Skrivet av: xxargs
« skrivet: 19 januari 2018, 05:47:56 »Synd att de inte tittade noggrant runt glasföreglingen i kompressorn - om den hade börja läcka eller trycks ut...
med tanke på att det verkar ha brunnit häftigt runt anslutningarna så har det förmodligen börja läcka där när branden pågått en tid. Och det som brinner är inte köldmediet, utan oljan som följer med ut. sedan är det rätt mycket isolering av polyuretan-skum i dessa - i vikt räknat ganska ansenliga mängder så det finns mycket bränsle tillgängligt när det börja brinna och långt innan kompressorns katastrof-ventil (glasförseglingen) eller någon rör ventilerar ut köldmediet. - grundorsaken är förmodligen kondens-baljan och dess avisnings-system som började brinna och som sedan tände på resten - att det kanske exploderar etc. är bara sekundäreffekter av en redan etablerad brand, inte orsaken till branden.
sådant tycker jag är viktigt att skilja på...
---
Den största bränslekällan vid tex. större fartygsbränder är inte behållare med oljor etc. utan det är målarfärgen som sitter på alla ytor, kanske övermålade flertal gånger och är branden väl startad och plåtarna närmar sig gödande temperaturer så är det inget som stoppar det
---
Olle61:
Troligen inte utan det regleras mellan försäkringsbolagen, hade det varit upprepande tillbud så hade läget varit något annat - nu hade man redan en pågående program att byta ut dessa från tillverkarens sidan, men det är inte lätt att få ut sådana saker till alla köpare via olika försäljningsled och en del kunder skiter i sådant och kör vidare ändå. Det är jättesvårt att få till en 100% täckning i en utbytes eller åtgärdsprogram, speciellt när det gäller anläggningar som i princip är underhållsfria och inte kräver regelbunden service (som bilar - där mycket görs i servicen i det tysta utan kunde får någon vetskap om det)
med tanke på att det verkar ha brunnit häftigt runt anslutningarna så har det förmodligen börja läcka där när branden pågått en tid. Och det som brinner är inte köldmediet, utan oljan som följer med ut. sedan är det rätt mycket isolering av polyuretan-skum i dessa - i vikt räknat ganska ansenliga mängder så det finns mycket bränsle tillgängligt när det börja brinna och långt innan kompressorns katastrof-ventil (glasförseglingen) eller någon rör ventilerar ut köldmediet. - grundorsaken är förmodligen kondens-baljan och dess avisnings-system som började brinna och som sedan tände på resten - att det kanske exploderar etc. är bara sekundäreffekter av en redan etablerad brand, inte orsaken till branden.
sådant tycker jag är viktigt att skilja på...
---
Den största bränslekällan vid tex. större fartygsbränder är inte behållare med oljor etc. utan det är målarfärgen som sitter på alla ytor, kanske övermålade flertal gånger och är branden väl startad och plåtarna närmar sig gödande temperaturer så är det inget som stoppar det
---
Olle61:
Troligen inte utan det regleras mellan försäkringsbolagen, hade det varit upprepande tillbud så hade läget varit något annat - nu hade man redan en pågående program att byta ut dessa från tillverkarens sidan, men det är inte lätt att få ut sådana saker till alla köpare via olika försäljningsled och en del kunder skiter i sådant och kör vidare ändå. Det är jättesvårt att få till en 100% täckning i en utbytes eller åtgärdsprogram, speciellt när det gäller anläggningar som i princip är underhållsfria och inte kräver regelbunden service (som bilar - där mycket görs i servicen i det tysta utan kunde får någon vetskap om det)