elektriker) var försiktig. Både om dig och pannan.

Tack för dina tålmodiga svar :)
Men om man kopplar som du beskriver, tar man inte bort möjligheten att kontrollera den riktiga vattentemperaturen då? När Shelly=1 lurar man pannan med hjälp av motståndet att tempen är 78 grader, men vad indikerar pannan att det är för vattentemp när shelly=0? Då är ju kablarna till tempsensorn klippta? Kommer den då värma vattnet så mkt den kan tills man slår över till shelly=1?

Finns det någon 24V att hämta i pannan eller har du kört med en transformator utifrån?
Tacksam för dina svar!


Utloggad Nicklas75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 495 Twin sätta timer på varmvatten
« Svar #10 skrivet: 28 september 2022, 21:56:32 »
Tack för dina tålmodiga svar :)
Men om man kopplar som du beskriver, tar man inte bort möjligheten att kontrollera den riktiga vattentemperaturen då? När Shelly=1 lurar man pannan med hjälp av motståndet att tempen är 78 grader, men vad indikerar pannan att det är för vattentemp när shelly=0? Då är ju kablarna till tempsensorn klippta? Kommer den då värma vattnet så mkt den kan tills man slår över till shelly=1?

Finns det någon 24V att hämta i pannan eller har du kört med en transformator utifrån?
Tacksam för dina svar!

Inga problem med frågor och svar, det är väl vad forum är till för :)

2 st 3 ports Wago kopplingsplint.
Wago nr 1 innehåller GT3:2 kabeln från pannan, kabel till Shelly port 1 och kabeln som går till sockeln på GT3:2.

Wago nr 2 innehåller GT3:2 kabeln från pannan, kabel till ena benet på motstånd och en ny kabel från andra benet till Shelly port 0 och slutligen kabeln som går till GT3:2 sockeln.

När Shelly är aktiv blir det en falsk temperatur på ca 78 grader, Shelly av ör det den faktiska temperaturen.

Jag kör 220 volt, vet att det finns portar på kraftkortet som kan användas men jag tog min ström från cirkulationspumpen. Går att lösa på en mängd olika sätt och min lösning där kanske inte är den mest optimala men fungerar.

Ps: ser nu att min skiss kan upplevas som lite vilseledande, ber om ursäkt över detta. DS
« Senast ändrad: 28 september 2022, 21:58:14 av Nicklas75 »
Anebyhus byggår 2012. 1-plans villa på 145 kvm.
Bosch EHP 2.0/9 frånluftspump. Uponor golvvärme.
Västra Götaland

Utloggad Marrrtin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 495 Twin sätta timer på varmvatten
« Svar #11 skrivet: 29 september 2022, 19:09:36 »
Inga problem med frågor och svar, det är väl vad forum är till för :)

2 st 3 ports Wago kopplingsplint.
Wago nr 1 innehåller GT3:2 kabeln från pannan, kabel till Shelly port 1 och kabeln som går till sockeln på GT3:2.

Wago nr 2 innehåller GT3:2 kabeln från pannan, kabel till ena benet på motstånd och en ny kabel från andra benet till Shelly port 0 och slutligen kabeln som går till GT3:2 sockeln.

När Shelly är aktiv blir det en falsk temperatur på ca 78 grader, Shelly av ör det den faktiska temperaturen.

Jag kör 220 volt, vet att det finns portar på kraftkortet som kan användas men jag tog min ström från cirkulationspumpen. Går att lösa på en mängd olika sätt och min lösning där kanske inte är den mest optimala men fungerar.

Ps: ser nu att min skiss kan upplevas som lite vilseledande, ber om ursäkt över detta. DS

Om jag har förstått dig rätt så ska det vara enligt nedan skiss?
Men kommer inte signalen alltid att gå i yttervarvet oavsett om den mittersta kretsen är sluten? Och motståndet då sättas ur spel?
Eller har jag missförstått hur Shellyn funkar?


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 495 Twin sätta timer på varmvatten
« Svar #12 skrivet: 29 september 2022, 19:21:06 »
Det blir en parallellkoppling av resistanserna när reläet i Shellyn kopplar till I.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Marrrtin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 495 Twin sätta timer på varmvatten
« Svar #13 skrivet: 29 september 2022, 20:05:12 »
Jag skulle vilja få det till att det ska vara såhär, men jag kanske tänker fel?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 495 Twin sätta timer på varmvatten
« Svar #14 skrivet: 29 september 2022, 20:38:33 »
Lite fel blir det du får en liten förändring på Ohm. du ska ha ett växlande relä som kopplar bort motståndet helt. Nu som du ritat så blir det en parralellkoppling med övergångsmostånd på relät. Annars är tanken god med att luta givaren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!