Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Toshiba Polar 25 Supreme UtblÃ¥stemp och effekt  (läst 13040 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frifart

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Polar 25 Supreme Utblåstemp och effekt
« Svar #30 skrivet: 19 januari 2017, 09:22:35 »
Jo jag har provat att göra reset på pumpen men det gjorde ingen skillnad.

Nu när det är varmare ute, runt nollan, så ser jag fortfarande en begränsning i full-fläktsläget jämfört med autoläget men skillnaden är betydligt mindre, mellan 100- 200W.
Vid den här utetemperaturen sÃ¥ kommer dock utblÃ¥stemperaturen närma sig 60 grader i autofläktläget dÃ¥ fläkthastigheten blir för lÃ¥g och det resulterar i att kompressorn varvar ner pga. för hög temperatur i innerdelen vilket är helt normalt.       
 
Det är bra att veta att din pump kör full effekt på högsta fläktläget och visst borde min fungera som din.
Det som är lite intressant är de 'finska diagram' som nämns tidigare i tråden. Tyvärr har jag inte lyckats hitta de diagrammen men där verkar ju också pumpen begränsas till 1600W. Däremot försökte jag läsa i ett finskt forum mha. google translate vilket inte var helt lätt men där fick jag uppfattningen att styrningen av dessa pumpar verkar ha en del brister/konstigheter. Den erkända effektbegränsningen i fläktläge 1-4 är ju fullständigt obegriplig så man kan ju undra vad de hittat på mer för dumheter i styrningen av denna pump.
Än är jag inte helt övertygad om det verkligen är ett unikt problem för min pump eller att denna pump allmänt har en dåligt genomtänkt styrning (vilket effektbegränsningen i fläktläge 1-4 pekar på). Dock så fungerar ju doggydoggens pump så som man förväntar sig på fläktläge 5.

När jag gjorde ett fulleffektstest vid +1,5 grad ute, fläktläge 5, börtemp 30, intemp 20,8, uttemp 57,8, ineffekt 2250W så ökade ineffekten drygt 100W när jag ändrade till autoläget men då reglerar den ner relativt snabbt efteråt då temperaturen i innerdelen blir för hög. Då jag tyckte värdena ovan var anmärkningsvärt höga, uteffekt på 9kW!, så gick jag tillbaka till ursprungsläget och det blev liknande värden. Då händer en annan märklig sak. Efter ungefär tio minuter slår kompressor och innerfläkten av och jag tror att den ska avfrosta så jag går ut till utedelen bara för att kolla hur den ser ut. Bara lite lätt frost på den. Döm om min förvåning när jag max 15 sekunder efter att avfrostningen börjat kommer in igen och innerfläkten går på lågt varv. Jag går ut igen och konstaterar att det var inte för avfrostning pumpen stannade. Sakta, sakta varvar pumpen upp igen och kör sen på som vanligt. Här förstår jag inte vad som hänt. Visst kan kompressorn stoppas om någon temperatur blir för hög eller om strömmen blir för hög men i alla algoritmer för temperaturövervakning och strömkontroll så ska kompressorn först begränsas i ett spann innan temperaturen eller strömmen blir så hög att kompressorn ska stoppas. I detta fall blev det ingen begränsning utan kompressorn slog av direkt. Lite lustigt om temperaturen eller strömmen helt plötsligt skulle rusa igenom regleringsspannet och direkt gå över gränsen så att kompressorn stoppas.

Jag börjar ångra att jag inte köpte en till Panasonic. Den jag har var jag inte helt nöjd med pga. innerfläkten som man var tvungen att byta lager i. I övrigt har jag bara fått täta en läcka och återfylla men det var nog inte pumpens fel och så har jag bytt en tempgivare. Det är inte så dåligt facit på 12 år ändå tycker jag.
När man varken kan få maximal värme eller kyla när man som bäst verkligen behöver fast kapaciteten finns där så är det svårt att bli nöjd.
HÃ¥rdvarumässigt och kapacitetmässigt tror jag fortfarande pÃ¥ Toshiban men styrningen av den har jag ingen tro pÃ¥ längre.     




Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Toshiba Polar 25 Supreme Utblåstemp och effekt
« Svar #31 skrivet: 19 januari 2017, 12:23:30 »
I databladen för Toshiban står det max effekt 1650 W. I servicemanualen finns ett diagram som indikerar max 9.7 A tyvärr finns ingen motsvarande effektfaktor angiven utom vid nominella värden på utedelen= 0.78.
Pumpen borde inte ha ineffekt högre än 1650 W annat än väldigt tillfälligt.

Jag roade mig med att köra min pump på fläktläge 4 och 30 °C 3.5 °C ute 22 °C inne. Den gick upp till ung. 1630 W och ut 57.5 °C efter 5 min och sedan gick den ner till typ 1100 W och 53 °C efter 10 min.

Gjorde om samma sak men med fläktläge 5 men några tiondelar högre utetemp. Max effekt då låg på 1730 W ut 58.1 °C för att sedan gå ner till 1350 W efter 8 min. Jag har inte lyckats få så hög ineffekt som du har men du kanske kan reducera dina 2250 W med 100 W om din värmekabel var inkopplad under din test.

Jag vet inte om detta belyser något, men pumpen reglerar ner då temperaturen på innerdelen närmar sig typ 57 - 58 °C, vare sig det är fläktläge 4 eller 5. För mig framstår det som ganska normalt.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Toshiba Polar 25 Supreme Utblåstemp och effekt
« Svar #32 skrivet: 19 januari 2017, 16:05:53 »
I specarna för Toshiba Polar 25 Supreme så står det att max ineffekt är på 2200 watt och detta gäller då vid specifikt en utetemp på +7°C och en innetemp på +20°C. Men det är nästan bara ett rent teoretiskt värde eftersom det vanligtvis är under sällsynt kort tid som denna ineffekt kan uppnås, och dessutom under vissa spec förhållanden. Samma sak när det gäller utblåstemperaturen, den kan i bästa fall normalt komma upp och ligga på ca +54-55°C som max, men kan under en extremt kort stund under en snabb effekthöjning på pumpen komma upp till ca +57-58°C eller t.om kanske +59-60°C men den vänder oftast väldigt snabbt nedåt igen mot ca +54-55°C. Detta beror på att det finns en inbyggd effektbegränsning eller ett övertemperaturskydd som begränsar temperaturen i kondensorn i innedelen till ca +54-55°C på de flesta pumpar. Stiger tempen upp högre än dessa +54-55°C så slår det här temperaturskyddet till och kompressorn varvar ned och ineffekten sjunker då samtidigt med den.
Så det hela bygger på att innerdelen kan göra sig av med värmen som kompressorn i utedelen producerar, för stiger tempen i denna så slår temperturskyddet till och kompressorn varvar ned. Vid kallare väderlek försvinner problemet med övertemperatur, för kompressorn har då inte högre kapacitet än att all värme kan fläktas bort/ut av innerdelen, även när kompressorn går för fullt.

Utloggad frifart

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Polar 25 Supreme Utblåstemp och effekt
« Svar #33 skrivet: 19 januari 2017, 17:32:32 »
Max effekt 1650W känner jag inte igen, 2,2kW är det jag har sett. "Pow er input (min. - rated - max.) kW H 0,09 - 0,58 - 2,2". Enligt min mätare så ligger effektfaktorn mellan ca. 0.92-0,95 vid hög ineffekt.
I några annonser om denna pump sägs att man kan få "Upp till 4,4 kW värme vid -15°C". Vid -15 grader är COP 2,4 så det innebär 1833W in. Huruvid avfrostningar är inräknade i detta vet jag inte men det borde det vara, i så fall
ännu högre ineffekt som max.
Värmekabeln är som du säger en del av ineffekten. Om den var på vid detta tillfälle är svårt att avgöra då den slår på när utetemperaturen går under 0°C och slår av när utetemperaturen går över +2°C.

Att pumpen reglerar ner när temperaturen i innerdelen blir för hög håller jag med om att det är helt normalt. Det ser jag tydligt när jag slår om till autofläkt och fläktvarvtalet går ner och temperaturen i innerdelen stiger.
Att den tvärstoppar har jag bara sett en gång.

Nästa gång det blir lite mer vinter, läs kallare, ska jag prova med autofläkt och Hi-Power läget. Då ökas börvärdet med 2 grader och fläktläget med ett steg. Då kan det finnas en möjlighet att pumpen går för fullt och att värmen
sprids ut tillräckligt i huset. Men jag retar mig på att jag inte kan ha kontroll och göra det med manuella fläktlägen.

Jag hittade den här 'Engineering Data Book' för pumpen:
http://toshibapro.fi/tuotteet/kotitaloudet/split-system/arctic/DB_E14-RES001_DSK8%20Nordic%20Version_EN
Dessa tabeller begriper jag dock inte mycket av t.ex. den på sidan 9 där ineffekten går upp till 2643 vid +20 grader..? Visserligen säger den tabellen att vid -10 grader så är maxin 1658 och maxut 3975 vilket var
ungefär vad jag såg vid mitt första test vid -10 grader, fläktläge 5. I så fall är ju frågan varför varvar pumpen upp och ger mig högre uteffekt om jag använder autofläktläget? Dock med lägre fläktvarvtal och sämre värmespridning.

Min Panasonic är specad till max 1400W ineffekt och det står den och tuffar på så länge tillräckligt stort värmebehov finns. Vid låga utetemperaturen sjunker ineffekten något lite på den.

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Toshiba Polar 25 Supreme Utblåstemp och effekt
« Svar #34 skrivet: 19 januari 2017, 19:28:10 »
Jag tog 1650 W ur Service Manualen och samma värde fanns i Technical Handbook men det gällde -E versionen inte -ND, sorry! .,;-

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Toshiba Polar 25 Supreme Utblåstemp och effekt
« Svar #35 skrivet: 20 januari 2017, 00:17:22 »
Det är bara konstatera att det skulle behövas en "firmware" för att få full effekt på läge 1-4, är garanterat genomförbart, om bara tillräckligt många gnäller
jag är annars nöjd med pumpen och den höll hela huset varmt till -20 utan problem(ingen annan värmekälla) här förra veckan(130m2)
men efter -20 så börjar innetempen sjunka.
jag kör på autoläget och det fungerar för mig efterom jag har väldigt öppen planlösning
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Toshiba Polar 25 Supreme Utblåstemp och effekt
« Svar #36 skrivet: 22 februari 2018, 20:57:32 »
Mätte lite utblåstemperaturer ikväll och fina siffror, för fina kan man tycka men det er dessa siffror jag fick
intemp=23g
uttemp 48g
AT=25g
fläktläge auto och fläkten gick på läge 3
pumpen tar runt 1930w
ute temp -20

Inte illa pinkat faktiskt
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Toshiba Polar 25 Supreme Utblåstemp och effekt
« Svar #37 skrivet: 22 februari 2018, 21:47:18 »
Ja det där ser riktigt bra ut tycker jag, men det är ett bra tryck i Toshibapumparna också! ;)
En fråga här till dig här, du har inte testat att köra utan frontluckan på innerdelen till din pump??, och med bara dammfiltren på plats alltså??
Du verkar ju lite framåt tycker ja så det skulle va skoj om du testade och utvärderade detta lite. Jag har själv av en ren tillfällighet kört utan frontlucka på min gamla RAS13 ett litet tag nu och upptäckt att man får en mkt större luftomsättning från innerdelen och därav även ett större värmeutbyte av pumpen.
Det hela började med att ja skulle dammsuga rent dammfiltren, och lite för ovanlighetens skull tog ja även bort frontluckan för att även göra denna ren. Ja dammsugade filtren och satte tillbaks dem men hade ingen brådska med frontluckan och något annat kom emellan. Innan rengöringen av filtren så hade jag +22 grader på fjärren, 5:ans fläkthastighet och ca +23 grader i hallen där innerdelen sitter, men efter en dryg timma utan lucka så hade innetempen ökat till ca +24.2 grader vilket jag tyckte var märkligt.
Jag sänkte då på fjärren till +22 grader och sänkte samtidigt fläkthastigheten till 4:ans hastighet, och efter ytterligare 1 timma så låg innetempen kvar på ca +24,1-24,2 grader. Jag sänkte då till +20 grader på fjärren men fortsatte på 4:ans fläkthastighet och sedan dess ligger innetempen på 23,7 grader. Jag har även testat med +20 grader på fjärren och 3:ans fläkthastighet och då sjönk innetempen till ca +23,2 grader.
Det är inte lika snyggt att köra utan frontlucka och man ser dammfiltren (om man tittar) men det verkar vara väldigt effektivt. Jag har fortsatt att testa och köra utan frontlucka och nu ikväll/natt (lördag) så hade jag med +20 gr på fjärren, 4:ans fläkt och med ca 8 minusgrader i utetemp +23,9 gr i hallen och pumpen drar mellan ca 470-480 watt när innetempen är uppnådd efter avfrostning. Vi har haft torrt väder ute här de senaste dagarna, på dagen idag var det en luftfuktighet på bara 64%, ikväll/natt är det 86% och pumpen går i minst 2-3 timmar mellan avfrostningarna.
Enda lilla nackdelen som jag har märkt är att tempinställningen/tempavkänningen på innerdelen inte funkar helt normalt utan det blir väl ca 3-3,5 grader varmare i hallen ifh till börvärdet som jag har på fjärren, men det ser jag inte som något större problem när man väl vet om det.
« Senast ändrad: 25 februari 2018, 00:29:11 av Karis »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!