Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: xxargs
« skrivet: 19 januari 2018, 05:47:56 »

Synd att de inte tittade noggrant runt glasföreglingen i kompressorn - om den hade börja läcka eller trycks ut...

med tanke på att det verkar ha brunnit häftigt runt anslutningarna så har det förmodligen börja läcka där när branden pågått en tid.  Och det som brinner är inte köldmediet, utan oljan som följer med ut. sedan är det rätt mycket isolering av polyuretan-skum i dessa - i vikt räknat ganska ansenliga mängder så det finns mycket bränsle tillgängligt när det börja brinna och långt innan kompressorns katastrof-ventil (glasförseglingen) eller någon rör ventilerar ut köldmediet. - grundorsaken är förmodligen kondens-baljan och dess avisnings-system som började brinna och som sedan tände på resten - att det kanske exploderar etc. är bara sekundäreffekter av en redan etablerad brand, inte orsaken till branden.

sådant tycker jag är viktigt att skilja på...

---

Den största bränslekällan vid tex. större fartygsbränder  är inte behållare med oljor etc. utan det är målarfärgen som sitter på alla ytor, kanske övermålade flertal gånger och är branden väl startad och plåtarna närmar sig gödande temperaturer så är det inget som stoppar det

---

Olle61:

Troligen inte utan det regleras mellan försäkringsbolagen, hade det varit upprepande tillbud så hade läget varit något annat - nu hade man redan en pågående program att byta ut dessa från tillverkarens sidan, men det är inte lätt att få ut sådana saker till alla köpare via olika försäljningsled och en del kunder skiter i sådant och kör vidare ändå. Det är jättesvårt att få till en 100% täckning i en utbytes eller åtgärdsprogram, speciellt när det gäller anläggningar som i princip är underhållsfria och inte kräver regelbunden service (som bilar - där mycket görs i servicen i det tysta utan kunde får någon vetskap om det)
Skrivet av: gossen
« skrivet: 18 januari 2018, 19:34:28 »

Jättegammal tråd men då jag hittade den vid annan sökning så tänkte jag att kanske någon är intresserad av brandkårens rapport och några bilder till. se https://rib.msb.se/Filer/pdf%5C26722.pdf

 
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 03 mars 2013, 16:25:48 »

Man kan undra om det blir rättsligt efterspel för Nibe om det är felkonstruerat...
Skrivet av: hplp
« skrivet: 03 mars 2013, 14:53:28 »

I första fallet var det visst en explosion också inblandad, och det är möjligt att det blivit så varmt att de tunnväggiga rören mjuknat,(blivit glödande) och gett efter för kanske några bars tryck. Vad jag inte förstår är hur det skulle kunna börja brinna i oljan som sprutas ut tillsammans med köldmedian, vilket användes som släckningsmedel, Halotron, mestadels 134a. Vad som händer om det skulle vara oljedimma blandad med propan vet jag inte. men jag är ganska säker på att man inte använder propan som släckningsmedel. ::) Ingen syre ingen brand, dessutom borde väggen och oljan blivit bra nedkyld av läckan. Men väggen kan ha blivit indränkt i olja som senare fattat eld. För övrigt finns det med säkerhet tillräckligt mycket kölmedia kvar för att en annalys kan tala om vad den innehöll. Det blir kanske mer information vad det lider.
Scrollkompressorer, som det handlar har väl inre övertrycksskydd, så jag tvivlar på övertryckteorien.
Men vi alla är säkert överens om att det handlar om tråget och värmeslingan, mycket dåligt tänkt att lägga 160w i stort sett okontrollerat, som dessutom drar 3,8kW/dygn när temp är under +2 °C. Bra att de insett och önskar åtgärda missen.
Det finns kanske anledning för alla som har luftpump att kolla så de inte har något liknande.
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 03 mars 2013, 01:45:13 »

Att olja eller plast var inblandat kunde man nästan utläsa av mängden sot - hade det varit ren propan som brunnit så hade det knappast varit några mängder sot då propanlåga sotar ytterst lite när det brinner.

Själv kunde jag se mig en sceniarion att kompressorn blivit trasig av någon orsak och så hög tryck pga värme att glasförsegligen trycktes ut (är normalt en 'katastrofsäkerhetsventil' på kompressorn)  och spolat ut innehållet ur kompresson och var det kokhet olja så kan det ha självantänt sig. Ren propan utblandad med luft tänds normalt inte ens av glödvarma ytor utan kräver öppen låga eller gnista för att tändas, däremot är det helt annan sak med oljor...

Av länkarna ovan så verkar det vara så 'simpelt' som trågvärmare för att hålla det isfritt som felar och första frågan är om dessa tråg är av självslocknande plast övh. av samma typ som man har i eldosor och annat som har beröring med elektronik och elektriska installationer??

isåfall är det där man borde göra något då detta det här med självslocknande plast eller inte i tråget och och med fel plast som brinner och själv sprider vidare eld är i mina ögon allvarligare 'fara' än om maskinen innehåller HC eller HCF-köldmedie.
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 02 mars 2013, 17:54:04 »

Vimmerbyfallet är en likadan F2025 alt 26 som verkar ha brunnit även den från undersidan d.v.s. tövattentråget. sotigt på nedre delarna på vänstersidan. I artiklen som Olle61 länkar till har man förklaringen till brandorsaken.
Kanske det var av typen KVT10, som inte blivit utbytt. Nibe gick ut till innehavare av dessa för utbyte till ett säkrare utförande KVT11 som har ett övertempskydd i konstruktionen typ "klixon".
Man ser om det är ett KVT11 på en typskyllt i vänster framkanten på tråget, eller att det sitter en vit fyrkantig kopplingsdosa på trågets ovansida där vattnet droppar ner.
Om fel typ fortfarande sitter monterat koppla ur spänningsmatningen till tråget och kontakta Nibe.
/Peter
 
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 02 mars 2013, 17:35:13 »

Skrivet av: hplp
« skrivet: 02 mars 2013, 12:31:28 »

Ja det hade varit nyttigt att läsa om orsaken och förloppet. Tillverkaren borde väl vara intresserad.
Kan det varit plastdetaljer ovanför elboxen som fattat eld, smält och runnit ned på förångaren varpå elden fått näring av luftflödet. Då skulle det nog kunna bli tillräckligt varmt för att ett rör skulle gå läck.
Skrivet av: gossen
« skrivet: 02 mars 2013, 12:00:31 »

En annan bild finns på http://www.vimmerbytidning.se/article/articleview/51807/ dock inte mycket mer avslöjande
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 02 mars 2013, 11:48:51 »

Det är synd att analyser av orsaker på sådana händelser sällan blir publika eller lättfunna - det är av sådana händelser man lär sig att göra bättre lösningar.

 
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 02 mars 2013, 11:43:41 »

Synd att inte fotot var från andra hållet så att man ser kompressorn, eller om det fortfarande finns en kompressor.
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 02 mars 2013, 11:40:17 »

Har sett bilder på AC med R407C eller R22  i afrika som bokstavligen ser ut som om den var sprängd med handgranat och där var det själva kompressorn av rotarytyp som small (motordelen är ju på högtrycksidan och därmed stor volym med gas) pga. att den (inte så kunnige 'kylteknikern') som jobbade med detta lät kompressorn pumpa luft i jakten på varför det var stopp i systemet - där var det förmodligen en oljedimme-explosion i kompressorn.

själva kompressorns cylindriska kapsling i tjock plåt  var helt utfläkt platt efter att den svetsade sömmen sprack, efter explosionen - så det är väldigt stora krafter när det väl sätter igång... 

Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 02 mars 2013, 11:28:12 »

Det är väl vara räddningstjänsten som rivit bort ytterhöljet och träfasaden för att kunna göra ett bra släckningsjobb. Det är som när dom visar bilder på trafikolyckor i tidningen efter att räddningstjänsten klippt sönder bilen, det blir mer dramatiska bilder då.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 02 mars 2013, 11:03:26 »

Känns lite omöjligt att ens en eld skulle få förångaren att explodera, särskilt om den är i drift och i standardutförande. Om det är det fabrikatet jag tänker på. Mina tankar går i samma banor som Rickards om det där.
Men visst kan en mus orsakat en brand. Stort frågetecken till att systemet har öppnat sig på lågtrycksidan, oavsett typ av köldmedia. Om det nu gjort det, men tycker det ser ut som branden var på den sidan. dontknow
Köldmediet borde kilat över tillkondensor,tank och stannat där i kondensatform. Sc:,h
Ser inte ut som det finns nån tank, då måste plattväxlaren vara stor nog för nästan hela fyllningen, men även om den inte är det så med ett beräkningstryck på 37bar (gissar) och 404 medie, nja , måste varit så varmt att rören mjuknat.
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 01 mars 2013, 21:16:30 »

Precis - vid tryckkärlsexplosioner som det här nog kan kalls så spelar det ingen roll vilken gas som finns i maskinen - det smäller lika högt och kan sprida splitter när det smäller, att det brinner efteråt kan skyllas på olja och detta tyder på att något var väldigt varmt innan det small. gas är något som försvinner snabbt, särskilt utomhus som här och även om den är brännbar så är det under väldigt kort tid medans het olja som brinner, brinner länge och gör att elden lättare får fäste i närliggande brännbara saker.

Skrivet av: Volvo245GLT
« skrivet: 01 mars 2013, 20:14:47 »

Bara väntade på att någon skulle nämna "gasol" (propan)...  8)

Får jag komma med en vild gissning så blev det något elfel med efterföljande brand.. Eller så skar kompressorn och gick varm.
Trycket steg sen i kylkretsen ända tills något gav med sig.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 mars 2013, 18:35:44 »

Mmm, det finns en anledning till att "propanvärmepumpar" med mer än 500 g fyllnad inte godkänns inomhus hursomhelst. (Om det nu gäller fortfarande)
Inte för att detta var en sån, men propan är ännu mer explosivt som jag har förstått det.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 01 mars 2013, 14:59:28 »

Andra värmepumpen jag hört talas om som "Exploderar" men vanligt är det inte

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49231.msg494932#msg494932

På bilden ser man att det är en Luft/Vatten och med de benen som finns kvar skulle jag kunna säga vad det är för fabrikat.
Skrivet av: KentJohansson72
« skrivet: 01 mars 2013, 14:12:52 »

Har aldrig hört om det tidigare!



http://www.vimmerbytidning.se/article/articleview/51796/1/49/

Antar att den först börjat brinna, sen har hettan från elden fått den att "explodera".

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!