Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfrostningsalgoritm för XRH40  (läst 1352 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
Avfrostningsalgoritm för XRH40
« skrivet: 12 december 2019, 20:05:41 »

Hej Vänner,

Jag har en fundering vilket typ av förfarande som används när det gäller avfrostningsfunktionen på XRH40.

Är den "smart" eller går den på "timer" och inte är behovs styrd?

Ibland kör mina maskiner en avfrostningscykel fastän kondensorn är så gott som helt ren från is.

En fråga som kanske Daikin kan ge en återkoppling på.

Tackar

Genki

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostningsalgoritm för XRH40
« Svar #1 skrivet: 12 december 2019, 23:12:30 »
Hej Vänner,

Jag har en fundering vilket typ av förfarande som används när det gäller avfrostningsfunktionen på XRH40.

Är den "smart" eller går den på "timer" och inte är behovs styrd?

Ibland kör mina maskiner en avfrostningscykel fastän kondensorn är så gott som helt ren från is.

En fråga som kanske Daikin kan ge en återkoppling på.

Tackar

Genki
För avancerat för att försöka skriva ner. Ring mig så kan jag dra den långa versionen.
Mvh
D

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Avfrostningsalgoritm för XRH40
« Svar #2 skrivet: 13 december 2019, 00:23:49 »
Hej Vänner,

Jag har en fundering vilket typ av förfarande som används när det gäller avfrostningsfunktionen på XRH40.

Är den "smart" eller går den på "timer" och inte är behovs

Ibland kör mina maskiner en avfrostningscykel fastän kondensorn är så gott som helt ren från is.

En fråga som kanske Daikin kan ge en återkoppling på.

Tackar

Genki
vid behov vad ja har fått lära mig. men min xrh 30 får ganska ofta för sig att dubbel avfrosta. eftersom att den inte tycker att den har kommit upp i rätt temperatur vid avfrostning eller att den nått stopptid vid avfrostning som är ca 12 minuter. en vanlig avfrostning sen kör den en till avfrostning efter 20 minuter sen kör den på som vanligt. och beroende på väderlek/fukthalt ute kan den gå väldigt länge utan att behövas avfrosta.

 och nej det beror inte pÃ¥ att det är för kallt ute eller för att det snöar pÃ¥ den eller att det blÃ¥ser pÃ¥ den. det kommer och gÃ¥r helt enkelt.

 ibland kan det vara vindstilla ute och minus 2 men ändÃ¥ en avfrostning igen efter 20 minuter. förstÃ¥r mig inte riktigt pÃ¥ det hela. men annars har ja dÃ¥ inget annat att tillägga.

ger värme så det räcker och blir över. däremot avfrostar inte min om den inte är isig på ute växlaren. men efter första avfrostning så är växlaren ren. men ändå vill den avfrosta igen. och man tappar ju ganska mycket effektivitet när den vill till att göra så. //tobbe

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!