Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felsökning av Bergvärmepump  (läst 2123 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henrik_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Felsökning av Bergvärmepump
« skrivet: 01 december 2008, 15:18:08 »
Hej

Jag tänkte göra en snabb felsökning av en Bergvärmepump för att ta reda på om jag behöver beställa en "riktig" diagnostsering. Någon som vet vad jag ska titta efter (temperaturer och effekter)?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Felsökning av Bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 01 december 2008, 15:59:10 »
Vad har du för sort?
Är det något problem med den?
Normalt så brukar den larma om nått är fel, sen kan man uppleva att den ger sämre uteffekt än tidigare vintrar mm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Henrik_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Felsökning av Bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 02 december 2008, 11:26:02 »
Jag vet faktiskt inte vad det är för sort men anledningen till att jag vill ta reda å prestandan är att jag har gjort en energisimulering av huset som visar på att klart mindre energi bör behövas för uppvärmning. Om simuleringen görs utan värmepump så blir energiprestandan samma som huset har i verkligheten vilket gör att jag misstänker att pumpen inte fungerar särskillt bra. Effekten på pumpen är ca 20 kW om det kan vara till nån nytta. Det jag är ute efter är om det finns några speciella temperaturdifferenser att hålla ögonen öppna för eller liknande.

Mvh Henrik

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Felsökning av Bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 02 december 2008, 11:53:15 »
Ge lite data för installationen, vad är det för typ av pump, borrhålsdjup om det är bergvärme eller längd på markslinga, var huset ligger och vad det är för data (elförbrukning?) som pekar på att den inte fungerar som den ska. Det och uppgifter om alla temperaturer som går att läsa av kommer säkert att resultera i en del tips.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!