Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump som exploderat!  (läst 9183 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
Värmepump som exploderat!
« skrivet: 01 mars 2013, 14:12:52 »
Har aldrig hört om det tidigare!



http://www.vimmerbytidning.se/article/articleview/51796/1/49/

Antar att den först börjat brinna, sen har hettan från elden fått den att "explodera".
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Värmepump som exploderat!
« Svar #1 skrivet: 01 mars 2013, 14:59:28 »
Andra värmepumpen jag hört talas om som "Exploderar" men vanligt är det inte

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49231.msg494932#msg494932

På bilden ser man att det är en Luft/Vatten och med de benen som finns kvar skulle jag kunna säga vad det är för fabrikat.
« Senast ändrad: 01 mars 2013, 16:05:53 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepump som exploderat!
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2013, 18:35:44 »
Mmm, det finns en anledning till att "propanvärmepumpar" med mer än 500 g fyllnad inte godkänns inomhus hursomhelst. (Om det nu gäller fortfarande)
Inte för att detta var en sån, men propan är ännu mer explosivt som jag har förstått det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepump som exploderat!
« Svar #3 skrivet: 01 mars 2013, 20:14:47 »
Bara väntade pÃ¥ att nÃ¥gon skulle nämna "gasol" (propan)...  8)

Får jag komma med en vild gissning så blev det något elfel med efterföljande brand.. Eller så skar kompressorn och gick varm.
Trycket steg sen i kylkretsen ända tills något gav med sig.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Värmepump som exploderat!
« Svar #4 skrivet: 01 mars 2013, 21:16:30 »
Precis - vid tryckkärlsexplosioner som det här nog kan kalls så spelar det ingen roll vilken gas som finns i maskinen - det smäller lika högt och kan sprida splitter när det smäller, att det brinner efteråt kan skyllas på olja och detta tyder på att något var väldigt varmt innan det small. gas är något som försvinner snabbt, särskilt utomhus som här och även om den är brännbar så är det under väldigt kort tid medans het olja som brinner, brinner länge och gör att elden lättare får fäste i närliggande brännbara saker.


Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Värmepump som exploderat!
« Svar #5 skrivet: 02 mars 2013, 11:03:26 »
Känns lite omöjligt att ens en eld skulle få förångaren att explodera, särskilt om den är i drift och i standardutförande. Om det är det fabrikatet jag tänker på. Mina tankar går i samma banor som Rickards om det där.
Men visst kan en mus orsakat en brand. Stort frågetecken till att systemet har öppnat sig på lågtrycksidan, oavsett typ av köldmedia. Om det nu gjort det, men tycker det ser ut som branden var på den sidan. dontknow
Köldmediet borde kilat över tillkondensor,tank och stannat där i kondensatform. Sc:,h
Ser inte ut som det finns nån tank, då måste plattväxlaren vara stor nog för nästan hela fyllningen, men även om den inte är det så med ett beräkningstryck på 37bar (gissar) och 404 medie, nja , måste varit så varmt att rören mjuknat.
« Senast ändrad: 02 mars 2013, 11:21:06 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepump som exploderat!
« Svar #6 skrivet: 02 mars 2013, 11:28:12 »
Det är väl vara räddningstjänsten som rivit bort ytterhöljet och träfasaden för att kunna göra ett bra släckningsjobb. Det är som när dom visar bilder på trafikolyckor i tidningen efter att räddningstjänsten klippt sönder bilen, det blir mer dramatiska bilder då.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Värmepump som exploderat!
« Svar #7 skrivet: 02 mars 2013, 11:40:17 »
Har sett bilder pÃ¥ AC med R407C eller R22  i afrika som bokstavligen ser ut som om den var sprängd med handgranat och där var det själva kompressorn av rotarytyp som small (motordelen är ju pÃ¥ högtrycksidan och därmed stor volym med gas) pga. att den (inte sÃ¥ kunnige 'kylteknikern') som jobbade med detta lät kompressorn pumpa luft i jakten pÃ¥ varför det var stopp i systemet - där var det förmodligen en oljedimme-explosion i kompressorn.

själva kompressorns cylindriska kapsling i tjock plÃ¥t  var helt utfläkt platt efter att den svetsade sömmen sprack, efter explosionen - sÃ¥ det är väldigt stora krafter när det väl sätter igÃ¥ng... 


Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepump som exploderat!
« Svar #8 skrivet: 02 mars 2013, 11:43:41 »
Synd att inte fotot var från andra hållet så att man ser kompressorn, eller om det fortfarande finns en kompressor.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Värmepump som exploderat!
« Svar #9 skrivet: 02 mars 2013, 11:48:51 »
Det är synd att analyser av orsaker på sådana händelser sällan blir publika eller lättfunna - det är av sådana händelser man lär sig att göra bättre lösningar.

 

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump som exploderat!
« Svar #10 skrivet: 02 mars 2013, 12:00:31 »
En annan bild finns på http://www.vimmerbytidning.se/article/articleview/51807/ dock inte mycket mer avslöjande
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Värmepump som exploderat!
« Svar #11 skrivet: 02 mars 2013, 12:31:28 »
Ja det hade varit nyttigt att läsa om orsaken och förloppet. Tillverkaren borde väl vara intresserad.
Kan det varit plastdetaljer ovanför elboxen som fattat eld, smält och runnit ned på förångaren varpå elden fått näring av luftflödet. Då skulle det nog kunna bli tillräckligt varmt för att ett rör skulle gå läck.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump som exploderat!
« Svar #13 skrivet: 02 mars 2013, 17:54:04 »
Vimmerbyfallet är en likadan F2025 alt 26 som verkar ha brunnit även den från undersidan d.v.s. tövattentråget. sotigt på nedre delarna på vänstersidan. I artiklen som Olle61 länkar till har man förklaringen till brandorsaken.
Kanske det var av typen KVT10, som inte blivit utbytt. Nibe gick ut till innehavare av dessa för utbyte till ett säkrare utförande KVT11 som har ett övertempskydd i konstruktionen typ "klixon".
Man ser om det är ett KVT11 på en typskyllt i vänster framkanten på tråget, eller att det sitter en vit fyrkantig kopplingsdosa på trågets ovansida där vattnet droppar ner.
Om fel typ fortfarande sitter monterat koppla ur spänningsmatningen till tråget och kontakta Nibe.
/Peter
 
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Värmepump som exploderat!
« Svar #14 skrivet: 03 mars 2013, 01:45:13 »
Att olja eller plast var inblandat kunde man nästan utläsa av mängden sot - hade det varit ren propan som brunnit så hade det knappast varit några mängder sot då propanlåga sotar ytterst lite när det brinner.

Själv kunde jag se mig en sceniarion att kompressorn blivit trasig av nÃ¥gon orsak och sÃ¥ hög tryck pga värme att glasförsegligen trycktes ut (är normalt en 'katastrofsäkerhetsventil' pÃ¥ kompressorn)  och spolat ut innehÃ¥llet ur kompresson och var det kokhet olja sÃ¥ kan det ha självantänt sig. Ren propan utblandad med luft tänds normalt inte ens av glödvarma ytor utan kräver öppen lÃ¥ga eller gnista för att tändas, däremot är det helt annan sak med oljor...

Av länkarna ovan så verkar det vara så 'simpelt' som trågvärmare för att hålla det isfritt som felar och första frågan är om dessa tråg är av självslocknande plast övh. av samma typ som man har i eldosor och annat som har beröring med elektronik och elektriska installationer??

isåfall är det där man borde göra något då detta det här med självslocknande plast eller inte i tråget och och med fel plast som brinner och själv sprider vidare eld är i mina ögon allvarligare 'fara' än om maskinen innehåller HC eller HCF-köldmedie.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!