Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Villaägare  (läst 9556 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Villaägare
« skrivet: 24 februari 2005, 07:47:01 »
Tjena...en liten fundering här, man kan ju ställa med vilken effekt tillskottet skall gå in (6/36/45)

Vid val 6=hela tillskottet in
Vid val 36=någon variant som skickar 230V puls på xx utgång efter ytterligare -40 gradminuter
Vid Val 45 Halva tillskottet vid TS behov, ytterligare -40 gradminuter, andra halvan.

Har 6kW tillskott, ändrade i gÃ¥r frÃ¥n val "6" till val "45" (funkade fint sÃ¥ jag pÃ¥ momentaneffekten pÃ¥ elmätaren) enligt funderingen att  dÃ¥ jag behöver tillskottet, jag dÃ¥ behöver jag i 99 fall av 100 inte 6Kw tillskott utan det räcker gott med 3 kW. Kan nog gÃ¥ Ã…R innan jag egentligen behöver alla 6kW....varför dÃ¥ dunka in dem...

Följande frågor dyker dock upp...hur blir det med loggningen av TS-tid, kommer den fortsätta räkna 6kW timmar, eller blir det så att den räknar antal drifttimmar med TS, så att man aldrig kan veta om det är 3 eller 6kW som gått?

Hur har ni andra med villa ställt in detta?
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Villaägare
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2005, 08:45:42 »
Intressant frågeställning.

Själv har jag en Eko Classic, och i installationsanvisningen är inkopplingen beskriven som du nämner.
Jag kan inte se att man kan utröna hurvida tillsatseffekten är ställd på 3 eller 6 kW. Tid som tid, så i läge 45 där resterande 3 kW kopplas in om integralvärdet sjunker ytterligare 40 gradminuter kan du aldrig veta.
Det blir till att bänka sig framför värmepumpen när det är svinkallt, eller övervaka spänningen på plint 14d (= ytterligare 3 kW på min Eko Classic). Du kan ex.vis. låta 14d även tända en liten 200V lampa som du lägger en tempgivare mot och logga med Rickards logger. Eller varför inte 2 lampor för 14b och 14d (obs, detta hindrar dock inte att du tar en öl i en skön fotölj framför värmepumpen).  :)
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Villaägare
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2005, 09:09:25 »
Jag såg i detta forum att Nibe (vilken modell vet jag inte, kanske alla?) räknar om tiden till 6 kW:s tid.
2 timmar med 3 kW = 1 timme TS osv.
Gör Thermia på samma sätt? Någon som vet?
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Villaägare
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2005, 09:16:42 »
Jo...jag har sett det..frågan är hur Thermias styr fungerar.....hjälper ju inte att  b00k utan här hoppas jag på att nån VET...
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Villaägare
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2005, 09:55:16 »
Har 6kW tillskott, ändrade i gÃ¥r frÃ¥n val "6" till val "45" (funkade fint sÃ¥ jag pÃ¥ momentaneffekten pÃ¥ elmätaren) enligt funderingen att  dÃ¥ jag behöver tillskottet, jag dÃ¥ behöver jag i 99 fall av 100 inte 6Kw tillskott utan det räcker gott med 3 kW. Kan nog gÃ¥ Ã…R innan jag egentligen behöver alla 6kW....varför dÃ¥ dunka in dem...

Förbrukningsmässigt spelar det väl egentligen ingen större roll utan det skulle vara mest för att vara snäll mot säkringarna.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Villaägare
« Svar #5 skrivet: 24 februari 2005, 10:38:44 »
Ur energisynpunkt så får ju värmepumpen vara med lite längre om man använder lägre TS-effekt vilket är positivt. Detta gäller väl inte i legionellafallet då värmepumpen tackar för sig pga. den höga temperaturen.

Själv har jag bara 20 A huvudsäkring, så med tvättmaskin, tumlare, diskmaskin och grytor på spisen så kan säkringen gå om TS går in. Jag har kopplat bort TS, min pump fixar värme och varmvatten galant (så bor jag inte i Norr heller). Jag får väl gå ner någongång och brassa på under kontrollerade former för att döda alla legionärer. TS är för mig bara back-up om pumpen skulle krokna.

För övrigt hjälper det inte att minska TS-effekten (ur ampere-synpunkt) om man inte samtidigt kollar belastningen per fas. Minskning från 6 till 3 kW påverkar bara en fas om jag minns rätt (Thermia Eko).

Jag tror att den uppgraderade Norrlänningen (till 2.0   :) ) bara vill veta läget........eller?
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Villaägare
« Svar #6 skrivet: 24 februari 2005, 11:02:06 »
Ur energisynpunkt så får ju värmepumpen vara med lite längre om man använder lägre TS-effekt vilket är positivt.

Jo, det var därför jag skrev "ingen större roll"  för när tillskottet gÃ¥r in sÃ¥ har pumpen oftast kroknat rejält sÃ¥ det mest troliga är att tillskottet kommer att gÃ¥ praktiskt taget dubbelt sÃ¥ länge.

El-patronerna kan oftast kopplas in pÃ¥ tvÃ¥ olika sätt beroende pÃ¥ hur mÃ¥nga element de bestÃ¥r av so det beror pÃ¥ hur elpatronen är konstruerad om man pÃ¥verkar en eller flera faser. Men i princip sÃ¥ har du rätt, och dÃ¥ väljer man ju den mest belastade fasen.  :D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Villaägare
« Svar #7 skrivet: 24 februari 2005, 11:27:57 »
Jag kikade på det där kring hur lång tid tillskottet var inne, "uppfattade" det som att det var inne ungefär lika lång tid innan det hade nått brytpunkten vid +3 grader över Bör med 3 Kw som med 6, såg inte ut som dubbelt så lång tid...finns säkert någon formel som antingen stödjer vad jag säger alternativt visar att min tidsuppfattning färgades av opimism...men jag får det inte till att det gick dubbelt så länge...inte ens nära...

Men just det ja....vad jag också vill veta är hur TS räkneverket funkar...
« Senast ändrad: 24 februari 2005, 11:29:58 av Norrlänningen 2.0 »
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Villaägare
« Svar #8 skrivet: 24 februari 2005, 11:39:47 »
Jo...jag har sett det..frågan är hur Thermias styr fungerar.....hjälper ju inte att  b00k utan här hoppas jag på att nån VET...

Har inte satt mig in något större i min diplomat ännu. Men styrsystemet bokför tider enligt följande.
Värmepump
Tillsats 1
Tillsats 2
Tappvarmvatten

De olika tillsatserna är olika KW
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Villaägare
« Svar #9 skrivet: 24 februari 2005, 11:56:56 »
Jag kikade på det där kring hur lång tid tillskottet var inne, "uppfattade" det som att det var inne ungefär lika lång tid innan det hade nått brytpunkten vid +3 grader över Bör med 3 Kw som med 6, såg inte ut som dubbelt så lång tid...finns säkert någon formel som antingen stödjer vad jag säger alternativt visar att min tidsuppfattning färgades av opimism...men jag får det inte till att det gick dubbelt så länge...inte ens nära...

Tja, 5,5+6 kW borde ju nÃ¥ bör fortare än 5,5+3 kW. SÃ¥vida du inte har hittat nÃ¥n extra energikälla!  ;D

Eftersom tillskottet går in så avger ju radiatorsystemet pumpens alla 5,5kW så det som finns för att höja temperaturen ytterligare är 3 eller 6kW. Men tillskottet kanske hoppar in innan pumpen kroknar? Eller så har styren nåt hyss för sig?

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Villaägare
« Svar #10 skrivet: 24 februari 2005, 12:01:53 »
Jo..det borde gå fortare japp..men är det så att det med automatik går DUBBELT så fort...3+3 är ju 6..så långt är jag med...och utifrån det så, ja..då borde det gå dubbelt så fort...men ÄR det så att det gör det, är inte lika säker...
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Villaägare
« Svar #11 skrivet: 24 februari 2005, 12:37:50 »
Citera
Värmepump
Tillsats 1
Tillsats 2
Tappvarmvatten

Så är det på nyare villa på min gamla är elpatronen 6 kw eller inget alls.
Inget annat finns i min styr!! Hur gammal är din pump?

Bra mycket bra tom om man kan smyga in tillskottet bättre COP på pumpen om man kan köra på 3 kw det höjer ju inte systemtempen så mycket. dessutom vid svinkyla riskerar man att nå max returtemp då är det ju verkligen läge att maxbegränsa elpatronen till 3 kw. Det har jag gjort hos farsgubben han har ju också påtok för stor VP. hos honom nås för hög returtemp vid vp och 6 kw elpatron!!
Mindre risk för överpendling när elpatronen slutligen slår av blir det ju också om bara 3 kw aktiveras.
Men på Thermia tror jag inte man kan få överpendling så även vp stoppar efter elpatrondrift!!!!

hjälp stafett ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Villaägare
« Svar #12 skrivet: 24 februari 2005, 15:11:32 »
Citera
Värmepump
Tillsats 1
Tillsats 2
Tappvarmvatten

Så är det på nyare villa på min gamla är elpatronen 6 kw eller inget alls.
Inget annat finns i min styr!! Hur gammal är din pump?

Bra mycket bra tom om man kan smyga in tillskottet bättre COP på pumpen om man kan köra på 3 kw det höjer ju inte systemtempen så mycket. dessutom vid svinkyla riskerar man att nå max returtemp då är det ju verkligen läge att maxbegränsa elpatronen till 3 kw. Det har jag gjort hos farsgubben han har ju också påtok för stor VP. hos honom nås för hög returtemp vid vp och 6 kw elpatron!!
Mindre risk för överpendling när elpatronen slutligen slår av blir det ju också om bara 3 kw aktiveras.
Men på Thermia tror jag inte man kan få överpendling så även vp stoppar efter elpatrondrift!!!!

hjälp stafett ;)

Det är jätte gammal. Fyller hela en vecka idag  ;D ;D ;)

Jag kommer inte riktigt ihåg vad installatören sa men jag har för mig att Tillsats1 är 3kW och Tillsats2 är 6kW. Jag tror jag har möjlighet till 9kW tillsats och då förmodar jag att de går samtidigt.

Mer info om mitt systemet ser du neden i min signatur
« Senast ändrad: 24 februari 2005, 15:15:13 av Linnex »
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Villaägare
« Svar #13 skrivet: 24 februari 2005, 16:04:30 »
Ok bra maskin...

Citera
Vid val 6=hela tillskottet in
Vid val 36=någon variant som skickar 230V puls på xx utgång efter ytterligare -40 gradminuter
Vid Val 45 Halva tillskottet vid TS behov, ytterligare -40 gradminuter, andra halvan.

Men det var det här jag inte kände igen Villa?? Ã¥lder??  Norrlänningen 2.0 vad har du för modernitet?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Villaägare
« Svar #14 skrivet: 24 februari 2005, 16:07:34 »
Köpte min Juli ´03...vet dock inte hur det ser ut med modellbeteckning, har dock styrvarianten med tre knappar
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!