Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fel fasföljd?  (läst 10578 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ericsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Fel fasföljd?
« skrivet: 08 januari 2007, 14:06:04 »
För att göra en lång historia kort så har mitt hus börja dra en massa ström (ca 8000kwh/år mer). Jag har letat runt bland alla elprylar utan större framgång. Så nu finns det egentligen bara pannan kvar att granska. Jag har en Thermia Villa från från 2001 som tuffat och gått utan problem. Den har inga "synliga" fel. TS har inte ökat en timme på evigheter. Huset blir varmt och jag ser inga uppenbara fel på displayen. VP-drifttiden verkar vara lite högra än vad jag kommer ihåg sedan tidigare.
Till min fråga. Jag har dragit om elen i huset och jag undrar om ett fasföljdsfel (finns inte som felindikering på den modellen) kan göra så att pannan enbart går på elpatronen utan att det för den skull indikeras på TS-drifttid eller TS-lampan?
Vad skulle det annars kunna vara?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fel fasföljd?
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2007, 15:34:02 »
Undrar om årsmodell 2001 hade scrollkompressor? ???
Annars är det nog inga problem att skifta faserna om kompressorn är av kolvmodell.

Har strömmen ökat sen du drog om den?
LÃ¥ter som du borde ta hem en elektriker och kolla pÃ¥ jobbet...  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ericsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Fel fasföljd?
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2007, 15:58:25 »
Jag har inte hittat installationsmanualen men jag kommer ihåg att det stod att det var viktigt med fasordningen och att det gick att identifiera "felet" på något sätt. Det blev också initialt fel men det rättades till direkt. Jag kommer inte ihåg hur man identifierade felet eller vad konsekvenserna var.
Det var ett tag sedan elen drogs om så jag vet inte om det har något samband. Övriga elprylar har dock rätt så god aktuell koll på.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fel fasföljd?
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2007, 18:34:00 »
"FEL FASFÖLJD" står det i displayen på nuvarande Thermia Villa om det blir fel. Prova att starta om hela VP:n. Ställ den i off och bryt strömmen på arbetsbrytaren, kolla noga displayen när du kör igång den och se om det kommer upp något felmeddelande.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Fel fasföljd?
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2007, 18:38:13 »
Om en skroll går baklänges brukar det höras tydligt, den låter illa.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EnergisnÃ¥lt är inte bara bra, det är bäst!
SV: Fel fasföljd?
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2007, 19:07:00 »
Gissningsvis kör du inte vp:n utan på tillskott.
Prova genom att slå av tillskottet helt, blir det kallt vet du varför.

Kan du mäta strömförbrukningen med en tångampermeter?
Har du en uråldrig elmätare kan den mäta på en fas och räkna med symetrisk last.
Har du en sådan och har snefördelat din förbrukning kan du få extra/fel debitering.
Detta är inte särskilt troligt men ett tips i alla fall.

Om inget annat går får du bita i gräset och ta hem en elektriker...

Mvh Mikael
Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Fel fasföljd?
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2007, 19:33:45 »
det är scroll
Går den baklänges ger den ingen värme, dom skriver också om att man kan känna på ledningarna...

Men timräknarnarna borde räkna helt ok, styren är ju enfas!

Läge enbart VP ger ju svar på om den ger värme, som sagt.
Har man lite koll på drifttimmar bakåt är toppen. tex månadsavläsning av timmarna!

Thermia skriver:
Kolla så att tryckledningen blir varm (den spinkiga ovan kompressorn) och att sugledningen blir kall... den som är isolerad som ansluter på kompressorn.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EnergisnÃ¥lt är inte bara bra, det är bäst!
SV: Fel fasföljd?
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2007, 20:10:15 »
Prova att slå av tillskottet helt.
Borde ge ganska snabbt svar på sakernas tillstånd.

Mikael
Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

Utloggad ericsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Fel fasföljd?
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2007, 20:57:56 »
Tackar för alla svar! Jag har testat att "boota" om pannan men den säger inget konstigt. Jag har känt på ledningarna och vad jag förstår så är det OK! Nu testar jag att slå av tillskottet! Anledningen till att jag hajjde till var att vi fick ny elmätare installerad och från noll var det enkelt att se den stora förbrukningen. Jag tror inte att två olika mätare kan vara trasiga...
Vad gäller mäta med en tångampermeter så har jag ingen aning, det blir till att googla!

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Fel fasföljd?
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2007, 21:46:26 »
Bara en liten (). Har du själv dragit om elen bör du ha dit en elektriker med A-behörighet som godkänner det, (på papper). Det är för försäkringens skull om något skulle hända. Han skulle även kunna kolla fasföljden så behöver du aldrig mer tänka på det. Vad beträffar elförbrukning i dessa tider, med myslampor, julbak, skinka och kanske till och med ett bad, så går väl mätaren för högvarv hos många. :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fel fasföljd?
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2007, 21:55:29 »
Bara en liten (). Har du själv dragit om elen bör du ha dit en elektriker med A-behörighet som godkänner det, (på papper). Det är för försäkringens skull om något skulle hända. Han skulle även kunna kolla fasföljden så behöver du aldrig mer tänka på det. Vad beträffar elförbrukning i dessa tider, med myslampor, julbak, skinka och kanske till och med ett bad, så går väl mätaren för högvarv hos många. :)

Fast 8000 kWh mer per Ã¥r... huvaligen  :o
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EnergisnÃ¥lt är inte bara bra, det är bäst!
SV: Fel fasföljd?
« Svar #11 skrivet: 08 januari 2007, 22:13:11 »
Har du en ny elmätare kan du bortse från det rådet.
Fick själv en tankeställare av hplp.....

Mvh Mikael
Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Fel fasföljd?
« Svar #12 skrivet: 08 januari 2007, 22:20:41 »
Ja mycke bak blir det. ;)
Har jag berättat om SkÃ¥nelängan jag köpte för länge sedan? Nä tänkte väl det. Jo där hade min företrädare satt upp bÃ¥de 220v och 340v el-element ( det var dÃ¥ det), problemet var bara att han lyckats förväxla dem när han skulle koppla, sÃ¥ drygt hälften blev bara jumna och resten sÃ¥ varma att man knappt kunde ha dem igÃ¥ng.  :D
Detta har ju inget med trådens författare och hans problem att göra, kom bara att tänka på det när han skrev lägga om elen, för det gjorde jag med. a:gl
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad ericsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Fel fasföljd?
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2007, 09:04:38 »
Så har jag testat med att endast köra med VP. Det blev i alla fall inte kallt! Jag är osäker på om det gett någon effekt på förbrukningen (jag förstår inte hur det skulle kunna göra det).
Även om tidigare formuleringar skulle kunna tolkas som om jag dragit om elen själv så är det inte så. Det gjordes av en etablerarad och behörig firma.
Tyvärr var det alldeles för länge sedan som den senaste säkra avläsningen gjordes så den totala ökningen känns säker (det kändes i alla fall i plånboken...), även om den "dagliga" kontrollen som gjorts under den senaste månaden är osäker pga väder och julbak mm.
Finns det några fel på en värmepump som kan ge en större verkningsgradförlust?
« Senast ändrad: 09 januari 2007, 10:48:39 av ericsson »

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Fel fasföljd?
« Svar #14 skrivet: 09 januari 2007, 10:54:45 »
Ett fel skulle kunna vara en kontaktor för elpatronen som "hängt" sig i tillslaget läge. Det är nog inget som styren märke eller känner av. Fast då borde resultatet bli väldigt varmt inne vid mildväder och markant mindre kompressortid.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!