Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Caldo XRH40  (läst 2426 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nickodemus83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Caldo XRH40
« skrivet: 27 december 2019, 23:13:13 »
Har nu haft pumpen i bra precis ett år.
I det stora hela så är jag nöjd med den.

Har haft lite "problem" som återförsäljaren försökt hjälpa mig med ett flertal ggr. Men till slut så vart det som den var från början.
Då den sitter på ett ställe där den förra satt som kanske inte är optimalt för Caldon. Men jag vill ju ha att den ska höja/sänka temperaturen istället för att höja/sänka hastigheten på fläkten när den tycker det är tillräckligt varmt där den är monterad. Så jag kan få ut värmen i resten av huset. Vilket inte går idag.
Detta hjälpte montören mig med ett flertal ggr, med att sätta in en extra dosa med tempgivare i.
Vilket efter mycket strul, så kom Daikin på att den dosan var inte kompatibel med värmepumpen.
Fick testa att flytta ut tempgivaren med ett extra litet kretskort. Vilket gjorde att den bara gick att justera fläkten på. Den gav på full värme, oavsett om jag ställde den på 16grader så matade den på allt vad den orkade. Men jävlar vad varmt jag hade inne då! 😂

Men iaf efter allt strul så är den i original mode igen.
Men ska det verkligen inte gå att programmera om så den sänker värmen istället för fläkthastigheten??

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Caldo XRH40
« Svar #1 skrivet: 28 december 2019, 00:26:39 »
Är troligen en mängd olika faktorer som de tar hänsyn till.

Som nummer 1 tror har är komfort — luft kallare än 32-34 grader som ”blåser” upplevs som kall och det är inget positivt.

Sen är det säkert kondenseringstemperatur mm. Samt att sänka värmen men hög fläktger ett effekt uttag som blir väldigt lågt och köldmedel/oljor mm kanske inte transporteras som det är tänkt, och att kompressorn får gå på väldigt låg frekvens om den ens kan gå så lågt som värme uttaget är. Kanske bara stödvärma 1 min var 3-5min och sen stanna, för att inte bli bara fläkt.
 

Alternativet är ju fläkt utan värme och det blir ju ”blåsigt” och kyligt direkt.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Caldo XRH40
« Svar #2 skrivet: 28 december 2019, 15:45:39 »
Om du inte vill att fläkten skall ändra hastighet är det väl bara ställa fläkten på en manuell hastighet som du tycker känns bra, läge 2 eller 3 stör inte så mycket.
Då reglerar den (nästan) enbart på effekten (Det du kallar värmen).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nickodemus83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Caldo XRH40
« Svar #3 skrivet: 29 december 2019, 14:40:27 »
Om du inte vill att fläkten skall ändra hastighet är det väl bara ställa fläkten på en manuell hastighet som du tycker känns bra, läge 2 eller 3 stör inte så mycket.
Då reglerar den (nästan) enbart på effekten (Det du kallar värmen).

Problemet är ju att det finns inget manuellt läge på pumpen. Eller det finns, men fungerar ju inte som ett manuellt läge då den höjer och sänker fläkthastigheten oavsett vad jag väljer.
Den står idag på läge 5, men ligger oftast på läge 2 eller 3. Och den hastigheten väljer ju pumpen själv beroende på hur varmt den tycker det är där den sitter monterad.

Så oavsett om man väljer auto eller manuell så går den i autoläge. Och så ska dom tydligen vara idag.

Och han som monterade pumpen har varit i kontakt med Daikin angående att det måste gå att uppdatera mjukvaran i pumpen att det låter fläkten gå i det läge man valt.

Men det är tydligen en omöjlighet.
Detta problem hade mest troligt varit löst för min del om trådfjärrkontrollen dom satte upp med inbyggt tempgivare varit kompatibel med värmepumparna. Vilket Daikin själv trodde då det var dom som tipsade montören om den.

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Caldo XRH40
« Svar #4 skrivet: 29 december 2019, 15:03:06 »
Låter underligt.

Om pumpen står på fläktläge 5 (halv storm) så ska den vid start/återstart gå från ”Mätläge  (fiskarter)” och till 1-2-3-4-5 stegvis så fort den har värme att leverera. Så inom 10 min bör den gå på fläkt 5. Och sedan fortsätta att gå på fläkt 5 tills begärd temp är uppnådd och då gå ner till ”mätläge” tills det är dax för ny/mer värme.

Säkerställ att ekonomiläge, kaminläge, swing, är avstängda samt alla autolägen.

Manuella vingar och swing samt fast fläktläge. Och naturligtvis heat.

« Senast ändrad: 29 december 2019, 15:07:31 av Thompa71 »

Utloggad hsmapa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Caldo XRH40
« Svar #5 skrivet: 29 december 2019, 17:09:45 »
Nog inte många pumpar som man verkligen kan köra fläkten helt manuellt, de flest går upp o ner även i "manuellt" läge.
Min Toshiba polar2 är iaf en som klarar det, den går på läge 4 eller 5 året runt för att säkerställa bäst luftcirkulation och värmespridning, hade nog lite tur där för inget jag tänkte på vid köpet men det har varit guld i min källare som dessutom är lite fuktig.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Caldo XRH40
« Svar #6 skrivet: 30 december 2019, 08:12:38 »
Jag HAR en xrh40 och på vår maskin är det i alla fall stor skillnad på hur fläkten styrs beroende på om den körs i auto eller manuellt läge på fläkten.
Den går ju självklart ned på minfläkt om kompressorn stannar (tror jag i alla fall) men när kompressorn går igång så har jag i vart fall inte reflekterat över att den varvar upp/ned nämnvärt.

Kanske är frågeställarens problem relaterade till tillfällen då värmepumpens lägsta uteffekt är så hög att kompressorn stannar då och då för att det inte skall bli för varmt inne?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!