Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FLVP / LVVP / Bergvärme?  (läst 1940 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders.Sandell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
FLVP / LVVP / Bergvärme?
« skrivet: 01 juni 2015, 12:10:22 »
Hej!

Jag är ny på forumet, och i värmepumpsdiskussionerna, men satsar ändå på att skicka ut en fråga bland alla kompetenta medlemmar...

Vi håller på att bygga om vårt hus, vi har rivit hälften (i grunden en sommarstuga från -57) och sparat andra hälften (ca 50m kvm byggt som en tillbyggnad -94). Tidigare har vi haft direktverkande el i form av radiatorer i den gamla delen och golvvärme i den nya delen.

När vi nu bygger nytt kommer vi att installera vattenburen golvvärme i den nya delen av huset (ca 80 kvm) och på sikt även byta det gamla el-golvet mot vattenburen värme. Vi står också inför val av värmekälla, de alternativ som vi sett är FLVP (typ Nibe F750), LVVP (IVT AirX) eller möjligen bergvärme (dock tveksamt om vi får in det i budgeten).

Vad jag förstår är en F750 numer så effektiv att den lever upp till Boverkets krav på effektivitet och borde också vara det kostnadseffektivaste valet. VP kommer att installeras i ett badrum som ligger vägg i vägg med ett sovrum, VP kommer att ställas mot en motstående vägg (alltså inte mot den väggen som vetter mot sovrummet). Finns det risk för att ljudet från FLVP kommer bli störande i sovrummet?

Även om AirX skall vara den tystaste LVVP på marknaden har jag sett en del inlägg och kommentarer om att de skall låta en hel del, framförallt mot baksidan, del del som vetter mot huset, Gäller detta även de nyare varianterna av dessa?

Tacksam för andra kommentarer/funderingar/frågor jag borde ha ställt mig osv.

Hälsar
Anders

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: FLVP / LVVP / Bergvärme?
« Svar #1 skrivet: 01 juni 2015, 13:17:31 »
Om det är ljudet som är ditt största bekymmer så finns bra lösningar för att minska risken för störningar.
Flexkopplingar på alla anslutningar (i en 90° böj).
Vibrationsdämpare. http://www.energibutiken.se/sv/19-vibrationsdampare
Bygga väggen med isolering och dubbla reglar.
http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=4994

Sen skulle nog jag titta på en frånluftsvärmepump i första hand då denna fixar allt, värme, vatten och ventilation i en lösning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Anders.Sandell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FLVP / LVVP / Bergvärme?
« Svar #2 skrivet: 01 juni 2015, 21:53:07 »
Ok, tack för länkarna!

Jag ska göra om energibalansberäkningen med en FLVP så får vi se hur långt den räcker!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: FLVP / LVVP / Bergvärme?
« Svar #3 skrivet: 03 juni 2015, 11:26:55 »
Egentligen är det väl bra att bestämma sig för typ av ventilation innan man bestämmer värmepump på samma sätt som man bestämmer sig för vattenburen värme med radiatorer eller golvvärme. Mekanisk ventilation med frånluft, frånluft med förvärmd tilluft, från- och tilluft med värmeväxling etc. Beror delvis på hur långt norrut huset ligger.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!