Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken luft/vatten skall jag välja, mÃ¥ste lämna svar nästa vecka...  (läst 1984 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NewbieVP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej alla,

Bor i Sthlm och har en elpanna med vvb där elförbrukning ligger på 28000kwh. Huset är på 195kv 1,5 plan (nedre:142kvm, övre:53kvm), 5pers i hushållet. Det är vattenburen element på det mesta och på nedre plan 71kvm vattenburen golvvärme. Har en luft/luft vp som tar hand v-rum och kök sam en del av hallen.

Jag har tagit in offerter för byta till luft/vatten, men osäker vilken maskin som håller i längden och är effektivast för oss.

Här är översikt på offerter med pris efter rot och installation av lvvp:
1. IVT Air-X 409 med AirModule E9 (185l vvb) 9-9,5kw, pris efter rot: 118 000kr (MonoBlock system)
2. Viessmann Vitocal 222-s (221.C08) 8,5kw (220l vvb med ackl. tank 46l) splitsystem R410A köldmedia, pris efter rot 109 000kr
3. Daikin Altherma 3 (100DA230) 9,4kw (230l vvb) splitsystem R32 köldmedia, pris efter rot (två offerter): 105 000kr och 96 000kr (1zon version finns också med 2 då 10000kr dyrare maskin)
4. Mitsubishi SHW112 split Ecodan 10kw (200l vvb) R410a köldmedia, pris efter rot: 130 000kr

Just nu är jag tudelat mellan Daikin eller Viessmann, Daikin är helt klart effektivast vad det gäller COP och kan jobba utan problem ner mot -25. Viessmann är tysken som inte överdriver i sin marknadsföring jobbar ner mot -15 med lite stöd av elpatroner vid lägre. DVUT -17 i Sthlm. Jag ska kanske också solceller i framtiden så dessa maskiner klarar av det också.

SÃ¥ skulle uppskatta eran Ã¥sikt och erfarenhet av vilken jag ska välja 🙏

Tack
« Senast ändrad: 18 oktober 2020, 15:57:15 av NewbieVP »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej! Golvvärmen ska ju klara sig med låg framledningstemperatur men frågan är vad det behövs för framledningstemperatur till radiatorerna för att hålla 20°-21° överallt inne hos er när det är -17°C ute? När man byter från bl.a. elpanna till värmepump behöver man undersöka detta. Monoblock innebär att i princip allt sitter i utedelen inkl. styrning och värmevatten skickas in i huset. Daikin uppfattar jag som ett bra märke och priserna ser rimliga ut. Blir väl 2-zon om man har både radiatorer och golvvärme(?)

Edit: Från Daikin vore det intressant om ni kunde få energiberäkning och prisuppgift även på Altherma 3 TopGrade 160 DA230. Då borde det inte behövas någon elpatron alls annat än i reserv. TopGrade klarar också en framledningstemperatur på upp till 69° vid -17°C ute så det borde räcka långt.
« Senast ändrad: 18 oktober 2020, 16:41:35 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad NewbieVP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! Golvvärmen ska ju klara sig med låg framledningstemperatur men frågan är vad det behövs för framledningstemperatur till radiatorerna för att hålla 20°-21° överallt inne hos er när det är -17°C ute? När man byter från bl.a. elpanna till värmepump behöver man undersöka detta. Monoblock innebär att i princip allt sitter i utedelen inkl. styrning och värmevatten skickas in i huset. Daikin uppfattar jag som ett bra märke och priserna ser rimliga ut. Blir väl 2-zon om man har både radiatorer och golvvärme(?)

Edit: Från Daikin vore det intressant om ni kunde få energiberäkning och prisuppgift även på Altherma 3 TopGrade 160 DA230. Då borde det inte behövas någon elpatron alls annat än i reserv. TopGrade klarar också en framledningstemperatur på upp till 69° vid -17°C ute så det borde räcka långt.

Jag vill inte ha så stor utedel därav Daikin Altherma 3 och Viessmann. Men hur bra är Viessmann, vissa säger att det är Rolls-Royce/BMW av LVVP?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Vill du inte ha en utedel så satsa på bergvärme istället. Med tanke på att huset är nästan 200 kvm stort och drar 28.000 kWh/år även med en luftluftvärmepump så tycker jag att de offerter du fått föreslår något för små värmepumpar för att kunna täcka hela husets behov. Viessmann kan jag tyvärr i stort sett inget om, ganska ovanligt märke.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3569
  • Karma +2/-0
I Stockholm behöver man inte skämmas med bergvärme, det är kallt nog. Men startsumman blir hög. Framtida kostnader lägre.
Det borde vara värt lika mycket där som att borra hålet att slippa se och höra utedelen.

Veissmann såg ut att ha små utdelar. Min första tanke var, vad gör det om måtten är 1-2 decimeter större eller mindre? Hela designen och färgtemat känner jag skulle vara viktigare.
Sedan är stora mått en genväg till högre COP och lägre ljudnivå. Så det är mer sannolikt att bli nöjd med en stor pump än en liten skulle jag säga så länge man jämför lyckade produkter. (Jag menar yttermått vid samma uppvärmningskapacitet).
Rada upp specifikationerna och ljudnivå vid likadana avstånd och temperaturer (mer ljud vid kallt) och dra slutsatser.

Nibe F2120 tycker jag saknas bland offerterna.
« Senast ändrad: 20 oktober 2020, 12:12:44 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!