Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Knäppningar trots arbetstank  (läst 4556 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Snis

  • Gäst
Snis
Knäppningar trots arbetstank
« skrivet: 07 november 2013, 20:07:13 »
Hej!

Har sökt lite på forumet men inte hittat det jag söker varvid jag prövar med att posta detta.

Har installerat en IVT HT Plus C7 med en tillhörande arbetstank på 100 liter. Arbetstanken beställde vi för att
slippa ev. knäppningar samt att det skulle vara bättre för kompressorn. Detta utfördes i våras.

1, Nu när temperaturen börjar gå ner ute har jag plötsligt börjat få knäppningar i stora elementet i vardagsrummet på nedre plan. Knäppningarna varierar från att vara små till väldigt kraftiga, man hör dem på natten fast vi sover på övervåningen. Hur är detta möjligt fast vi har en arbetstank? Kan ventilerna på elementen vara för snålt ställda? Den vanliga är på fullt spjäll men den andra som sitter dolt i returen vet jag ej?

2, Sedan vi bytt från oljepanna med elpatron till denna VP så hör vi nu direkt när cirk. pumparna börjar snurra. Det är som ett sköljande/"sche-ljud" i elementen. Elementen är luftade och vi har två cirk. pumpar, en extern och en i VP. Kan det vara returventilerna som spökar? De andra står på fullt spjäll.

Tacksam för svar!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Knäppningar trots arbetstank
« Svar #1 skrivet: 07 november 2013, 20:32:55 »
1. Om det knäpper i elementen så kan man prova att smörja på själva upphängningen av radiatorerna, det kan vara lite knepigt att droppa precis på rätt ställe, men ha en tidning under och prova ett tag så löser det sig nog.

2. Kolla upp om cirkpumparna står på max (en del installatörer skiter i att trimma in flödena)?
Du bör justera flödena på cirkpumparna så att tempdiff över värmepumpen är ca 7-8 °C då kompressorn värmer huset, och 5-6 °C tempdiff på radiatorkretsen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Knäppningar trots arbetstank
« Svar #2 skrivet: 07 november 2013, 21:51:30 »
Det låter konstigt om du hör när cp snurrar igång den externa som sköter cirk i radiatorerna ska gå hela tiden och det är endast den interna cp som sköter cirk i vp som ska dra igång med kompressorn och det ska inte påverka flödet i radiatorerna. Kan du förklara hur rören är dragna till tanken eller kanske ta ett foto.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad snidan01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Knäppningar trots arbetstank
« Svar #3 skrivet: 09 november 2013, 13:46:56 »
Hej!

Har loggat in denna gång om ni funderar äver att det är ett annat användarnamn.
Ska försöka förtydliga lite. Den externa cp den går konstant förutom när VP går in i sommarläge, då stannar den. Det är då vi hör en tydlig skillnad när VP växlar från sommarläge och då cp börjar snurra, vilket skett under våren och hösten. Den externa CP står på läge 2 (av tre möjliga). Det är kanske bättre snurr i denna pump än den gamla Grundfos som vi hade tidigare med oljepannan och därför vi hör detta "sche-ljud".

Bifogar bild på installationen


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Knäppningar trots arbetstank
« Svar #4 skrivet: 09 november 2013, 14:02:19 »
Har du kollat VP-in/ut då kompressorn värmer huset (T8/T9)?
Sen får du mäta på rören in/ut från arbetstanken hur stor tempdiffen är på radiatorkretsen, en IR-termometer + svart tejp är bra grejer att ha till detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Knäppningar trots arbetstank
« Svar #5 skrivet: 09 november 2013, 14:05:00 »
Du kan ju prova att sänka hastigheten på externa cp till 1an.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad snidan01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Knäppningar trots arbetstank
« Svar #6 skrivet: 09 november 2013, 15:03:08 »
Tack för era svar!

Prövar detta och återkommer hur det gick och vilka temperaturer jag får fram.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Knäppningar trots arbetstank
« Svar #7 skrivet: 09 november 2013, 20:15:54 »
Tanken verkar vara felinkopplad, inte som knäpptank utan som arbetstank, stor skillnad.
I ditt fall kommer knäppningarna minska men inte helt.
Som knäpptank går värmen ut från vp in i toppen på tanken och ut i botten, samt att den xtra cirk.pump som är monterad är helt onödig med 700:-mer i kostnad/år
Alltså det skall endast var 2 rör kopplade till tanken inte 4 som nu
« Senast ändrad: 09 november 2013, 20:39:40 av luckyman »
Mest kyla men lite värme också

Utloggad snidan01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Knäppningar trots arbetstank
« Svar #8 skrivet: 11 november 2013, 18:46:43 »
Hej!

Luckyman, du får gärna utveckla skillnaden mellan knäpp och arbetstank, jag har trott att det var samma sak. Samt även vilket som är bäst att ha.

Beträffande knäppningar i elementet så verkar det vara precis där jag har en upphängning på mitten av elementet, ska pröva att smörja detta ikväll.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Knäppningar trots arbetstank
« Svar #9 skrivet: 11 november 2013, 19:20:23 »
En arbetstank är en tank som flera källor jobbar emot, dvs det system som du har idag.
Vp jobbar mot tanken med sin interna cirk.pump, sedan har elementen en egen cirk.pump den som sitter över tanken.
Det varma vattnet går ut från vp in i toppen på tanken och direkt ut till radiatorerna och man nyttjar inte tanken för en långsam uppvärmning av elementen för att slippa knäppningar.
En knäpptank används så att det varma vattnet som går ut ur vp går in i toppen på tanken och ut ur botten på tanken till radiatorerna, på detta sätt blir det en långsam uppvärmning av radiatorerna samt rören och knäppningar är oftast ett minne blott.
Dessutom slipper man den xtra cirk.pump som är monterad hos dig med en merkostnad på ca 700:-/år utan den interna i vp driver hela radiatorsystemet, vilket oftast räcker
Oftast skulle jag säga att en knäpptank är att föredra, dels för att slippa onödiga cirk.pumpar som bara kostar pengar samt att knäppningarna försvinner oftast helt

« Senast ändrad: 11 november 2013, 19:22:36 av luckyman »
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Knäppningar trots arbetstank
« Svar #10 skrivet: 11 november 2013, 20:19:16 »
En arbetstank ger viss blandning av det heta vattnet som strömmar ut efter vv laddning men antagligen inte lika bra som en knäpptank. Arbetstank har fördelen att man kan ha olika flöden i vp kretsen och radkretsen vilket kan vara bra om man har klent rad system som inte klarar flödet vp vill ha. Arbetstank har även fördelen att man kan ha termostater överallt om man vill ha det samt att man kan köra tex källar värme på sommaren eller värme i ett badrums golv på sommaren man får även cirkulation i rad kretsen vid vv laddningar vilket man inte får med knäpptank. Har man inga flödes problem eller liknande kan man lika gärna ha en knäpptank men några 700 kr i ström per år ska en modern cp inte behöva dra min drar mellan 11-22 watt vet inte vad det blir på ett år men mindre än 700 kr i alla fall och den drar antagligen mindre än de flesta inbyggda cp i vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Molly verkebäck

  • Gäst
Molly verkebäck
SV: Knäppningar trots arbetstank
« Svar #11 skrivet: 17 december 2013, 08:29:27 »
Då jag frågade min IVT installatör/försäljare om att installera en knäpptank, då det knäpper som ett trummsolo ca var 20 minut så svarade han att det kanske inte hjälper! Att betala 9000 för en tank utan at knäppen försvinner känns helt fel. borde ju finnas garantier mm för sådant?! Det är väl därför det heter knäpptank. Kan det beropå att rören ligger för tätt i golvet? dimensionen är mindre/äldre. Had ska man göra? Hälsn Molly

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Knäppningar trots arbetstank
« Svar #12 skrivet: 17 december 2013, 09:45:30 »
Börja med att kolla om rören ligger i spänn nånstans. Lossa lite på upphängningarna och smörj eventuellt med lite matolja.

9000:- för en tank låter lite väl saltat. ca 2-4000:- kostar en tank beroende på storlek och det tar inte mer än ett par timmar att installera den.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Molly verkebäck

  • Gäst
Molly verkebäck
SV: Knäppningar trots arbetstank
« Svar #13 skrivet: 17 december 2013, 17:57:25 »
Tack Purjo! Då ska jag höra mig omkring efter en billigare sådan. Hörde att man bör byta ut gamla radiatorer mot nya då för att få bättre effekt, eller smörja med olja, men mina (Gamla NAF) står ju vridna på max allihopa, kan det ge resultat?
Rören som ligger nerbäddade i golven är det ju svårt att göra något åt. Med vänlig hälsning, Molly

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Knäppningar trots arbetstank
« Svar #14 skrivet: 17 december 2013, 19:12:39 »
Att byta radiatorer har ingen direkt påverkan på knäppningarna. Snarare kan det, iallafall teoretiskt, bli sämre eftersom bättre radiatorer klarar sig med kallare vatten så att det blir ännu större temperaturskillnad när den växlar från varmvattenvärmning...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!